Drummer; rol in de band?

Gestart door Def-11, feb 04, 2013, 22:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Def-11

Was benieuwd hoe jullie de rol als drummer / bandlid invullen, er zijn er die alleen een beetje de drums invullen of uitvoeren naar wat de 'bandleider' wil, of misschien hebben sommige van jullie zelf de touwtjes in wel handen.  :6  Ik zelf schrijf bv ook teksten, soms een paar gitaar accoorden als ideetje. In mijn band praten we veel over onze jams of ideëen die we aandragen; hoe die uit te werken tot nummers en we zijn vrij open qua opbouwende kritiek naar elkaar toe. Ben zelf we iemand die graag arrangeert en bv achtergrond zanglijntjes bedenkt en me overal tegenaan bemoeit. Ook qua art-work voor de cd's/demo's doe ik altijd veel (erg leuk om te doen) en met opnames maken, mixen, masteren sta ik ook altijd vooraan  :+ Ben benieuwd; Hoe staan jullie in je band?

Rick

Met de bandjes waar ik speel bepaal ik over het algemeen de dynamiek en hamer ik heel erg op de vorm van het nummer. Soms moet ik mijn andere muzikanten even op weg helpen. Als er een bepaald ritme patroon in de gitaar partij speel die ik accentueel met mijn bassdrum en snare gebruik, en de bassist speelt wat anders, dan vraag ik aan de bassist waarom hij nu deze partij speelt, en stel ik voor in een waar sandwich-feedback-model (of top-tip-top, hoe je het ook wilt noemen) om een meer "lockende" partij te spelen.
Ook als ik merk dat bijv. een gitarist aan het haasten is met een bepaald loopje, zeg ik er wat van. Of als ik wil dat iets wat voller/gemener gaat klinken de gitarist alleen maar downstrokes laten spelen. Enzovoort! Ik ben best wel streng voor mijn band! Maar ik probeer het wel altijd op een goede manier te brengen.

Zang bemoei ik me niet mee. Ik hamer alleen op sound, dynamiek, groove en samenspel. We hebben een soort "hoofd zanger" rondlopen die zich daarmee bezig houd.

Tijn

Welke rol bedoel je precies met rol in de band? De rol in de muziek (tijdens het spelen/oefenen) of echt in de band, in de zin van helpen met bedenken van loopjes, riffjes, etc?

Bij het eerste zou ik zeggen dat het van de muziek af hangt. In pop/rock wordt er meestal geacht dat de drummer zo steady mogelijk speelt, hier en daar wat accenten meepakt, en goed naar de (op)bouw van het nummer kijkt.
Maar bij bijvoorbeeld moderne jazz kan de drummer veel meer toevoegen, de solo's van instrumentalisten begeleiden etc.

Bij het tweede is het in mijn belevenis het beste als elk bandlid kan toevoegen aan de band wat hij/zij wilt, en dat verschilt per persoon (de een laat heel duidelijk zijn mening horen, de ander vindt het wel best). Daarin verschilt de drummer denk ik dus niet persé heel erg van de andere bandleden.

Interessante gespreksstof, dat wel.

WHiZZi

Ik ben het wel eens met Tijn, het is heel afhankelijk van de stijl muziek. Dit is ook meteen één van de belangrijkste rollen denk ik, de drummer bepaald heel erg welke stijl muziek er gespeeld wordt. Een klein verschil in groove kan betekenen dat het een Swing wordt of een Rock 'n Roll of Jazz nummer.

Hoe de stijl wordt bepaald is dan weer persoonlijk en heeft te maken met je eigen mening.

Een goed voorbeeld hoe een stijl van een nummer kan veranderen door de drums, vind ik deze. Dit is van mijn band en was oorspronkelijk vocalen only. Tot ik een moment bedacht om er een beat onder te zetten en dat is wat hier gebeurd. Het geeft een nummer een totaal andere (onverwachte) sfeer.

Daarnaast is een drummer mede verantwoordelijk van de kracht van een nummer. Dit met accenten en dynamiek wat je heel goed met je mede bandleden moet opbouwen. Op die manier kun je het nummer opbouwen (en desgewenst weer afbreken).

Twitter

Officieel Pyrate en Rock n Roll.

jamsmurf

Naast mijn rol als tempobeheerser en vooruit: af en toe vormschema's, accenten en grooves wil ik mijn rol als grappenmaker niet uitvlakken. Met name in het seksuele segment zeg maar  8) :+

stick tight

Verschilt echt per band.

Ik heb een band met vrienden voor de fun, hierin bedenk ik vaak de structuur en vult de gitarist de riffjes in. De zanger en de gitarist bedenken samen de zanglijnen. Communiceren is echt heel moeilijk met gitaristen. Wat voor mij 1 maat is, is voor hun vaak een derde van een riffje en omgekeerd. Lekker verwarrend uitleggen. In deze band heb ik wel zelf de volledige controle over het zakelijke deel, ik regel alles. Van merchendise bestellen tot optredens regelen etc.

Een ander project heb ik met 2 van mijn vrienden, dit moet een serieus project worden maar we zitten nu in de opstart fase. De gitarist schrijft alles met guitarpro en stuurt dat door. Ik geef er mijn eigen draai aan. De zanger schrijft de teksten en doet al het designwerk. Met 3 man werken we het ''concept'' achter de band uit.

De andere dingen die ik af en toe doe is puur sessiewerk. Ik stap in de bus, speel wat me gezegd word en ga weer naar huis. Wel lekker soms maar ik ben een bandnazi in hart en nieren dus geen controle hebben kan frustrerend zijn :P

Harre


De andere dingen die ik af en toe doe is puur sessiewerk. Ik stap in de bus, speel wat me gezegd word en ga weer naar huis. Wel lekker soms maar ik ben een bandnazi in hart en nieren dus geen controle hebben kan frustrerend zijn :P

Zou dat drummer-eigen zijn? :P Ik ben laatst nog door een gitarist van een bandje uitgemaakt voor control freak. Hij zei het met een lach op z'n gezicht, maar toch...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Def-11


Naast mijn rol als tempobeheerser en vooruit: af en toe vormschema's, accenten en grooves wil ik mijn rol als grappenmaker niet uitvlakken. Met name in het seksuele segment zeg maar  8) :+
ahhh, humordrummachineman  :Y maar wel strak, dat dan weer wel.. *O*

Dribbel

Ja ik ben ook wel een controlfreak, als het niet loopt kan ik daar enorm over gefrustreerd raken.
Eigenlijk zorg ik dat het wel loopt, dat zaken wel geregeld zijn.
Muzikaal heb ik een grote zeg in waar we dynamisch naartoe gaan, hoe het zou moeten klinken en wat de feel/ beleving van het nummer zou moeten zijn.
Een andere passie is geluid, en een goede mix. Ik probeer vooraf vaak een tech mee te krijgen in het idee wat iedereen wil vooraf de soundcheck. Zodat iedereen een toffe mix heeft.
Yamaha recording & sabian

Def-11


Ja ik ben ook wel een controlfreak, als het niet loopt kan ik daar enorm over gefrustreerd raken.
Eigenlijk zorg ik dat het wel loopt, dat zaken wel geregeld zijn.
Muzikaal heb ik een grote zeg in waar we dynamisch naartoe gaan, hoe het zou moeten klinken en wat de feel/ beleving van het nummer zou moeten zijn.
Een andere passie is geluid, en een goede mix. Ik probeer vooraf vaak een tech mee te krijgen in het idee wat iedereen wil vooraf de soundcheck. Zodat iedereen een toffe mix heeft.


heel herkenbaar. :)

paQ

>> over drummers

Bart uit België

De drummer is de domste van de band wordt al eens gezegd. Onterecht natuurlijk.

Hellwin

In deze band kijken we samen wat het beste past en daar geef ik mijn eigen invulling aan  :)
Bij mijn vorige band Her Enchantment was ik regelaar van alles en drummer en daar besliste ik zelf wel hoe of wat, speelde vanaf dag 1 in die band dus wist precies hoe of wat.
Boshout - Tshirts voor drummers
http://boshout.spreadshirt.nl

Mapexmepper


De drummer is de domste van de band wordt al eens gezegd. Onterecht natuurlijk.

Werd dat niet over Ringo gezegd?

Vaak wordt inderdaad gedacht dat drummen het makkelijkste is, terwijl juist die kampvuur akkoorden van de Beatles werkelijk niks voorstellen om te spelen. Na een middag gitaarles speelde ik Love me do en dat zie ik nog niet iedereen in een middag drummen. :)

De rol van de drummer in de band is een puur scheppende, want je ziet hem niet, maar hij is er wel en als hij weg is merk je dat door de doodse stilte. Vanuit dat oogpunt zie ik de drummer als de god van de band die de andere muzikanten een podium geeft om op te spelen.

Cornelis


Werd dat niet over Ringo gezegd?

Vaak wordt inderdaad gedacht dat drummen het makkelijkste is, terwijl juist die kampvuur akkoorden van de Beatles werkelijk niks voorstellen om te spelen. Na een middag gitaarles speelde ik Love me do en dat zie ik nog niet iedereen in een middag drummen. :)


Toch bijzonder om het hele repertoire van de beatles terug te brengen naar een nummer.
Ze hebben toch zeker wel iets lastigere muziek dan love me do geschreven, en als je heel eerlijk bent, is Ringo ook niet echt de beste drummer ooit.
Prima drummer voor de band, maar daar stopt het ook wel mee.

Ik denk dat je het vooral samen moet doen, ipv in rollen en functies te gaan denken, dan krijg je m.i. de mooiste muziek!

Mapexmepper


Toch bijzonder om het hele repertoire van de beatles terug te brengen naar een nummer.
Ze hebben toch zeker wel iets lastigere muziek dan love me do geschreven, en als je heel eerlijk bent, is Ringo ook niet echt de beste drummer ooit.
Prima drummer voor de band, maar daar stopt het ook wel mee.

Zeker hebben ze lastigere stukken, maar ik haalde Love me do aan omdat het zo simpel is dat het in een middag te leren valt op gitaar.  Dat een nummer wat bestaat uit drie akkoorden nummer 1 was in de US Billboard Hot 100 vind ik bijzonder. In dat nummer speelde Ringo de lastigste partij.
Ik denk dat je het vooral samen moet doen, ipv in rollen en functies te gaan denken, dan krijg je m.i. de mooiste muziek!

Natuurlijk moet je het samen doen en dat lijkt me alleen maar logisch, echter als je niet denkt in termen als functies in de band, wat doe je dan achter de drums als ik vragen mag?

willem4130



Ik denk dat je het vooral samen moet doen, ipv in rollen en functies te gaan denken, dan krijg je m.i. de mooiste muziek!


Dit vind ik wel een goed punt, misschien om een iets andere reden. In mijn ogen zijn de betere muzikanten in staat om het hokjesdenken/op-je-eigen-eiland-zitten/het functionele verdelen van rollen, te overstijgen. M.a.w. je moet boven datgene staat wat je speelt en kunnen reflecteren op hoe het in zijn geheel klinkt (en om dat te kunnen moet je denk ik ook wel in staat zijn om te kunnen herleiden wie wat precies doet). Eigenlijk luisteren tijdens het spelen, en niet alleen naar jezelf. In mijn ogen is dat sowieso een noodzakelijke voorwaarde als band (samen dus) te kunnen grooven.

Daarnaast, hoewel ik in heel verschillende bands speel van heel verschillend niveau met heel verschillende persoonlijkheden, ben ik altijd voorstander om op 'strategisch' niveau wel zoveel mogelijk samen te doen, of in ieder geval overeenstemming te bereiken. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld de nummers die je gaat spelen, het soort nummers, maar op een hoger niveau wat willen we neerzetten, uitstralen en overbrengen. Je hoeft er niet iedere week uitgebreid over te vergaderen maar het kan geen kwaad om zo nu en dan eens het overzicht te bewaren. Dat houdt, denk ik, op langer termijn meer mensen tevreden, creëert meer betrokkenheid, en vergroot uiteindelijk het bandplezier.
Sowieso vind ik een van de leukste dingen aan in een band spelen dat het een samenwerkingsproces is. Zowel muzikaal als op persoonlijk vlak. Ik haal zeker met mijn vaste bandjes m.n. het plezier uit het feit dat ik het met hén doe. En als iedereen dat zo voelt, dan is dat helemaal fantastisch.

Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Omhoog