hi-hat verschuift

Gestart door esseth, mrt 22, 2021, 19:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

esseth

Hallo,

Ik ben relatief nieuw in de drumwereld en speel nu een klein jaartje. Uiteraard zijn er nog genoeg vragen voor mij te beantwoorden, maar momenteel irriteert het volgende 'probleem' me.

Als ik m'n hi-hat met rechts aansla (zowel met de schouders als tip) schuiven beide bekkens over elkaar heen, waardoor het onderste bekken uitsteekt t.o.v. het bovenste. Het geluid wordt hier anders van, maar bovendien liggen de bekkens dan scheef waardoor ze niet gelijkmatig omhoog komen bij het spelen van een open hi-hat. Ik heb aan de onderkant wel een stelknopje zitten waardoor de bekkens iets te kantelen zijn, maar dan komen ze ook weer scheef te liggen. Wel blijven ze dan recht bovenop elkaar liggen.

Is dit iets normaals en moet ik er maar aan wennen of is het op te lossen?

Alvast bedankt!

alhambra

Merk en type hihat standaard en bekkens ?
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

animal

En foto?

esseth

Standaard is een Pearl H900 en bekkens Paiste PST7.
Foto volgt later.

esseth


esseth

Onder het vilt waar de onderste bekken op ligt had ik eerst ook nog een metalen ring liggen. Deze heb ik weggehaald omdat ik dacht dat de bekkens daardoor misschien wat vrijer konden bewegen en dat het daardoor minder werd. Maar lijkt weinig uit te halen.

alhambra

Is het niet zo dat de het plastic deel waar de onderste bekken overheen gaat (dus die in het gat valt) te smal is waardoor het bekken te veel kan schuiven. Andere mogelijkheid is dat het bovenste bekken niet te veel ruimte in de clutch heeft.
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

67Deadman

Toch zegt een foto meer dan duizend woorden :Y

animal

@67deadman

Hij heeft foto's op dropbox gezet, maar die kunnen wij dus niet zien.

esseth

Jullie zien de foto's niet?? Hoe kan dat nou weer?? Ik zie ze wel gewoon in het topic

animal

#10
mrt 25, 2021, 19:49 Last Edit: mrt 25, 2021, 20:05 by animal
Het jouw persoonlijke drop-box, daar hebben wij geen toegang toe.

Maar zonder foto weet ik het antwoord hws ook wel.
Het verschijnsel dat je beschrijft is juist zeer oké, het boven- en onderbekken moeten juist een klein beetje scheef ten opzichte van elkaar sluiten (bij dichte hi-hat), daardoor kan de lucht die tussen de bekkens wordt samengeperst beter ontsnappen en wordt meer sound ontwikkelt (i.p.v. het geluid van het ontsnappen van lucht).

Op onderstaande voorbeeld is het goed te zien.



esseth

De foto klopt idd precies. Bedankt voor de uitleg. Weer een zorg minder!

alhambra

Dat is echt voor het eerst van mijn leven dat ik dat hoor, en ik denk ook niet dat lucht nu zo'n probleem is.
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

Paul

De foto klopt idd precies. Bedankt voor de uitleg. Weer een zorg minder!
En in lijn met wat Animal zegt: zet het bovenste bekken ook niet te strak in de clutch.
Een hihat bestaat uit twee delen, daar moet lucht in zitten en daarvoor is enige mate van beweging nodig. Zet het topbekken niet zo strak dat die niet meer kan bewegen. Beetje wiebel is goed, veel hoeft het niet te zijn. Niet zoveel als een crash bekken bijvoorbeeld.
Met wat beweging kunnen de twee bekkens op elkaar uitlijnen op de best passende manier.

alhambra

Ik denk toch vooral dat er altijd wat schuift omdat het ondoenlijk is om een systeem te hebben wat zo precies aansluit en dan ook nog eens op en neer beweegt. Mijn top bekken staat altijd zo strak mogelijk in de clutch het is maar net wat je voorkeur is.
Die lucht komt er sowieso wel tussen met of zonder beweging, met beweging wat meer.
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

FreeFloater

Dat fenomeen van lucht noemen ze ook wel airlock. Sommige fabrikanten hebben hi-hats ontwikkeld die airlock voorkomen, bijvoorbeeld gerippeld onderbekken (sound edge van Paiste) of gaten in het onderbekken waardoor de lucht eruit kan (quick beat van Zildjian).
Pearl | Paiste | Evans | Pro Mark

animal

#16
mrt 26, 2021, 14:43 Last Edit: mrt 26, 2021, 15:48 by animal
Dat is echt voor het eerst van mijn leven dat ik dat hoor, ....................
Ach ja, een mens is nooit te oud om te leren.   :+

alhambra

Air lock is, voor zover ik het lees, dat het wat vacuüm zuigt en dat de hihats niet lekker open gaan.
Echt ik zal wel heel bijzonder zijn maar ook dat heb ik nog nooit in meer of mindere mate gemerkt.
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

drfill

ligt aan hihat, een flexibele (dunne) top kan dit meer hebben,
en als je dan geen gaten in bottom hebt.. is zo opgelost, 2 gaten 180° net na cup
in bottom boren (10-12 mm)  veranderd niks aan cymbal sound, wel aan 'airlock'
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog