Holes/Gaten in vellen

Gestart door NathanR, jul 21, 2012, 21:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

NathanR

Dit is het topic voor vragen of iets dergelijks over holes in je vellen (vrijwel alleen bassdrumvellen)

---

Maar daarbij kom ik gelijk op mijn vraag die ik eigenlijk had, waarom worden er geen holes gemaakt in de resonantie vellen van gewone toms en floortoms? Welk idee zit daar achter?
Ben benieuwd naar jullie meningen/bevindingen :)


Robert-Jan

#1
jul 21, 2012, 21:56 Last Edit: jul 21, 2012, 21:57 by Robert-Jan
Geloof het of niet maar ze zijn er wel degelijk..the horror..



Maar het schiet zijn doel voorbij.
Kijk, bij een basdrum wil je een korte sound, weinig sustain en dus kun je rustig een gat in je vel maken, maar bedenk wel dat dit voornamelijk wordt gedaan om de mic goed te kunnen plaatsen
Desalniettemin is er een toch een groot verschil in sound tussen een gesloten voorvel en een vel met gat.
Je basdrum klinkt voller, speelt wat bouncier.

Bij toms is dat anders, daar wil je een veel langere sustain dan bij de basdrum..als je dan gaten in je onder of bovenvel gaat maken dan lever je daar enorm veel van in..feitelijk downgrade je je tomsound hierdoor.
Er is een periode geweest dat grote ventholes in snares hip waren, dat is weer over gewaaid, niet voor niks.
Je snare wordt er iets feller, maar vooral ook droger van.
Al met almis dit dus een gizmo waar je echt geen ene moer aan zult hebben... Bedenk eens wat een drama het wordt om je vel gelijk te stemmen met een zwaar stuk plastic aan een kant..of als je m op je ondervel zet..maar dan toch gewoon de mic 3 cm van het bovenvel..  8)7
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

NathanR

Stiekem hoopte ik al op een antwoord van jou RJ, ging er wel vanuit dat je hier 't een en 't ander van wist plus dat duidelijk uit te leggen. Bedankt dus :)

Ík dacht inderdaad zelf ook aan dat je super veel sustain zou inleveren en je eigenlijk allemaal bassdrummetjes zou hebben :p

Zitten er in die toms nou ook nog kickports? Of zie ik dat verkeerd :p

Bedankt voor het antwoord, is eigenlijk gelijk wel duidelijk nu... voor de rest kan het topic gebruikt worden voor andere vragen lijkt mij zo :)

Robert-Jan

Ja dit zijn zeg maar kickports voor toms.

De D-port.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

NathanR

Geinig, en zijn er dan ook nog echt mensen die dat gebruiken?
D-ports heten ze? Eens even op zoeken op Youtube :P :)

groovemaker

Die ports zijn inderdaad voor mic's, zoals RJ al zei. Eerlijk gezegt denk dat deze dingen ook vvoor geluidsmannen een ellende zijn.
Meestal nemen ze gates mee en bepaalde mic's. Ik neem aan dat ze bij hun voorbereiding niet op dit soort fratsen anticiperen
Of zit ik mis??
If it's too Loud you're too old!

Harre

In de basis wordt het afmixen van een set er niet anders van en een geluidsman zal hier naar mijn idde geen probleem ondervinden.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

edw!n

grappig om te zien dat foo fighters drummer zonder ondervellen speelt!
ludwig supraphonic | centennial 24" | zildjian | spartakiev

dutchdrummer

Verklaar je nader. Op elke foto die ik van Taylor Hawkins zie, speelt ie gewoon met ondervellen hoor....

Nlz

Dat is alleen bij de kleine tommetjes die hij 'op links' heeft, de rest heeft wel gewoon reso's.

Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

edw!n

(ik moest even zoeken maar wist zeker dat ik het gezien had) op lowlands:
https://www.youtube.com/watch?v=vnbTPWWy1h8
ludwig supraphonic | centennial 24" | zildjian | spartakiev

Nlz


(ik moest even zoeken maar wist zeker dat ik het gezien had) op lowlands:
https://www.youtube.com/watch?v=vnbTPWWy1h8

Ah inderdaad, maar is het alleen zijn tom of zijn het ook zijn floors? Dat kan ik dan weer zo niet zien.

En thanks voor de link, heb de komende twee uur wat te luisteren tijdens het samenvatten van wat huiswerk-shizzle  :Y
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

groovemaker

Die toms zonder vellen zijn concert toms......In de jaren 70 waren deze enorm populair bij drummers.
Dan hadden ze alle toms zonder reso vellen.

Ik denk dat Taylor Hawkins wel reso's heeft onder zijn Floortoms.....
If it's too Loud you're too old!

tRow

Ik was daar op Lowlands, is idd een concert tom. Floortoms wel gewoon reso's

harmen 18

Toms voor concerten (ik zal ze voor de verwarring maar zo benamen) klinken overigens beter met gewoon ondervellen.......... Zo'n droge vlakke klap zonder sustain vind ik maar niets........ Uitversterkt kun je er natuurlijk hele andere dingen mee als puur acoustisch. Kijk bijvoorbeeld naar Phil Collins.

groovemaker

Maar concert toms kenmerken zich juist door het ontbreken van een ondervel. Dan kun je die er wel onder willen doen, maar zonder lugs kom je niet ver denk ik, of heb ik nou harmen18 z'n post verkeerd begrepen?
If it's too Loud you're too old!

Paul

Concerttoms werden alleen aan de slagkant van lugs en een draagrand voorzien ;)

groovemaker

Precies!
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Daarom noemde ik het dus ook geen concettoms.

Het is echt niet verboden om "gewone" toms (met ondervellen) te gebruiken bij een orkest. Ik vind toms zoals bij een drumstel bij een orkest beter klinken. Die hebben iig toon en sustain.

groovemaker

De naam Concerttoms slaat ook niet op het gebruik ervan in orkesten.

Eerlijk gezegd heb ik ze ook nog nooit in het echt gezien, laat staan bij een orkest
If it's too Loud you're too old!

Robert-Jan


De naam Concerttoms slaat ook niet op het gebruik ervan in orkesten.

Eerlijk gezegd heb ik ze ook nog nooit in het echt gezien, laat staan bij een orkest


jawel hoor..in symfonie orkesten zie je ze.
Vraag me niet waarom..ik heb geen idee, maar in de slagwerkkelders van het concertgebouw orkest en het Nedpho staat t vol met die dingen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

groovemaker

Oh..ok, dan ben ik toch wel beniewd naar waarom ze ze geen gewone toms gebruiken.
If it's too Loud you're too old!

groovemaker

Ho wacht even, in symphonie orkesten worden deze aangeduid als
Tenor drums....ik bedoelde dat ik ze bij okesten nooit bij een drumstel heb gezien....
Of doen die maffe sympo's dat ook??
If it's too Loud you're too old!

Robert-Jan

Tenor drums worden gebruikt in marching bands.
Concert toms worden in een klassieke slagwerk setup gebruikt,
Krijg je zoiets



Het lijkt me logisch dat je bij drumstellen in orkesten geen concert toms ziet..men koopt dasr gewoon ook een doodnormaal drumstel ..en dat is dus met ondervellen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

groovemaker

Precies, dat dacht ik dus ook.

In de jaren 70 werden ze wel veel bij drumsets gebruikt....

Zie deze voorbeelden, zo zijn er nog veel meer.....



If it's too Loud you're too old!

Omhoog