Snare drum sound veranderen

Gestart door drfill, jan 02, 2016, 12:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

drfill

jan 02, 2016, 12:50 Last Edit: jan 02, 2016, 13:05 by drfill
Snare drum EQ

kwam op dit idee door iets wat ik bij Thomann zag..  een losse houten inlay die je in een stalen
snare-drum kan plaatsen, zodat je een 'houten' sound krijgt  (of houterig..  lol)
weet niet hoe dit klinkt..   maar heb het andersom geprobeerd ..
Er is namelijk aluminium tape (dik) te koop, waar men alu kachel pijpen mee dicht taped..

Ik dacht, als ik hier nu een houten ketel mee bekleed, binnenkant.. heb ik dan een alu sound ?
en inderdaad : )  had een 14" ketel in midden rondom voorzien van deze tape, (goed glad gemaakt)
onder en boven iets hout overgelaten..   en had een snare met een alu 'bite' en ook nog iets houten
sound..   (als dixon artisan equator)  maar vond dit iets teveel van het goede..  dus
helft van de tape eruit gehaald (nu alleen aan rimshot kant en recht ertegenover, bij snaren
nog steeds 'hout' )

Je kunt dus een ketel anders laten klinken..   en waarschijnlijk op meer manieren..

Een snare drum die 'te hard' was qua volume, heb ik naar mijn zin gekregen met een paar ringen
tochtstrip (bruin, net als houtkleur) rondom erin te plakken..   om rimshots wat te temmen ..

als ik een paar uur geoefend heb..   ga ik altijd zitten klooien met 'sound' ..  vandaar dus..

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

baszuidwijk

Haha, leuk experiment! Ik heb een paar jaar terug mijn metalen snare van binnen met moppenschuim bekleed om 'm (in combinatie met mesh heads en een trigger) als e-drum te gebruiken.

Later ben ik de snare weer als normale snare gaan gebruiken. Ik kon het toen niet laten om dat eerst te proberen met het noppenschuim er nog in. Ik heb nog nooit van mijn leven zo'n sustain-loze metalen snare gehoord 8)7

drfill

haha.. ja, dat haalt de sound er wel uit..  ja..
een ander idee is.. 2 maple verstevigingsringen in een stalen snare..  bijv,
onder/boven..   DW heeft ook zo'n hout/metaal combi snare geloof ik..
het kan dus ook 'low budget'..   een aparte sound maken..
en het heeft wel degelijk effect..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

baszuidwijk

Je kunt ook bij een modelbouwwinkel een strook houtfineer halen. Of misschien hebben ze dat zelfs bij een bouwmarkt wel. De strook vervolgens rondbuigen en in de snare plaatsen. Oh yeah, ik voel weer leuke experimenten aankomen :Y

RobinekeR

Wie kan mij nou eens iets écht zinnigs vertellen over het hoe en waarom van de onder rand van de snare drum ketel, daar zit die inkeping op de plaats waar de snaremat komt te zitten, soms is het een inkeping, en soms is de hele onderkant geglooid, ik weet dat het er voor zorgt dat een strak opgespannen ondervel op die manier ,op de plaats van de snare mat, tóch ietsje bol komt te staan, ivb met de gedefinieerd heid van de snare sound, je zou zeggen een strak opgespannen vel kan nooit ietsje bol komen te staan, gezien vanaf de ene kant naar de andere kant, op de plaats dus waar de snaremat zit, maar juist door die inkeping/glooing, kan dat wel, maar wie verteld mij nu eens hoeveel zo'n inkeping/glooing eigenlijk precies zou moeten wezen, wat er gebeurd als het te veel of te weinig is, BEN HEEL BENIEUWD !

Harre

Wie kan mij nou eens iets écht zinnigs vertellen over het hoe en waarom van de onder rand van de snare drum ketel, daar zit die inkeping op de plaats waar de snaremat komt te zitten, soms is het een inkeping, en soms is de hele onderkant geglooid, ik weet dat het er voor zorgt dat een strak opgespannen ondervel op die manier ,op de plaats van de snare mat, tóch ietsje bol komt te staan, ivb met de gedefinieerd heid van de snare sound, je zou zeggen een strak opgespannen vel kan nooit ietsje bol komen te staan, gezien vanaf de ene kant naar de andere kant, op de plaats dus waar de snaremat zit, maar juist door die inkeping/glooing, kan dat wel, maar wie verteld mij nu eens hoeveel zo'n inkeping/glooing eigenlijk precies zou moeten wezen, wat er gebeurd als het te veel of te weinig is, BEN HEEL BENIEUWD !
Twee keer dezelfde vraag is wellicht wat overdreven ;) Check het antwoord:
http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=4000.msg70440#new
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

drfill

#6
jan 18, 2016, 21:12 Last Edit: jan 18, 2016, 21:50 by drfill
zo klinkt een maple snare met een laag aluminium tape..   je kunt duidelijk de 'metalige' attack horen..
wat een maple snare niet heeft..  van zichzelf..


hier een andere snare met iets minder alu tape..    maar toch vind ik hem iets beter klinken nu..

heb helaas alleen een zoom Q3 ..   geen mics..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

baszuidwijk

Klinkt erg aardig!

(Check ff je instellingen op YouTube want het forum heeft geen permissie om het filmpje hier af te spelen. Je moet ervoor naar YouTube).

drfill

thx..  ik had alles 'uitgezet'  ..  ook 'insluiten'..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog