Vergoeding voor een sessiedrummer

Gestart door Tim Zuidberg, jan 31, 2012, 01:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Tim Zuidberg

Hoi allemaal,

Sinds kort werk ik samen (in de internationale band 'Suncrown') met de Amerikaanse componist en zanger Darren Crisp die bovendien zijn eigen audio- en video-studio heeft. Op dit moment werken we met de band aan ons eerste album, maar zolang die nog niet uit is, word er ook nog niets verdiend.

Aangezien Darren ook soloprojecten doet voor zijn cliënten heeft hij mij zojuist gevraagd om daarvoor tegen betaling sessie-drummer te worden. Ik heb thuis mijn eigen opname-apparatuur en stuur mijn opnames naar hem via het internet. Hij kent mijn opnames aangezien we de opnames voor Suncrown ook op deze manier doen en hij is zeer tevreden over mij.

Maar nu stelde hij mij een hele lastige vraag: "How much do you charge?".

Dit zijn mijn eerste stappen in de betaalde drumwereld, dus ik heb nog geen enkel idee wat ik ongeveer zou kunnen vragen per nummer. Hier op het forum zullen vast wel drummers zijn die in deze wereld zitten of hebben gezeten. Kunnen jullie mij op weg helpen met advies?

Om jullie een idee te geven van de kwaliteit die bereikt kan worden, heb ik een klein stukje van een nog niet uitgebracht nummer van Suncrown geüpload. De drums in dit nummer zijn dus door mij opgenomen en door Darren Crisp afgemixt.

http://soundcloud.com/tim-zuidberg/suncrown-believe-snippet

Dus, wat kan ik per nummer ongeveer vragen? Zijn er hier drummers die hun ervaringen willen delen?

Alvast hartelijk bedankt!

- Tim Zuidberg

Paintpro

Blijft afhankelijk van de situatie.
Wil je het echt puur zien als werk of ook als promotie?
En hoeveel tijd steek jij in 1 nummer?

Tim Zuidberg

Van april t/m oktober werk ik nog fulltime in een pretpark, dus het drummen zal dan bijverdienen zijn.

Het verschilt per nummer, maak ik schat ik dat ik er zo'n 3 a 4 uur per nummer mee bezig ben. Als de cliënten willen dat ik met meerdere verschillende tracks aankom per nummer, dan kost dat automatisch meer tijd natuurlijk.

Ik wil niet te veel vragen aangezien ik een beginner hiermee ben. Dus daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere drummers. Wat was jullie tarief toen jullie er mee begonnen?

Machiel

Ik geef een tip welke mij ooit ook is gegeven.

Mensen zien liever een goedkope pro, in plaats van een dure amateur.
Oftewel vraag niet te weinig. Je kan beter 600 euro vragen als 30 euro.
Neem mij vooral niet te serieus.

Paul


Mensen zien liever een goedkope pro, in plaats van een dure amateur.
Oftewel vraag niet te weinig. Je kan beter 600 euro vragen als 30 euro.

Spreken die twee zinnen elkaar niet tegen?

Prijs is een lastig iets. Het is in ieder geval beter om te hoog in te zetten dan te laag. Zet je te hoog in maar kan je kwaliteit laten zien, dan kan je altijd nog zakken met je prijs.
Zet je te laag in, dan hebben mensen al snel de gedachte dat het nooit veel kwaliteit kan zien.
Ik heb geen idee wat courante prijzen zijn. Misschien R-J een bericht sturen?

paQ

dat zegt ie toch?

Fibesman

Ja, ook een beetje realistisch denken. Hoeveel albums/downloads worden er ongeveer verkocht? Hoeveel tracks moet je inspelen. etc etc.

Robert-Jan

Er zijn heel veel factoren die de prijs bepalen..
Inderdaad zoal Tanco zegt,wat is de verwachting van het geen dat je moet opnemen.
Er is nogal een verschil of de opdrachtgever iemand is die een demo wil of een reclame campagne voor Nike..ik noem maar wat.
Hoe snel moet het geleverd worden? Hoeveel takes ..en hoe zit het inderdaad nadat de opnames gemaakt zijn..hou je daar nog wat aan over of is de enige inkomsten aan het project puur de opnames..
Ik kan er op deze manier ook weinig over zeggen..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Tim Zuidberg

Oke, bedankt voor de info! Eerst dus maar afwachten tot in de eerste opdracht binnenkrijg en kijken wat het doel ervan is.

Thnx!

animal

Zoals aangegeven door Tanco en RJ is het niet onbelangrijk wat de opname gaat opleveren c.q. oplevert.
Ik speel zelf, in een klein studio'tje in de buurt, wel eens wat drums in. Het betreft over het algemeen orkestbanden die in opdracht vervaardigd worden. Omdat de omvang van de opdracht en de inkomsten hiervan nogal verschillen, ben ik geen vast bedrag maar een vast percentage (20%) over de inkomsten overeengekomen.

Robert-Jan

Ja precies, dat is een prima manier van werken.
Alleen dit is wel allemaal via internet, aan de andere kant van de wereld..het 'ons kent ons' ontbreekt dan een beetje vind ik..ik zou zeker ook gaan voor een vast bedrag in dit geval.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

#11
feb 02, 2012, 22:09 Last Edit: feb 03, 2012, 15:38 by animal
Met dat "ons kent ons" heb je zeker een punt, vertrouwen speelt daarbij inderdaad een belangrijke rol.
In dit geval ligt een vast bedrag dan eerder voor de hand. Omdat het hele gebeuren nieuw voor je is, zou ik in dit geval de vraagsteller een bedrag "ontlokken", wie weet valt het mee  :) .
Zo niet, dan kun je altijd nog proberen te onderhandelen.

rene p

Het zal altijd een geval van onderhandelen blijven en ook de tegen partij zal een bedrag in het hoofd hebben. Schroom niet om daar naar te vragen voor je hen een aanbod doet, aangezien het voor de eerste keer is zou het zomaar veels te laag kunnen zijn. Ook zou ik contact opnemen met lokale studios die weten vaak wat een artiest/muzikant krijgt voor werk.
Kijk er alleen wel voor uit dat voordat je naamsbekendheid krijgt jezelf niet uit de markt prijst, amateurdrummers zouden graag je plaats inemen door alleen al de aanbieding en lage vergoeding vragen.
" Im not nervous im a DRUMMER"

WHiZZi

Ik sluit mij aan bij de rest bij wat hierboven al gezegd is. Uiteindelijk gaat hier iemand aan verdienen en dat kan dus ook grof geld verdienen worden. Dan voel je je echt niet prettig als je maar bij wijze van 10 euro hebt gevraagd ;). Een percentage is leuk, maar dan moet je de ander wel heel goed vertrouwen dat deze ook echt alle verkopen laat weten.

Als sessiedrummer val ik wel eens in bij bands en doe vooral veel musicals. Bij een musical reken ik €60 per repetitie (met een maximum van 4 uur) en €150 per show. Ook dit is voor mij niet echt mijn primaire inkomen.

Het is in ieder geval vrij normaal om voor een sessiemuzikant tussen de 150 en 250 euro te vragen heb ik begrepen uit het circuit waar ik mij dan in begeef maar wees wel realistisch (oftewel, als een show maar 100 euro voor een band oplevert moet je ook de hoofprijs niet vragen).

Concreet: Probeer uit te zoeken wat de verwachte opbrengst is en, deel dit door het aantal bandleden en daar heb je een bedrag. Dan kun je altijd nog zeggen of het wel of niet realistisch is ;)
Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

Omhoog