Schroefdraad voor tension rods in de lugs?

Gestart door JohanDrumt, nov 21, 2014, 14:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

JohanDrumt

Een tijdje geleden, tijdens het vervangen van het ondervel van m'n snare, viel mij op dat de tension rods (is daar een Nederlands woord voor?) niet meer in een schroefdraad draaien maar gewoon in een holle lug. Als ik de snare op en neer beweeg hoor ik wel gerammel, dus het lijkt me dat er iets kapot is gegaan waardoor het schroefdraad in de lugs is gevallen? Is dit zelf te fixen? Zo ja, hoe? En zo nee, waar dan wel?  ;)
Gretsch Catalina Maple - Zildjian Avedis New Beat 14" Hi-Hat - Zildjian A Custom 15" Crash - Zildjian Avedis 16" Medium Crash - Paiste Sound Formula 20" Full Ride - Zildjian Avedis 10" Splash

Nijlpaard

tension-rods => spanblokken
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Geischa

Waarschijnlijk is het busje (waar de schroefdraad in zit voor de tension rod) los of van zijn plaats geschoten in de lug, deze wordt meestal op zijn plek gehouden door een plastic plaatje, die kan dus ook van zijn plaats zijn geschoten, of hij wordt doormiddel van een drukveer op zijn plaats gehouden, of te wel, lug even van de ketel schroeven, busje op zijn plek zetten, veer/plastic plaatje terug plaatsen en weer vast maken!

JohanDrumt


Waarschijnlijk is het busje (waar de schroefdraad in zit voor de tension rod) los of van zijn plaats geschoten in de lug, deze wordt meestal op zijn plek gehouden door een plastic plaatje, die kan dus ook van zijn plaats zijn geschoten, of hij wordt doormiddel van een drukveer op zijn plaats gehouden, of te wel, lug even van de ketel schroeven, busje op zijn plek zetten, veer/plastic plaatje terug plaatsen en weer vast maken!


Dit kan ik dus zelf doen? Het is een gelakte ketel, als ik het voorzichtig doe dan zou er uiteindelijk niks meer van te zien moeten zijn toch?  :)
Gretsch Catalina Maple - Zildjian Avedis New Beat 14" Hi-Hat - Zildjian A Custom 15" Crash - Zildjian Avedis 16" Medium Crash - Paiste Sound Formula 20" Full Ride - Zildjian Avedis 10" Splash

Geischa

Alles met beleid ;)

Maar dat kan je zelf doen inderdaad! Als je in de buurt van Rotterdam zit, kan je altijd even langskomen, ik wil je er wel mee helpen!

JohanDrumt


Alles met beleid ;)

Maar dat kan je zelf doen inderdaad! Als je in de buurt van Rotterdam zit, kan je altijd even langskomen, ik wil je er wel mee helpen!

Was het maar zo'n feest, ik hoor hier louter goede dingen over jouw/jullie service   ;) ik zit in de buurt van Groningen, wellicht dat ik Gerard van Hit It vraag of hij daarmee wil helpen.

Bedankt voor de info in elk geval! Ben blij dat ik niet op zoek hoef naar onderdeeltjes :)
Gretsch Catalina Maple - Zildjian Avedis New Beat 14" Hi-Hat - Zildjian A Custom 15" Crash - Zildjian Avedis 16" Medium Crash - Paiste Sound Formula 20" Full Ride - Zildjian Avedis 10" Splash

Geischa

Oei, dat is inderdaad niet om de hoek...

Succes!

Paul

#7
nov 21, 2014, 16:58 Last Edit: nov 21, 2014, 16:59 by Paul

tension-rods => spanblokken

Lug = spanblok
Tensionrod = spanschroef ;)

Wat Geischa zegt, het busje met schroefdraad is los, zie het plaatje (nr. 5a). De veer (5b) zorgt ervoor dat het busje op z'n plek blijft.


Het spanblokje kan je voorzichtig van binnenuit losmaken, busje terugplaatsen en lug terugschroeven. Niet moeilijk, en je beschadigd niets als je een schroevendraaier in je hand kan houden. In dit filmpje wordt het voorgedaan.
Controleer wel even of het busje op z'n plek blijft zitten.

Nijlpaard



Lug = spanblok
Tensionrod = spanschroef ;)

Wat Geischa zegt, het busje met schroefdraad is los, zie het plaatje (nr. 5a). De veer (5b) zorgt ervoor dat het busje op z'n plek blijft.


Het spanblokje kan je voorzichtig van binnenuit losmaken, busje terugplaatsen en lug terugschroeven. Niet moeilijk, en je beschadigd niets als je een schroevendraaier in je hand kan houden. In dit filmpje wordt het voorgedaan.
Controleer wel even of het busje op z'n plek blijft zitten.


I stand corrected ;)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

JohanDrumt


Lug = spanblok
Tensionrod = spanschroef ;)

Wat Geischa zegt, het busje met schroefdraad is los, zie het plaatje (nr. 5a). De veer (5b) zorgt ervoor dat het busje op z'n plek blijft.
- afbeelding -

Het spanblokje kan je voorzichtig van binnenuit losmaken, busje terugplaatsen en lug terugschroeven. Niet moeilijk, en je beschadigd niets als je een schroevendraaier in je hand kan houden. In dit filmpje wordt het voorgedaan.
Controleer wel even of het busje op z'n plek blijft zitten.

Oh top! Ik ga het toch gewoon zelf proberen denk ik.

Moet ik het schroefje aan het eind zo hard mogelijk vastdraaien of kan ik daarmee het hout beschadigen en is 'gewoon stevig' goed genoeg?
Gretsch Catalina Maple - Zildjian Avedis New Beat 14" Hi-Hat - Zildjian A Custom 15" Crash - Zildjian Avedis 16" Medium Crash - Paiste Sound Formula 20" Full Ride - Zildjian Avedis 10" Splash

Geischa

Vast is vast, hoeft niet overdreven aangedraaid te worden!

koko

#11
nov 22, 2014, 09:37 Last Edit: nov 22, 2014, 09:39 by koko
Om de info even compleet te maken:

Het schroefdraad van een spanschroef is een amerikaanse draad: UNC (Unified National Course) wat zoiets betekent als landelijk gestandariseerd grof.
In nederland zijn wij gewend om schroefdraad te benoemen naar zijn diameter. M(etrisch) 6 heeft een diameter van 6mm, M8 is 8mm enz enz.

In UNC ( en in bijna alle amerikaanse en engelse schroefdraad) doen ze dat ook, maar dan in inch maten. Maar omdat je verschillende soorten schroefdraad hebt in A. of E. Benoemen ze ofwel de draadsoort, of het aantal gangen in de schroefdraad: de pitch of TPI (Tours of Turns Per Inch). Maw: het aantal malen dat de bout moet ronddraaien om 1 inch op te schuiven. Een bout heet dan bijvoorbeeld 1/4 UNC, of 1/2 UNF. Het komt ook voor dat de pitch wordt benoemd: 1/4x 20 x lengte
In UNC is er een vervelend dingetje. Tot een 1/4" diameter benoemen zie de boutdikte anders, namelijk in nummers, bijvoorbeeld: #8-32 (boutdikte nr 8 (geen relatie met inches) en pitch 32).


Het meest voorkomende schroefdraad voor drums is #12-24 unc. Enkele merken (oa Pearl) hebben wel eens Metrisch gevoerd, maar dat is niet zo vaak. Let daar dus op als je een nieuw spanschroefje nodig hebt.
De swivels (speciale moertjes in de lugs, 5a in het plaatje van Paul) kan je overigens ook los krijgen, al is het niet even makkelijk. Pearl heeft ze in zakjes van 5 verkocht, ook de metrische.

JohanDrumt

Thanks voor de info! Ik hoop dat het een simpel veertje danwel stukje plastic is, maar handige info als ik toch onderdelen nodig heb :)
Gretsch Catalina Maple - Zildjian Avedis New Beat 14" Hi-Hat - Zildjian A Custom 15" Crash - Zildjian Avedis 16" Medium Crash - Paiste Sound Formula 20" Full Ride - Zildjian Avedis 10" Splash

JohanDrumt

Het is gelukt!

Viel allemaal enorm mee, het plasticje was gewoon verschoven, even weer tussen de houdertjes gedrukt en alles was opgelost :)

Al met al meer tijd in dit topic gestoken dan in de reparatie :p Bedankt allen!   O+
Gretsch Catalina Maple - Zildjian Avedis New Beat 14" Hi-Hat - Zildjian A Custom 15" Crash - Zildjian Avedis 16" Medium Crash - Paiste Sound Formula 20" Full Ride - Zildjian Avedis 10" Splash

Technobeat


Het is gelukt! Al met al meer tijd in dit topic gestoken dan in de reparatie :p Bedankt allen!   O+




Het is voor iedereen leerzaam , dus de tijd is goed besteed :) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Paul

Mooi dat het gelukt is! Drums zijn niet zo ingewikkeld om uit elkaar te halen.  ;)

Animal baars

het is in ieder geval minder soldeerwerk dan een gitaar :P

Omhoog