basdrum probleem

Gestart door Fakir, feb 18, 2015, 21:20

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Fakir

feb 18, 2015, 21:20 Last Edit: feb 18, 2015, 21:47 by Fakir
Hallo allemaal,
ik heb vandaag een nieuwe set binnen gekregen (mapex voyager rebel monster). 2 basdrums er bij dus een hoop gedoe met hetzelfde laten klinken. maar wat ik ook deed; ik ben niet tevreden over de klank. ik vind de klank te galmerig. is het een goed idee om er een deken oid in te doen??

en dan wil ik hem graag aanvullen met meer toms (er zit 10,12,14,16 bij) is het slim om die uit precies dezelfde serie te kopen (daar staat dan 5 maanden levertijd op) of kan ik gewoon goedkope(re) dingen uit een andere serie of van een ander merk kopen??

ik hoop op goede tips

Fakir

Stokmans

Of ze gelijk moeten klinken, daarover verschillen de meningen. De meesten willen ze net iets anders laten klinken. Maar inderdaad, een dekentje er in, of een stuk schuimrubber. Net tegen 1 vel aan, tegen beide vellen aan, losjes er in, of een heel dekbed. Gewoon proberen.

En natuurlijk kan je toms van een ander merk of serie kopen, maar de meesten willen dat alle onderdelen van hun set er gelijk uitzien. Laat staan dat ze anders kunnen klinken, maar daarin is je behendigheid met stemmen en vellenkeuze een grotere speler :) En laten we nou eerlijk zijn; heb je een nieuwe set, laat je hem er uit zien als Frankenstein, daar heb je het niet voor gedaan toch?

Fakir

hoi stokmans,
bedankt voor je reactie. morgen gelijk proberen  ;)

patrick76

Persoonlijk vind ik alles uit de zelfde lijn (merk en type) het mooist. Dus wil je 1 of 2 toms extra, dan zou ik voor de Voyager toms gaan.
Wat de bas drums betreft. Ik zou ze het zelfde laten klinken. Anders had je net zo goed een dubbel-pedaal kunnen kopen. Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Het gelijk stemmen zal wel even wat tijd kosten.
Ik heb in mn basdrum een handdoek liggen om de "galm" eruit te halen. Werkt prima.
Pearl,Paiste,Mapex,Remo,Evans,Vic Firh,Vater

Hoefnix

#4
feb 18, 2015, 22:47 Last Edit: feb 18, 2015, 22:48 by Hoefnix
Alles hetzelfde ziet er het mooist uit, maar voor mij hoeft dat niet :).
Als het beter klinkt om het de best klinkende toms en basdrum van verschillende merken/typen te combineren doe ik dat rustig :).

We pakken toch ook gewoon een Ludwig snare bij een Premier set bijvoorbeeld?


dunDaan

Dat je snare niet bij een bepaalde set past kan inderdaad prima, is toch een beetje een afzonderlijk ding binnen je drumstel.
Maar om nou een bestaande set toms uit te breiden met toms uit een andere serie ..... zou 'k niet doen. Los van dat de klank hoogstwaarschijnlijk anders is lijken ze natuurlijk niet op elkaar, en da's toch zonde van een nieuwe set.
Wat betreft bassdrum: je kunt ook een kijken voor vellen met ingebouwde demping (Evans Emad bv).
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

leeqnl

Die galm krijg je erg uit door te gaan dempen. Dit kan met bijvoorbeeld een kleed/deken tegen je vel aan. Nadeel hiervan is dat bij transport de deken altijd verplaatst (tenzij je de hele bassdrum vol stopt, maar waarom zou je dan niet een kartonnen doos pakken ipv een bassdrum?). Een andere optie is een gedempt bassdrum vel (Evans Emad, zoals dunDaan al zei), of bijvoorbeeld de evans EQ-;pad (link). Zelf heb ik in mijn bassdrum (Mapex Pro M 22") een stuk noppenschuim op de bodem. Deze bedekt ongeveer 1/3e deel van de bassdrum (binnenkant) en steekt ongeveer 3 cm buiten de ketel uit, zodat de beide vellen ook een beetje gedempt worden. Dit is voor mij genoeg demping.

dikkeminne

#7
feb 19, 2015, 13:09 Last Edit: feb 19, 2015, 13:13 by dikkeminne
hoi mannen,

wat super werkt en ook super blijft zitten tijdens transport is de Sonitus.
Deze is op maat gemaakt en in diverse maten te verkrijgen. Ik zou dan voor de 2.0 versie gaan. Deze houd minder je klopper tegen en er past een shure delta in op maat. Ook handig als technici een keer een basedrum mic in de base willen leggen. Scheelt beschadigingen aan de binnenkant van je ketel.
ik zelf heb ook de 2.0 versie en ik kan het je aanraden. op onderstaande link kun je hem bestellen. ben er ff vanuit gegaan dat je 22x18 hebt. Op Baxshop kun je ze ook bestellen maar dat is niet de 2.0 versie. die hebben ze helaas niet.

http://www.session.de/SONITUS-ACOUSTIC-The-Kicker-2-0-22-x-18-Zoll.html?listtype=search&searchparam=sonitus%202.0

succes met je keuze

Joris

Ik zat er ook aan te denken om die te bestellen.

MatiZ

Ik gebruik zelf een Evans EQ pad.. werkt als een trein en is goedkoper dan de Kicker (hoewel deze maar 1 vel dempt ipv. 2)

Dirk Witte heeft deze voor 2 tientjes in zijn assortiment maar zal bij elke drumzaak wel leverbaar zijn..
http://www.dirkwitte.nl/nl/oefenpads/30598-evans-eqpad.html?gclid=CNvTsr6b7sMCFSQFwwodfHIAPA
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

willem4130

Voor bassdrum demping pak ik vaak wat voor handen ligt. Soms een sjaal, soms een t-shirt, soms een kussentje (van 3 euro van de Xenos). Is allemaal ook makkelijk te positioneren.

Vind de kant-en-klare oplossingen van de bekende fabrikanten vaak overkill en voornamelijk onnodig duur.

Fakir, welke vellen liggen op de bass (slag- en resovel)?
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

drfill

zo te zien hebben je bassdrums dichte voorvellen, dit 'galmt' natuurlijk ook..
een gat erin van 5-6 inch scheelt al..  met 2 bassdrums had ik altijd 8" gaten,
en 2 bed-kussens erin .. maar je krijgt ze wel makkelijker hetzelfde
qua klank..   bovenstaande zijn goede tips over demping uiteraard..
als je voorvel dicht wil houden, kun je ook (ouderwets) vilt ribbon over een
gedeelte spannen..   t is allemaal experimenteren..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Fakir

Tnx voor de reacties allemaal. Ik denk dat il gaten in mn basdrums ga maken en dan inderdaad kussentjes erin :)

drfill

aha..  dan zou ik toch eerst gewoon dempen proberen, en als je niet je sound vind,
dan eerst 1 bassdrumvel proberen en weer 'zoeken'..  je krijgt wel een 'kortere' sound erdoor..
is een kwestie van je smaak en muziekstijl..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Fakir

Ik he trouwen nog een vraagje;
Heeft iemand een oplossing op die probleem:
Ik speel dus nu met dubbele bas naar mn hi hat staat zo ver!! Zijn er geen standaards waarbij je je hi hat pedaal gewoon naast die van de vas kan zetten??

Fakir

drfill

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Joris


Tnx voor de reacties allemaal. Ik denk dat il gaten in mn basdrums ga maken en dan inderdaad kussentjes erin :)


Ik neem aan dat je in je voorvel bedoeld, maar in je bassdrum kan inderdaad ook.


Fakir

Haha, ik bedoelde het vel inderdaad  :)

Omhoog