vellen snaredrum

Gestart door Me, jun 15, 2013, 08:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Me

Hey

Weet er iemand met welk soort vel je het beste bent om heavy metal enzo te spelen?
Ik heb nog nooit een vel van mijn drum vervangen en die is nu zeker al 10 jaar oud (hij is van Pearl)is het nodig om dat te doen en waarom dan??

mvg Me

Rick

Welk vel is echt smaak gebonden, niet echt stijl (m.u.v. fiberskyns, enz), en ja het is nodig. Een drumvel heeft een bepaalde rek, dat sla je er uit na verloop van tijd. Zodra dat eruit is gaat je vel wat "doodser" klinken. En zeker als je metal speelt op een snarevel van 10 jaar oud heb je best lef als je dat live wilt gaat doen. En vel kan een hoop hebben, maar ik denk dat je er na 10 jaar wel eens doorheen zou kunnen slaan.

Me

Oke, dan zal ik deze eens vervangen heel erg bedankt voor de tip!  *D

narddrums

Ik heb een Remo weatherking coated ambassador. Dit vel gebruik ik nu enkele jaren. Inmiddels zit er een stuk op waar ongeveer 14 bij 8 cm van de (witte) coating er af is geslagen. Daaromheen is een stuk zwart door mijn stokken. Er zitten ook een paar kleine deukjes in(geen idee hoe ik dat heb gedaan...).

Of de snare dood klinkt kan ik niet goed beoordelen omdat ik denk dat ik daar niet genoeg ervaring voor heb. Ik drum nu 7,5 jaar maar er is al één vel kapot gegaan dus ik schat dat ik nu ongeveer 4 jaar met dit vel speel. Nu is mijn vraag dus ook: wanneer weet ik of hem moet vervangen? Kan iemand mij helpen door een indicatie te geven op basis van deze informatie?

Alvast bedankt
Op de wereld zijn er drummers en normale mensen. (Cesar Zuiderwijk)

Hans

Er zal een wereld voor je open gaan als je er een nieuwe coated ambassador op legt.... Na 4 jaar ;)

Hoefnix

Ga er maar vanuit dat een vel met putjes niet meer goed klinkt ;)
De coating is onderdeel van de 'sound' van het vel, ook als dat voor het grootste deel weg is klinkt het anders.

Wat Hans al zegt een nieuw velletjes even lekker stemmen (heb ik vanavond ook gedaan met een setje toms) dan klinkt het weer zoals je wil.

BTW: je speelt 7,5 jaar en hebt niet genoeg ervaring om te weten of een vel vervangen moet worden. hmm volgens mij onderschat je jezelf  :Y 8)7

narddrums

Ik heb net mijn oude vel er af gehaald en een nieuwe er op gezet en.... *O* *O* het klinkt véél beter. Bedankt  voor de reacties iedereen! Nu heb ik wel een beetje een richtlijn als het gaat om het vel van de snare.

Maarrrr dat is alleen de snare. De vellen van de toms zijn orgineel en zitten er al 6 jaar op maar zien er nog  goed uit. Ze spelen gewoon normaal en ze klinken volgens mij ook naar behoren. Deze vellen zijn niet gecoate en één vel is ongeveer net zo oud als het oude snarevel. Moet ik die dan ook allemaal vervangen?

- al die uren drummen in onwetendheid  :F :F -
Op de wereld zijn er drummers en normale mensen. (Cesar Zuiderwijk)

Hoefnix

Ik zou zeggen koop eens een nieuw velletje voor één tom en vervang deze. Klinkt het beter? Koop er dan nog 1, 2, 3, 4 of 5 afhankelijk van het aantal toms dat je hebt :)

Check ook de resonantievellen die kunnen ook doods klinken.

djska

Voor de toms is een handige strategie als je boven en onder dezelfde vellen gebruikt (bv. clear Ambassabor):
- bovenste oude vel eraf en weggooien.
- onderste vel naar boven
- onder nieuw vel plaatsen
Zo gebruik je het ondervel ook eens echt, en wordt het ondervel eens in de zoveel tijd ook vervangen.

Stella


Ga er maar vanuit dat een vel met putjes niet meer goed klinkt ;)


Dit heb ik recent helaas ook weer ondervonden. Bij het delen van onze backline had de andere drummer de toms helemaal tilted gezet en die heeft bijna door mijn floortom heen geramd. Dikke put erin, meteen aan vervanging toe - vel was nog helemaal niet oud :(

Joris

Ja irritant is dat. Als ze mijn kit willen gebruiken mogen ze gewoon niks verstellen, anders nemen ze hun eigen maar mee.

Panda-Beer

#11
dec 04, 2014, 00:02 Last Edit: dec 04, 2014, 00:03 by Panda-Beer
Tja, ik had dit echter meestal in de oefenruimte.. Net nieuwe vellen op de kit gelegd en dan 2 dagen later waren ze al voorzien van 1 t/m 5 putjes per vel ofzo..

Ook een keer bij een optreden meegemaakt dat de drummer na mij erg ongeduldig was en na afloop van ons optreden (terwijl ik mn kit stond af te breken) ook alvast MIJN spullen opzij begon te gooien..  Toen ik thuis kwam, zag ik dus dat er een dikke deuk in de hoop van mijn snaredrum zat.. :(
Lignum // DW // Sonor
Lignum Custom Sycamore Maple + Lignum Mahonique snare

Technobeat


Lekker , Panda-Beer :/ , en ben je die gast niet meer ergens tegen gekomen om hem met het voorval te confronteren en hem een nieuwe  hoop te laten regelen op zijn kosten ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

baszuidwijk


Welk vel is echt smaak gebonden, niet echt stijl (m.u.v. fiberskyns, enz), en ja het is nodig.


He Rick, waarom zou een fiberskyn stijl gebonden zijn en niet smaak gebonden?

Panda-Beer


Lekker , Panda-Beer :/ , en ben je die gast niet meer ergens tegen gekomen om hem met het voorval te confronteren en hem een nieuwe  hoop te laten regelen op zijn kosten ?


Ik kwam er pas achter toen ik thuis kwam, en had gelukkig nog een setje hoops liggen ;)
Had geen zin in een hoop gezeik, was namelijk al blij dat de ketel zelf niet beschadigd was!
Lignum // DW // Sonor
Lignum Custom Sycamore Maple + Lignum Mahonique snare

Omhoog