Drumsound

Gestart door willem4130, nov 08, 2013, 01:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

willem4130

nov 08, 2013, 01:00 Last Edit: nov 08, 2013, 01:09 by willem4130
Een kleine toelichting hoe ik op dit topic kom; in mijn zoektocht naar een nieuwe shell kit heb de afgelopen weken tientallen uren in internet research gestopt. Heb heel veel posts op allerlei drumfora en allerlei reviews gelezen over bepaalde kits. Daarin kom ik altijd termen als: sustain, warmte, diepte etc. tegen maar ook heel veel mensen die elkaar tegenspreken: "kit x klinkt warmer dan kit y" - "nietes, kit y klinkt warmer dan kit x". Schijnbaar is er dus onduidelijk v.w.b. de term 'warmte', in dit geval. Daarnaast heb ik zelf natuurlijk verscheidene kits getest en opnames beluisterd en merk ik dat mijn definities soms verschillen met die van anderen. Reden tot dialoog, lijkt me zo  :)

Op dit forum, wat hiervoor een uitstekend medium is, hebben we het veel over dergelijke termen en alles wat daar een rol in speelt; afmetingen van ketels, houtsoorten, bearing edges, hoops, vellen, stemmen, techniek, mics, mastering e.d..

Daar kunnen we natuurlijk heel lang over lullen (want dat is leuk en ik heb er echt een heleboel van geleerd, zowel op dit als op het oude drumforum) maar sound in woorden uitdrukken is lastig. Het blijft gewoon voor een groot deel een semantische kwestie/definitiekwestie. Tenzij...je er voorbeelden bij pakt.

Daarom lijkt het me interessant om een topic te hebben waarbij je met ondersteuning van beeld- en/of geluidsmateriaal aangeeft waarom je de drums in dat fragment zo goed vindt klinken (of juist niet) met daarbij de beschrijving/jouw opvatting van attack, sustain, warmte, editing, microfoons etc. m.b.t. dát fragment. Daarbij zou het ook leuk zijn, vind ik  :w, als we bepaalde uitersten tegenover elkaar zetten. Bijvoorbeeld: deze kit heeft veel projectie en deze niet, luister maar. Dan kunnen we namelijk 'meten' wat jij al dan niet met projectie bedoelt en dus of we wel hetzelfde bedoelen met zo'n term (en anders leren wat zo'n term inhoudt).

Op deze wijze hoop ik dat we met zijn allen iets verder komen qua terminologie.

Even wat steekwoorden (suggesties zijn welkom, vul ik mijn post even aan):
natte sound, droge sound, warmte, projectie, definitie, organisch, plastisch, attack, sustain, punch, crack.

Mijn doel is:
-om iets helderder te krijgen wat jullie onder deze termen verstaan, en daarnaast
-of bepaalde sounds elkaar juist uitsluiten, hand in hand gaan, uitersten zijn, of zijn alle combinaties mogelijk?

Spelregels:
-Laten we wel proberen om uit te gaan van fragmenten met op zijn minst een redelijke geluidskwaliteit om discussies over opnamekwaliteit, en de invloed daarvan, te voorkomen.
-Laten we, voor zover dat gaat lukken, ook proberen niet de oorzaak van sounds te herleiden tot rims, houtsoorten e.d. maar vooral te focussen op de sound en hoe je die sound zou omschrijven.

Ik ga zelf ook even op zoek naar voorbeelden maar dat gaat er dit weekend pas komen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor jullie waar ik naartoe wil met dit topic. Schieten mag; ik kan deze post altijd wijzigen om tot een heldere openingspost te komen.






Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

drum1964

Willem, ik las in één van je vorige posts ergens dat je hyperdrive of short stack toms wel zit zitten.
Ik heb een Tama starclassic B/B met 8x6, 10x6,5, 12x7 toms en een 16x14 floor.
Daar kan ik je alleen maar over zeggen dat je zeker niet bang moet zijn dat die kortere ketels minder vol klinken, of minder toon hebben dan diepere trommels.
Wat ze wel meer hebben, is volume en attack.

Maar zoals jezelf al aangaf, is een bepaalde klankkleur of sound moeilijk te verwoorden.
De klank van de birch/bubinga kit in de video is 100% geluidsgetrouw, zo klinken die drums (onversterkt ) echt.
Hoe de kit uitversterkt door een P.A klinkt hangt natuurlijk van meerdere factoren af.


Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Robert-Jan





De klank van de birch/bubinga kit in de video is 100% geluidsgetrouw, zo klinken die drums (onversterkt ) echt.



..als je deze vellen in deze stemming gebruikt en in die ruimte opneemt..met die microfoon opstelling.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

drum1964

Klopt RJ, maar dan heeft het weinig nut om video's te posten want Willem gaat zelden of nooit in die ruimtes, met die stemming en die mic's spelen.
Hoe dan ook, die B/B kits met de fabrieksvellen ( Evans clear G1/G2 ) klinken in mijn oren precies zoals op die video.  ;)
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Nlz


..als je deze vellen in deze stemming gebruikt en in die ruimte opneemt..met die microfoon opstelling.

En via die-en-die speakers beluistert, en niet via een hoofdtelefoon of tablet, etc.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Robert-Jan


Klopt RJ, maar dan heeft het weinig nut om video's te posten want Willem gaat zelden of nooit in die ruimtes, met die stemming en die mic's spelen.



Dat snap ik, maar je kan nooit stellen dat een opname 100% geluidsgetrouw is als je het over een bepaalde drumkit hebt. Als je zegt kit zus en zo klinkt zo dan kan je met een opname alleen maar laten horen hoe het zou kunnen klinken, met die vellen etc etc.
Volgens mij gaat het Willem ook niet om specifieke merken, maar om een beeld te krijgen wat een bepaalde klank omschrijving betekent.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Black Page

Ik wist dat deze dag ooit eens zou komen  *O*

"Geachte Moderator

Graag back to topic.  "

:D


Rick


Ik wist dat deze dag ooit eens zou komen  *O*

"Geachte Moderator

Graag back to topic.  "

:D


Dat weet je met flink wat projectie, definitie en attack te zeggen  8)7

Nijlpaard


Klopt RJ, maar dan heeft het weinig nut om video's te posten want Willem gaat zelden of nooit in die ruimtes, met die stemming en die mic's spelen.
Hoe dan ook, die B/B kits met de fabrieksvellen ( Evans clear G1/G2 ) klinken in mijn oren precies zoals op die video.  ;)



En wat Willem nu graag wil is dat je dat geluid omschrijft :Y Daar is dit topic voor bedoelt.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

drum1964

Om back on topic te gaan vind ik dat die toms veel attack, punch en een medium sustain hebben.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Omhoog