Snaredrums

Gestart door AM17, okt 05, 2014, 17:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

AM17

okt 05, 2014, 17:46 Last Edit: okt 05, 2014, 18:34 by AM17
Hallo drummers,

Ik zit even met een probleem..
Ik zit te twijfelen om een andere snaredrum te halen. Ik heb nu een 14" Stalen snaredrum, die bevalt me prima, maar zodra hij even ontstemt is komen er van allerlei moeilijkheden (resonantie, etc.). Ik wil een 12" stalen snaredrum halen, omdat die kleiner is, en ik dat zelf fijner vind.
Mijn 14" snare klinkt nu perfect, maar ik wil juist een kleinere snare..

Wat zal ik doen?

Thanks

FoREVer



zo klinkt je post voor mij...

maar je wilt een snare die minder resoneert en niet ontstemt.
2 regels later wil je een kleinere..

wat wil je precies?

een kleine snare klinkt vele malen hoger als een 14" hoe kleiner hoe hoger. ontstem problemen kun je oplossen door dit te kopen en eventueel moongel erop te leggen
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

AM17

Haha, je hebt inderdaad gelijk.
Mijn snaredrum is nu perfect gestemd, het enige nadeel is, zodra dat niet zo is krijg ik van allerlei problemen met de resonantie van de rest van mijn kit. Deze snare is al ongeveer 20 jaar oud, en al 8 jaar in mijn bezit. Daarom begint hij nu ook wat kuren te krijgen met de stroeve tuning-rods en wat andere zaakjes. Ook begin ik me er steeds mee aan te ergeren dat hij zo groot is 14" (in mijn ogen).

Daarom wil ik juist een kleinere snare halen (neemt minder ruimte in), maar dat gaat nu wel ten koste van het mooie geluid wat ik eruit krijg.

Ik hoop dat dit iets duidelijker is. :)

Hoefnix

#3
okt 05, 2014, 18:23 Last Edit: okt 05, 2014, 18:24 by Hoefnix
Resonantie heb je altijd bij een drumstel :). Je wil dat een trommel snel aanspreekt maar toch moet ie geen geluid maken als je op een floortom ramt die 15 cm verderop staat :D

De kunst van het stemmen (en eventueel iets dempen) is om de toms en de snare niet op dezelfde frequentie te laten resoneren. Dus effe zoeken met stemmen en de toms even iets hoger of lager stemmen dan de snare.

By the way: ik speel op oudere kits dan jij en stroeve tuningrods zijn tuningrods die niet makkelijk ontstemd raken *O*

FoREVer


Resonantie heb je altijd bij een drumstel :). Je wil dat een trommel snel aanspreekt maar toch moet ie geen geluid maken als je op een floortom ramt die 15 cm verderop staat :D

De kunst van het stemmen (en eventueel iets dempen) is om de toms en de snare niet op dezelfde frequentie te laten resoneren. Dus effe zoeken met stemmen en de toms even iets hoger of lager stemmen dan de snare.

By the way: ik speel op oudere kits dan jij en stroeve tuningrods zijn tuningrods die niet makkelijk ontstemd raken *O*


maar jij speelt waarschijnlijk op best wel high end kits, en AM17 heeft niet gezegd op wat voor kit hij speelt (kan ook een oude chinees zijn snap je) maar als je de sound van de 14" mooi vind ga dan voor een 14" snare als nieuwe snare en niet een 12. of doe mijn oplossing met die tune straps
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

AM17

Je hebt gelijk. Dank je voor je advies!

FoREVer

geen probleem hoor, daar is dit forum voor :) bij hulp voor een eventuele nieuwe snare kun je ook hier terecht :)
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Hoefnix

Ik speel niet alleen op high end sets. Net weer sonor champion uit 1973 gekocht om voor een vriend op te knappen, dat was toentertijd gewoon een middle of the road setje. De lugs en hardware is minder dan een instapper van nu. Wel een mooie vintage sound.

Robert-Jan

aah.. dat was mn eerste set..
Die lugs zijn echt wel beter dan de instapper van nu.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

#9
okt 06, 2014, 11:07 Last Edit: okt 06, 2014, 11:09 by Paul
Oud is niet per se slecht, mits redelijke kwaliteit en goed onderhouden. (Mijn twee snares komen uit ~1965 en 1974-75). De spanbouten werken gewoon soepel en ontstemmen doen ze nauwelijks (toegegeven, ik sla redelijk zacht).

Vraag jezelf eerst af waarom je een andere snare zou willen, en wat je dan anders zou willen. Ik lees dat je het geluid van je snare top vindt, maar dat die misschien wat onderhoud mag hebben. En dat je qua ruimte een kleinere zou willen.
Een kleinere snare met dezelfde sound kan je wel vergeten. Waarom vind je een 14" te groot? Zit het in de weg? Ik ken geen drummers die een 14" snare te groot vinden om comfortabel te kunnen zitten, dus wellicht eens naar de opstelling kijken dan?

Als laatste, wat voor snare is je huidige snare? Als het inderdaad een oude merkloze Chinese namaak is kan je je afvragen of je niet beter voor 200 euro een degelijke tweedehandse kan kopen. Maar een middag sleutelen aan je snare is altijd leuk, zeker als je het geluid van deze te gek vind. En dat kost alleen wat tijd en misschien wat WD-40..

Joris

In plaats van een 12" is een 13" natuurlijk ook een optie, dan zit je er precies tussenin.

Machiel

Precies! Join the club!
Ik heb een 13x6 Tama hyperdrive berkenhouten snaredrum. Fijn ding
Neem mij vooral niet te serieus.

Hoefnix

@RJ: ik kijk vrijwel uitsluitend naar vintage kits misschien overschat ik de huidige instappers van Pearl en Tama.. Of bedoel je de echte low end?

Robert-Jan

Nou ik moet nog zien hoe de lugs zijn van een pearl forum over 41 jaar.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

djska

Je doelt waarschijnlijk op de snarebuzz als je een tom raakt. Nu dat heeft niet perse met de (grootte van de) snare zelf te maken. Dat is meer de stemming van de toms en snare onderling. Is veel info over te vinden. 14" is toch de standaard maat en is het meest allround. Ik gebruik overigens zelf naast 14" maple, ook een 12x5" maple. Die stem ik relatief laag en gebruik hem in laag-volume situaties. Stukje tape aan uiteinde snaremat scheelt een hoop snare buzz.

djska

Net overigens een Pearl brass 13x3 via MP gekocht en binnen. beetje krappy staat, viel tegen, eerst maar eens een nieuw bovenvel.

Hoefnix

Ja dat is waar, over 41 jaar zouden die wel eens minder kunnen zijn :)

drums97

Eens RJ  :Y
Ik kan als mede Sonor Champion eigenaar hier ook wel iets over zeggen en de begin jaren 70 lijn van Sonor waren de Rocker, Action, Swinger, Champion en de Super Champion (van budget naar toplijn).
De Champion was de middenserie met vrijwel dezelfde hardware als de Super Champion (=voorloper van de Phonic), met mooie stalen degelijke lugs. Daarnaast was de tomophanging wel weer anders en die is/was van de Champion gewoon goed, maar niet zo degelijk als de Super Champion.
Mijn Sonor is van '74 en alles werkt nog perfect, waarbij ik eigenlijk stiekum wel jammer vind, dat ze toen nog niet de snap lugs hadden. Deze kwamen pas in de jaren 80 Phonic lijn e.d. en werken wel weer perfect tegen ontstemmen. Kijk anders maar eens op het Sonor Museum Forum  :Y

Hope it helps  ;)
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Stella

#18
dec 28, 2014, 17:42 Last Edit: dec 28, 2014, 17:45 by Stella
Erg laat, maar wie niet waagt...

Ik ga morgen een nieuwe single opnemen en ik wil dat mijn snaredrum erg snel aanspreekt, omdat ik doorlopend ghostnotes speel in een partij die in lijn ligt van bijvoorbeeld deze (http://tinyurl.com/qhpydrp).

Nu gebruik ik normaal vellen die boventonen killen (PS3 / Controlled Sound), maar wil ik nu dus een Coated Ambassador gebruiken om meer openheid te bewaren. Nu heb ik precies één zo'n vel liggen, en twee snares van mezelf (en nog tig in de studio maar dat daar gelaten). De ene is 5" en van staal (Chad Smith sg.), de ander is 5,5" en van berkenhout (Pearl Masters Studio Birch).
Is het heel naïef om te veronderstellen dat de ondiepere snare sneller aanspreekt dan de diepere en dat staal feller zal zijn dan hout - en om dus de Chad Smith sg als eerste keus te nemen?

Natuurlijk ga ik morgen gewoon duizend opties uitproberen en kiezen wat het beste terugklinkt in de control room, maar ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hierin en gedachten hierbij zijn :) Want he, slap lullen over drums is toch waarom we hier zijn :Y

Cheeeersss

havezet

Ik hou niet van slap lullen ;) en dus maar een korte reactie.

Mijn verwachting is dat in de studio de Masters Birch zich beter (en mooier) zal laten opnemen dan de Chad Smith...maar inderdaad vooral uitproberen. Live zou ik in jouw geval weer eerder de CS pakken.
5.5" of 5" zal niet het verschil maken.

Stella

Fyi het is de Chad Smith sig geworden en het klinkt gruwelijk. Binnenkort kan u het terughoren :)

Jenslathouwers

Heeft er iemand toevallig al eens de kans gehad op een PdP bubinga 14" te kunnen tikken? Ik overweeg er eentje aan te schaffen maar een beetje rondhoren op voorhand kan nooit kwaad  :)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Mad Devil


Fyi het is de Chad Smith sig geworden en het klinkt gruwelijk. Binnenkort kan u het terughoren :)


Ik ben nieuwsgierig geworden.
Gear: Yamaha V Power 22', 16', 13', 12'. Yamaha Recording Custom snare 14' x 7'. Paiste 2002 ride, crashes en splash. Paiste 2002 sound edge hihats

jantje

Goedendag ,ik ben nieuw hier. Moet je je nog ergens verder voorstellen of zo? Bij voorbaat dank.

dunDaan

Moet niet, maar is wel net zo prettig:

http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,54.0.html

Welkom !!
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog