FYI: TD9 line outputs stereo vs. mono pluggen

Gestart door djska, jan 18, 2014, 15:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

djska

Ik sloot tot voor kort mijn TD9 via een dubbele kabel met mono-pluggen op mijn PM-30 aan. Dat klonk niet lekker, een vlak, mono signaal, waarbij panning van een pad van L naar R ook niet werkte. Daar baalde ik van want ik vind een E-kit veel realistischer klinken als het stereo beeld ook klopt, hihat duidelijk links bv.

De headphones ouput via stereo (TRS) kabel naar stereo V-Drums input op de PM-30 klonk wel prima.
Dus dan moest ik dus switchen tussen koptelefoon of kabel naar PM-30. Maar het is natuurlijk veel handiger de koptelefoon altijd aangesloten te laten en de line-outputs naar de PM-30 te gebruiken zodat ik als ik over de speakers wil spelen alleen de PM-30 maar hoef aan te zetten.

Nu is het zo dat als de TD9 ouputs L(Mono) + R, dus wel zo opgezet zijn dat als je R niet aansluit, je over L een mono signaal moet hebben, maar ik had altijd over beide outputs een mono signaal, dus L+R gewoon gesommeerd. Het lijkt dus alsof de TD9 outputs niet lekker werken met mono pluggen.

De specs in de handleidingen zijn vaag:
PM-30 heeft mono (TS) in, en die mono inputs werkten echt wel goed L/R als ik bv. een keyboard aansloot.
TD-9 manual heeft het bij de aansluitinstructies echt wel over een dubbele mono kabel. Het blokschema op de laatste pagina's geeft ook een mono (TS) pluggen weer. Echter in de specificatie lijst wordt wel over stereo TRS outputs gesproken: ''Output Jacks (L(MONO), R) (Stereo 1/4 inch phono type)'

Dit suggereert dat ik dus een kabel nodig heb met stereo TRS aan TD-9 kant en mono voor PM-30 kant. Hop, kabel verknipt, even moeten proberen of ik nu de tip of de ring moest hebben, dit blijkt de tip te zijn (logisch eigenlijk ook) en nu hoor ik via mijn PM-30 wel een mooi stereo signaal.

Het lijkt er dus op dat de mono TS pluggen L+R kortsluiten en je daarom dan alleen een mono signaal krijgt. Of de switch welke L+R alleen moet sommeren als R niet is aangesloten werkt niet goed.

Dus misschien een bruikbare tip voor een ieder die de TD9 line outputs gebruikt? En misschien speelt dit ook bij andere Roland modules?

christopheRCE

Beste djska,

ter informatie: wanneer je je module via 2 mono kabels aansluit op de PM-30 (bv. CH1, L/MONO-R), dan moet je eveneens een stereo beeld krijgen, net zoals je de phones aansluiting gebruikt. Heb je geen stereo beeld, dan is er ergens een probleem. Misschien een slechte kabel? Anderzijds is een defect aan de module ook niet uit te sluiten (Bv. losgekomen soldeerpunt van één van de line out jacks of één van de jacks is stuk waardoor de interne schakelaar niet meer werkt).

Het is inderdaad zo dat wanneer je enkel de L/MONO uitgang van de module gebruikt,  het R-kanaal hierbij wordt opgeteld. Deze aansluiting gebruik je dan ook enkel wanneer je een mono-versterker gebruikt (bv. PM-10).

mvg,

djska

Dank voor je reactie, maar dat was is niet geval, daarom ben ik gaan zoeken en nee het lag niet aan de kabel. Het was vanaf het begin (2008) en ik heb nooit gekraak gehad, dus zeker geen slecht contact. Het zit dus structureel mis of specifiek in mijn module.

Technobeat


Dus dan zou de volgende stap kunnen zijn om de module voorzichtig los te schroeven om de aansluitingen van de binnenkant aan een inspectie te onderwerpen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

djska

Ik snap echt wel wat van electronica, en kan met een soldeerbout overweg, maar het lijkt me heel sterk dat ik nou net een module zou hebben met of de verkeerde connectors of slechte of afwezige solderingen.
Jij hebt toch ook een TD9, klinkt die voor jou wel goed over de line-outs?

drum1964

Ik sluit altijd de 2 uitgangen van mijn TD 9 aan op het mengpaneel van P.A, en de panning van het mengpaneel staat extreem links en rechts gepand.
Dat klinkt veel beter dan links en rechts in het midden te pannen.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

djska

als ik je goed begrijp ik dat TD9 L en R dus gewoon PA L en R worden, toch? Maar heb dan ook echt stereo beeld, dus de gewenste panning van de TD9 volgend.

drum1964

Ja dat klopt, maar door op de mengtafel meer links te pannen op het linker kanaal en meer rechts te pannen op het rechter kanaal, krijg je letterlijk een breder geluid.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

djska

Hoe kun je op 1 kanaal uberhaupt nog pannen?

HiT-iT

Beide uitgangen zijn voorzien van een schakelaar die door het insteken van een plug wordt bediend. Bij het uitnemen van een plug worden de kanalen gekoppeld, onafhankelijk van welke je uitneemt. Dit heb ik uit het schema opgemaakt. Nu kan het zijn dat bij één van beide uitgangen dit schakelaartje niet goed werkt, waardoor beide kanalen gekoppeld blijven.
Mijn onderzoek zou op dit punt starten.
Succes! *)

Omhoog