Welke drummer kun jij je aan ergeren?

Gestart door Anserini, sep 29, 2011, 13:39

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

NathanR

Precies, ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik ook grotendeels door drumcovers kijken/liedjes meespelen ik heb geleerd te drummen.
In combinatie met het proces oefenen oefenen oefenen.

Op gebied van feedback kan het zijn dat je in een bandje veel leert, op gebied van samenspelen.. Maar het is maar de vraag of je gitarist je nog tips kan geven wat betreft techniek en dergelijken.

Hans



Ik denk dat jozwf dit bedoelt. Een dat leer je alleen door samen te spelen.

Robert-Jan

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

jozwf

Precies wat Hans zegt.

Eigenlijk vind ik al die drumcovers vaak veel te veel gefriemel, gepats en geshow en mis ik groove, feel, plezier en muzikaliteit.


Robert-Jan

#204
aug 01, 2013, 23:01 Last Edit: aug 01, 2013, 23:02 by Robert-Jan
Wat Steve Meneer Gadd zegt ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

XD30STMXD


Fijn voor de drummert, maar niet per sé voor de kijkert.*

* Zelf zie ik ook liever origineel werk, i.p.v. drumcovers.


Ja maar dan moet de kijkert niet kijken ;)

XD30STMXD


Nou volgens mij leer je nog steeds het meeste van met anders mensen samen te spelen.

Filmpjes in elkaar knippen plakken op je zolderkamer is ook heel leuk, maar wie zegt er dat er met editen niet lekker gesmokkeld wordt? Samen spelen is volgens mij toch echt de beste manier (naast oefenen, oefenen en nog eens oefenen) om echt te groeien als muzikant.


Dat is waar, ik heb drumles van een particulier, dus gewoon lekker 1 op 1, en daar ga ik altijd met grote stappen mee vooruit!

jozwf


Wat Steve Meneer Gadd zegt ;)


:) ook dat.

jozwf

Even een rotschop omhoog....

Weer iets waar ik me aan loop te "ergeren"...

Van die drummers die denken dat ze drumles kunnen geven, zonder dat ze daar zelf een fatsoenlijke (conservatorium of van mijn part rockacademie) opleiding voor hebben gevolgd/aan het volgen zijn.

Dat vind ik zo'n knap staaltje zelf overschatting. Dat je een aardig potje kan drummen wil niet zeggen dat je het ook goed aan iemand anders kan uitleggen.

Zo krijg je een hele wild groei aan "drumschooltjes" en de mensen die echt leraar zijn worden ondergesneeuwd.

Zo die frustratie is er ook weer uit en ik kan weer uitademen :)

Joris

En dan spelen sommige lui ook nog eens waardeloos, maar ze denken wel goed genoeg te kunnen spelen om les te geven. Of ze vragen advies over hoe het beste les te geven op een forum ofzo, in dat geval kan je inderdaad misschien beter geen les gaan geven.

Nou hoef je natuurlijk geen conservatorium of rock academie te hebben gedaan om een goede, leraar/drummer te zijn.

Robert-Jan


.

Nou hoef je natuurlijk geen conservatorium of rock academie te hebben gedaan om een goede, leraar/drummer te zijn.


Maar je mag er als potentieel leerling in ieder geval van uitgaan dat degene met het papiertje ergens in zijn/haar opleiding serieus heeft moeten nadenken over het hoe en wat qua drum- en muziekles.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Drum@ict

Een papiertje maakt iemand niet per definitie een goede leraar. Iemand met 25 jaar drumervaring zonder opleiding, die mensen weet te inspireren en in staat is om zijn/haar kennis en enthousiasme over te brengen op leerlingen, kan een veel betere leraar zijn dan iemand met genoeg talent voor een conservatorium maar zonder de juiste sociale vaardigheden.

jozwf


Een papiertje maakt iemand niet per definitie een goede leraar. Iemand met 25 jaar drumervaring zonder opleiding, die mensen weet te inspireren en in staat is om zijn/haar kennis en enthousiasme over te brengen op leerlingen, kan een veel betere leraar zijn dan iemand met genoeg talent voor een conservatorium maar zonder de juiste sociale vaardigheden.


Dat kan zeker, maar iemand die 25 jaar drumervaring heeft kan ook een extreem beroerde drummer zijn en juist verkeerde kennis heel enthousiast over brengen.

Iemand die een degelijke opleiding gedaan heeft, weet ook vaak meer van de achterliggende techniek en theorie dan iemand die gewoon alleen maar goed kan drummen en let ook op andere aspecten zoals hoe iemand zijn stokken vast houdt.

Natuurlijk zijn er ook mensen die van het conservatorium komen die geen goede leraar zullen zijn, maar dat zal zeer waarschijnlijk niet aan hun kennis liggen.

Ik kwam hier op omdat ik iemand die nooit een muziekopleiding gedaan heeft en alleen maar in (onbekende) bandjes drumt iets op facebook zag posten dat ie zijn eerste drumleerling had en dat ie wel eens even wat dubbelbass techniek bij zou brengen....


Drum@ict

De enige garantie die je hebt bij een conservatorium/rockacademie leraar is dat diegene zelf een opleiding genoten heeft, that's all (helaas).  Ik heb helaas nooit het talent gehad dat ik een dergelijke opleiding heb kunnen volgen. Toch heb ik in de 27 jaar dat ik nu speel dermate veel geleerd van verschillende (afgestudeerde en zonder opleiding) leraren dat ik er van overtuigd ben dat ik leerlingen kan onderrichten zonder ze daarbij verkeerde technieken o.i.d. aan te leren.

jozwf


De enige garantie die je hebt bij een conservatorium/rockacademie leraar is dat diegene zelf een opleiding genoten heeft, that's all (helaas). 


Ben ik het echt niet mee eens, je hebt ook de garantie dat hij/zij de kennis en kunde in huis heeft om meer te kunnen spelen dan alleen wat in zijn/haar comfort zone ligt. Los van veel meer theoretische kennis. Wat niet automatisch zegt dat het goede leraren zijn, maar je kan aannemen dat deze persoon de juiste kennis in huis heeft.

Citaat
Ik heb helaas nooit het talent gehad dat ik een dergelijke opleiding heb kunnen volgen. Toch heb ik in de 27 jaar dat ik nu speel dermate veel geleerd van verschillende (afgestudeerde en zonder opleiding) leraren dat ik er van overtuigd ben dat ik leerlingen kan onderrichten zonder ze daarbij verkeerde technieken o.i.d. aan te leren.


Ik zeg ook niet dat dat het onmogelijk is, maar helaas heb je bij de hobbyisten die les geven geen enkele garantie dat ze ook een degelijke basis kennis hebben.

Om een simpel voorbeeld te geven:

Je zou het toch ook niet pikken als op school wiskunde gegeven werd door iemand die toevallig een wiskunde knobbel heeft en nooit een wiskunde opleiding gevolgd heeft?

Robert-Jan


De enige garantie die je hebt bij een conservatorium/rockacademie leraar is dat diegene zelf een opleiding genoten heeft, that's all (helaas).


Hoezo helaas? Het is niet zo dat je je diploma krijgt als je drie paradiddels kan spelen, daar zit wel meer achter.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

FoREVer


De enige garantie die je hebt bij een conservatorium/rockacademie leraar is dat diegene zelf een opleiding genoten heeft, that's all (helaas). 


oei daar onderschat je een opleiding als deze wel.

je studeert echt niet zo maar af is hard beulen/werken hoor en ik kan het weten.
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Drum@ict

Hoho, ga niet mijn opmerking uit z'n verband rukken. Ik zeg nergens dat ik een opleiding (conservatorium/rockacademie) onderschat en dat je dat "zomaar ff doet". Ook schrijf ik nergens dat iemand die afgestudeerd is geen goede drummer is. Het enige dat ik met mijn opmerking weer geef is dat het geen garantie is dat een conservatorium/rockacademie-afgestudeerde drummer per definitie een goede drumleraar is. De enige garantie die je hebt is dat deze leraar onderricht is.
De term "helaas" slaat dan ook op het feit dat dat de enige garantie is.

Citaat
Je zou het toch ook niet pikken als op school wiskunde gegeven werd door iemand die toevallig een wiskunde knobbel heeft en nooit een wiskunde opleiding gevolgd heeft?


Tuurlijk niet, daar betaal je ook voor! Dan blijft het nog altijd maar de vraag of het een goede wiskundeleraar is...

Ik denk dat je het in het juiste kader moet zien: als ik zou zien dat mijn zoon veel talent heeft voor drummen en hij zou naar het conservatorium willen, zou ik een drumleraar kiezen die zelf conservatoriumachtergrond heeft, hem goed kan voorbereiden en kan vertellen wat zo'n jongen allemaal te wachten staat. Als ik iemand aan mijn deur heb staan die dat als ambitie heeft, zal ik hem een andere drumleraar dan mezelf adviseren.
Anders is het als een leerling gewoon hobbymatig met een paar vrienden in een bandje wil rammen en "even" op gang geholpen moet worden.



Paintpro


oei daar onderschat je een opleiding als deze wel.

je studeert echt niet zo maar af is hard beulen/werken hoor en ik kan het weten.


"Ik kan het weten" Zou ik misschien vervangen voor "vind ik".
Tenminste, je praat over je eigen opleiding vermoedelijk? Das een MBO-Muziek, geen Cons of Rockacademie.
Mijn persoonlijke ervaring met een MBO muziek is dat niet perse beulen is, maar ook met twee vingers in je neus kan.
Wat betreft de HBO muziek opleidingen, ook daar heb ik mensen zonder al te veel moeite doorheen zien rollen.
Zelf ben ik er daar overigens geen van.

Wat betreft docenten...opleiding helpt maar geeft geen garanties. Hooguit een keurmerk of kader.

baszuidwijk

Hoe was het ook al weer ...

"Those who can, do. Those who can't, teach." ;)

Alle spreekwoordelijke gekheid op het minstens zo spreekwoordelijke stokje ... Zolang iemand met veel plezier zit te spelen, kan ik me er niet aan ergeren. Zelfs al is het helemaal ruk, verstoken van elke vorm van dynamiek of techniek. Aan het eind van de dag gaat het er toch om hoeveel plezier je aan je spel beleeft. :+

Hoefnix

Over het eerste deel zijn we het eens voor zover het een spreekwoord is... ik ken er die echt heel goed kunnen drummen die les geven. Ook op dit forum ;)

Nou ik kan me wel verschrikkelijk ergeren aan van die houthakkers die alleen maar knetterharde rimshots slaan met een grote smile alsof ze de beste ter wereld zijn.

Robert-Jan

Wow, nice one Bas.. :/
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hammar

Ik mis het woord didactiek in deze discussie!

Black Page


Jozwf: als je verwijst naar Jared Falk en consorten.  :Y *O*

Het is toch de kwaliteit van de individu. Bij artsen heb ik liever geen autodidact, maar voor creatieve beroepen moet die ruimte er denk ik wel zijn. Ik heb in de tussentijd aardig wat drumleraren (ca 10) gehad. Cleuver, muziekscholen in krimpen en Rotterdam en nu nog steeds bij Hans van Gennip.

Hans v Gennip geeft vakdidactiek aan het conservatorium in R'dam. We hebben het dan wel eens over kwaliteit van drumlessen. Hij probeert de slagwerkstudenten van Hans van Oosterhout bij te brengen hoe je als drummer die zelf kan soleren over een "left foot clave" of de lastigste partijen van Minnemann probleemloos naspeelt, enz enz enz, bij te brengen hoe je een basisgroove leert aan een manneke van 8 jr op zijn eerste drumles, maar ook een leerling vooruit kunnen helpen zich te ontplooien. De uitdaging van de cons. student is dan om af te dalen en op een enthousiasmerende wijze die basis bij te brengen. Dat vergt dus didactische kwaliteiten met een zekere muzikale bagage.

Bij Cleuver heb je goede leraren en mindere. Ik had er een vaste leraar met weinig gevoel van didactiek en zonder afgerond conservatorium (hij was na een jaar gestopt omdat ze je daar niet leren spelen; het Sebastiaan Cornelissen syndroom). Vanwege zijn didactische beperkingen ben ik gestopt. Zijn vaste invaller was duidelijk meer didactisch begaafd, maar minder ontwikkeld als drummer.
Roel van der Sluis loopt weer weg met oud Cleuver leraar Remco Moens die in R'dam drumschool Session heeft. 

Hans van Gennip weet telkens dingen voor te zetten waarin ik me in stuk kan bijten en me vooruit helpt. Hij weet dat hij geen Van Oosterhout is, maar voldoet aan de hoofdregel van Gadd. Ik heb dat meer bij de conservatorium afgestudeerden. Op een drumschool van niet geschoolde leraren leer je drummen en van een conservatorium leer je muziek maken op een instrument. Dat is toch wel mijn persoonlijke ervaring.


Overigens Hans Eijkenaar (gestopt na 1 jr) , Oscar Kraal (voorheen cleuver nu cons A'dam), sebastiaan Cornelissen, Kim Weemhoff en Ton Dijkman allen geen conservatorium jongens. Vinnie Colaiuta i na 2jr Berkley daar gestopt. Ik zou bij  deze heren wel eens een les willen volgen  :Y


Robert-Jan

#224
aug 13, 2014, 01:00 Last Edit: aug 13, 2014, 01:07 by Robert-Jan
Ik heb anders samen met Sebastiaan het conservatorium van Amsterdam doorlopen ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog