Drumdial

Gestart door peterkok, jan 30, 2012, 18:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

peterkok

Beste mensen,

Ik heb een Drumdial gekocht. Niet omdat ik mijn kit niet kan stemmen , maar omdat ik dacht dat ik er meer uit kan halen en omdat ik "verschillende" instellingen wil vastleggen en die dan vrij eenvoudig weer kan instellen.
Na een tijdje de Drumdial gebruikt te hebben, ben ik van mening dat het een zinvol ding is dat je tijd kan besparen. Zeker bij het monteren van nieuwe vellen.

Ter info, het betreft deze kit:
Sonor Force 3007  Stage 1
Maten: Bassdrum: 22 x17,5;
Snare: 14 x5,5(Special Edition);
Toms 12x9, 13x10;
St. tom 16x16;
Kleur: Maple # 44 Natural Finish
Esdoorn
Remo Embassadors

De snare heb ik vrij tight, bovenvel op 89.
Maar tot mijn verbazing zijn er twee lugs die met deze spanning handvast zitten. Zer los zelfs dat ze met anderhalve slag helemaal uit de schroefdraad komen.
Maar alleen bij 2.
Normaal stem je een snare op gevoel en klank. Dit is een beetje andersom dus.
Raar ook dat ik het nooit eerder heb gemerkt.

Toch begrijp ik dit niet. De sound is rondom gelijk en in 't midden ook goed.
Maar dan zouden alle lugs toch ongeveer even vast moeten staan. En niet 2 extreem los.
Bij de bassdrum heb ik precies hetzelfde. Ook met 2 lugs.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de indraaimechanismen niet goed uitgelijnd staan op de zijkant van de snare.

Uiteraard heb ik mijn leverancier benaderd. Zoals verwacht was zijn reactie: Drumdial is weggegooid geld. Verder geen oplossing. Nooit van dit probleem gehoord.
De importeur, ook al voorspelbaar: Nog nooit gehoord over deze "klacht", maar Drumdial is waardeloos. Bood nog aan dat ik mijn snare en bassdrum!! op kon sturen naar Duitsland!! voor inspectie..... Beetje onzinnig natuurlijk. Dan moet je aanbieden om dat bij een lokale (bij mij in de buurt) vertegenwoordiger te laten doen.

Hoe dan ook, hier moet iets niet goed zitten. Dit moet niet kunnen.

Heb ook nog een paar andere snares getest. Een Pearl, Ludwig en een goedkope Stagg.
Niet een had een probleem met extreem losse lugs bij dezelfde spanning.

Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Grt.
Peter Kok, Rotterdam
peterkok18@gmail.com


Hammar

Heb je castrims?

paQ

de drumdial is weggegooid geld! :P

Als spanbout 1 en 3 zo strak staan dat je op spanbout 2 met de geringste boutspanning al dezelfde waarde bereikt, kan natuurlijk heel goed.
begin eens met die spanbouten die nu 'falen' terwijl de rest minder dan handvast zit en kijk eens wat er dan gebeurt.

peterkok

Hallo Paq

Dat heb ik ook al geprobeerd.
Al een paar keer en alles er af en er weer op. Lugs onderling verwisseld.
Rim slag gedraaid.

Het blijven telkens die 2.

Overigens zitten ze links en rechts van de bevestiging van het snarenmatje (en dan de kant waar niet de handle zit).

Ik heb trouwens ook al een beetje olie in de draad gedaan, voor het geval de schroefdraden een beetje stroef zouden zijn.

Grt.
Peter

paQ

#4
jan 30, 2012, 18:59 Last Edit: jan 30, 2012, 19:00 by paQ
gaat het hier om het slagvel of de snareside?
(olie erin is (nooit) geen goed idee. Een bout kan beter te stroef lopen dan te los)

peterkok

Hee paQ

Bedankt voor je meedenken.

Olie met een wattentipje. Heb er niet gelijk een trechter op gezet hoor.
Was trouwens het advies van mijn leverancier. Interdrum in Winterswijk.

Het betreft het slagvel. Niet het ondervel. Gek genoeg zijn daar alle lugs wel op zelfde tension.

Dus dat ondermijnde mijn idee van slecht gepositoneerde (niet uitgelijnde) schroefdraadhouders (of hoe noem je dat).


Grt.
Peter

Rob


gaat het hier om het slagvel of de snareside?
(olie erin is (nooit) geen goed idee. Een bout kan beter te stroef lopen dan te los)


Vasaline geen olie

Nlz

Aangezien je in Rotterdam woont, ga voor een 'second opinion' eens met je 'zoeke snare' langs Gijs (Geischa hier op't forum) van R'dam Drum Department misschien dat hij een oplossing heeft.


Vasaline geen olie

Potato, potato. Het is allebei flink glad. De vaseline helpt misschien tegen roesten, maar veel meer doet het niet.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Rob


Aangezien je in Rotterdam woont, ga voor een 'second opinion' eens met je 'zoeke snare' langs Gijs (Geischa hier op't forum) van R'dam Drum Department misschien dat hij een oplossing heeft.
Potato, potato. Het is allebei flink glad. De vaseline helpt misschien tegen roesten, maar veel meer doet het niet.


poetsen helpt tegen roesten, olie is een smeermiddel ,vaseline een glijmiddel.

Of gewoon een beetje siliconenspray helpt ook goed

paQ

gewoon niks erop doen is nog beter ;)

Rob


gewoon niks erop doen is nog beter ;)


Niet helemaal mee eens maar goed daar zijn de meningen over verdeeld.

Paul

Het voordeel van schroefdraad is juist, naast dat je een groot moment kan uitoefenen, dat er veel oppervlakte is en daardoor veel wrijving zodat de spanschroeven niet teruglopen. Olie etc. maakt het stemmen makkelijker, maar het onstemt ook gemakkelijker!

Om terug te keren naar het probleem, stem je gelijkmatig? Dat wil zeggen, kruislinks? En zijn je hoops netjes plat? Eventueel op een vlakke tafel leggen om te testen.

Air Piet

#12
jan 30, 2012, 21:22 Last Edit: jan 30, 2012, 21:24 by Air Piet

Het voordeel van schroefdraad is juist, naast dat je een groot moment kan uitoefenen, dat er veel oppervlakte is en daardoor veel wrijving zodat de spanschroeven niet teruglopen. Olie etc. maakt het stemmen makkelijker, maar het onstemt ook gemakkelijker!

Om terug te keren naar het probleem, stem je gelijkmatig? Dat wil zeggen, kruislinks? En zijn je hoops netjes plat? Eventueel op een vlakke tafel leggen om te testen.


En de draagranden ? Misschien is de tolerantie van die spanners t.o.v. de stembouten groter?  :?

Evt. kun je altijd nog 2 losse spanners bestellen en vervangen? Anders weet ik het ook niet...  :/

Er bestaat trouwens hier een topic over het snel ontstemmen van spanbouten, er zijn hier allerlei remedies tegen zoals bijvoorbeeld vioolhars. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar het schijnt te werken.


Harre


Beste mensen,

Ik heb een Drumdial gekocht.
<verhaal>

Ik sluit me bij paQ aan, want een afgelezen spanning op de drumdial is relatief en geen vast gegeven omdat de waarde van diverse dingen afhankelijk is. Met andere woorden: je kunt velspanning X wel instellen, maar hoe je dat uiteindelijk voor elkaar gekregen hebt is maar de vraag. De drumdial meet immers geen moment waarmee de spanschroef wordt aangedraaid, enkel de spanning op het vel.

Wat je nu gedaan hebt is de methode van de drumdial combineren met de 'ouderwetse' methode van gehoor en gevoel en dan gaat het inderdaad zomaar mis. Naar mijn mening moet je óf de drumdial gebruiken en verder nergens naar kijken, óf de methode met gehoor en gevoel gebruiken. In het eerste geval kun je best wat met dit apparaat, in het tweede geval heb je er niks aan en die twee combineren werkt al helemaal niet. Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening en dat hoeft natuurlijk niet de jouwe te zijn  :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Machiel

kijik voor de grap eens of je spanranden nog wel, recht zijn.
Neem mij vooral niet te serieus.

Headshrinker

Naar mijn mening moet je óf de drumdial gebruiken en verder nergens naar kijken, óf de methode met gehoor en gevoel gebruiken. In het eerste geval kun je best wat met dit apparaat, in het tweede geval heb je er niks aan en die twee combineren werkt al helemaal niet. Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening en dat hoeft natuurlijk niet de jouwe te zijn  :)

Als er (inderdaad) niets mis is met de spanranden, de ketel of het vel:

* De bouten geduldig aandraaien, in hele, hele, hele kleine stapjes volgens het bekende 'sterpatroon'. (Zeker belangrijk bij die-cast hoops.)
* De bouten op gevoel (+/- gelijke spanning) en gehoor (zelfde toon) stemmen.
* Drumdial alleen gebruiken om de spanning van het middelpunt van het vel te meten (en zo naar je 'referentie' toe te werken).

Jeroen

#16
feb 01, 2012, 15:50 Last Edit: feb 01, 2012, 15:51 by Jeroen
Stemmen blijft gewoon een kwestie van gevoel/gehoor en vooral ervaring. Hulpmiddelen als de drumdial/rythmwatch of een torque key moet je nooit als leidraad gebruiken maar slechts voor 'erbij'.

Heb je geperste of gegoten spanranden? Bij stevige die-cast hoops kan het best zijn dat je twee spanbouten strak aandraait terwijl een spanbout die tussen deze twee in zit vrij losjes zit.

Er zijn natuurlijk tal van oorzaken te bedenken waarom je velspanning bij de ene bout hoger is dan bij de andere: gegoten spanranden, niet-helemaal-recht-geperste spanrand, foutje in de draagranden van de drum, foutje in het vel... Maar wat zou het? Als 'ie maar goed klinkt!!

Nogal makkelijk om de leverancier of fabrikant de schuld te geven.. en zeg nou eerlijk... welke drummer gebruikt er nou puur en alleen een drumdial om te stemmen??
DRUMS: Pearl, Tama, Sonor ~ CYMBALS: Paiste, Zildjian, ~ HARDWARE: Pearl, Tama, Sonor, DW

beest1979

Hier ben ik het ook mee eens
Ikzelf heb zelf ook een drumdial liggen en bij mijn export werkte die vrij goed
je moest gewoon nog een beetje bijstemmen en klaar.
Maar bij mijn hyperdrive word je er gewoon tureluut van 8)7,dat werkt voor geen meter dat is juist zoals Jeroen beschrijft .

Rick


Hier ben ik het ook mee eens
Ikzelf heb zelf ook een drumdial liggen en bij mijn export werkte die vrij goed
je moest gewoon nog een beetje bijstemmen en klaar.
Maar bij mijn hyperdrive word je er gewoon tureluut van 8)7,dat werkt voor geen meter dat is juist zoals Jeroen beschrijft .


Op een hyperdrive zitten diecasts en op een export triple flanged. Misschien heeft dat wel degelijk een verband, wie weet?

Fibesman

#19
feb 02, 2012, 09:23 Last Edit: feb 02, 2012, 09:24 by Tanco
Ik heb in het verleden een Tama tensionwatch (zelfde principe als de drumdial) gehad en in de handleiding stond duidelijk dat hij niet werkte op trommels met die-cast hoops.
Sowieso een omslachtig systeem met teveel haken en ogen. Gewoon luisteren en draaien tot het lekker klinkt. Probeer ook in de context te denken van het geheel. Ik bedoel het hele drumstel en het drumstel binnen de band. En hoe het klinkt op een afstand. Dat echte fijnstemmen door te tikken aan de rand van het vel ter hoogte van iedere stemschroef vind ik persoonlijk overdreven. Probeer maar eens wat het effect daarvan is op 10 meter afstand. Zoals stemexpert Martin Ranscombe vaak zegt: it's a drum-we hit it.

Omhoog