flanged/diecast/wood hoops

Gestart door willem4130, okt 16, 2013, 19:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

willem4130

Mensen,

Zoals jullie wellicht weten ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe (tweedehands) drumset. Er is op dit moment zoveel keuze dat het praktisch (helaas) onmogelijk is ze allemaal uit te testen.

Nou kwam ik een aantal sets tegen waarbij op sommigen flanged hoops op de toms zaten, en bij anderen diecast hoops. Tot nu toe hadden al mijn kits flanged hoops op de toms.

Wat is het effect van een flanged versus diecast hoops op toms (en snare)? Wat voor een effect heeft het op sustain, stembaarheid, focus en attack? Ik heb wel een vermoeden maar wil graag jullie ervaringen horen.

Daarnaast wellicht sowieso handig om een algemeen topic omtrent dit topic te hebben. Vandaar dat ik de topic titel wat algemener heb gehouden.

Ben benieuwd!
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Rick

Dit filmpje mag dan natuurlijk niet ontbreken


drums97

Het Rick,
Bedankt voor dit filmpje, dankzij deze kwam ik bij deze:


Wellicht bekend bij sommige, maar zeer leerzaam! :Y
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

willem4130

Met name het bovenste filmpje geeft aan waarom ik zo benieuwd ben naar het effect van die-cast hoops op toms. Elimineren die-cast enkel boventonen of heeft het ook invloed op de sustain? Door de stijfheid t.o.v. flanged hoops zou je wel verwachten dat het makkelijker is om een tom te tunen (en in tune te houden). Of is dat onzin?

Zijn er, met andere woorden mensen, die zowel flanged als die-casts hoops hebben en beide hebben geprobeerd op een zelfde set? Animal misschien?
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Dries


Met name het bovenste filmpje geeft aan waarom ik zo benieuwd ben naar het effect van die-cast hoops op toms. Elimineren die-cast enkel boventonen of heeft het ook invloed op de sustain? Door de stijfheid t.o.v. flanged hoops zou je wel verwachten dat het makkelijker is om een tom te tunen (en in tune te houden). Of is dat onzin?

Zijn er, met andere woorden mensen, die zowel flanged als die-casts hoops hebben en beide hebben geprobeerd op een zelfde set? Animal misschien?


Animal heeft de diecast hoops van de drie kleinste toms (10,12,13 uit mijn hoofd)van zijn Pearl Masters Premium vervangen door superhoops. Goede keuze, als het niet zo verdomd duur was dan deed ik hetzelfde bij mijn Masterworks. Hij kan je waarschijnlijk een betere beschrijving van het geluidsverschil geven dan dat ik zou kunnen.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Joris

Ik heb nog superhoops liggen in 10", 12" en 14", als je er belang bij hebt moet je even een bericht sturen.

willem4130


Animal heeft de diecast hoops van de drie kleinste toms (10,12,13 uit mijn hoofd)van zijn Pearl Masters Premium vervangen door superhoops. Goede keuze, als het niet zo verdomd duur was dan deed ik hetzelfde bij mijn Masterworks. Hij kan je waarschijnlijk een betere beschrijving van het geluidsverschil geven dan dat ik zou kunnen.


Alright. Dan heb ik nog een tussenvraag. Waarom de keuze S-hoops en niet naar flanged hoops? Hoe verhouden S-hoops zich dan in dit geheel m.b.t. stembaarheid, sustain, attack, droogheid e.d.? Zal er wel weer tussenin liggen neem ik aan.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

animal

#7
okt 17, 2013, 20:53 Last Edit: okt 17, 2013, 21:01 by animal
Me maar even melden hier  :) .
Ik heb een behoorlijk assortiment aan hoops in mijn bezit en getest. Op het oude drumforum is er volgens mij door mij en anderen ook al behoorlijk wat over geschreven.
Sinds kort ben ik ook in het bezit van de S-hoop variant van Pearl, de zogenoemde "Fat Tone Hoop", met deze variant moet ik echter nog echt meer aan de slag voordat ik er iets zinnigs over kan zeggen.
Voor de rest heb ik alle combi's wel zo'n beetje getest, triple flanged op dikke en dunne ketels (met en zonder 'reinforcement' rand). Die-cast Hoops op dikke en dunne ketels. Wood Hoops van Yamaha en Lignum op dikke en dunne ketels.
Ik ben daarbij voor mezelf tot de volgende conclusie gekomen, een dunne ketel is het meest gebaat bij een lichte hoop (dus triple flanged of wood hoop) en een dikke ketel het meest bij een Die-cast hoop.

Bij een dunne ketel i.c.m. een Die-cast hoop vind ik dat de sustain en het volume te veel worden afgeknepen. Bij een dikke ketel i.c.m. een Triple-Flanged hoop vind ik dat de boven- en midtonen te veel worden benadrukt, waardoor een dun geluid ontstaat.
@Dries, ik raad je dus een investering in Triple Flanged Hoops af, misschien valt een test met een Masterworks met Fat tone Hoops wel goed uit, maar op die uitslag zul je nog even moeten wachten  ;) ).

Wood-Hoops is een verhaal apart. De sound is nogal specifiek, voor mij meestal te droog, ik mis te veel sustain en focus, daarom vind ik ze waarschijnlijk op een snare (net zoals een Die-cast) wel lekker klinken.

@Willem
Voor mij is het dus duidelijk. Zoals ik al schreef:"een dunne ketel is het meest gebaat bij een lichte hoop (dus triple flanged of wood hoop) en een dikke ketel het meest bij een Die-cast hoop. Dit gaat op voor alle drums die ik bezit (en dat zijn er nogal wat, zoals je weet). Maar laat nu net de drums waarop jij je oog hebt laten vallen, de Gretsch New Classic, die een dunne ketel met die-cast hoop combineert, fantastisch klinken (vind ik, maar ik bezit hem niet). Waar hem dat in zit? Misschien zijn de Gretsch-die cast hoops erg licht qua gewicht, ik weet het niet. (Ik vraag me dan weer wel af hoe goed ie gaat klinken met dunne hoops, en zo blijf je lekker bezig)

Oh ja Willem, een Superhoop is dus niet hetzelfde als een S-hoop. De Superhoop is Pearls Triple Flanged hoop van 2,3 mm staal i.p.v.tegen 1,6 mm. De S-hoop is een hoop waarbij de bovenste rand naar binnen is gevouwen (richting vel wijst).



willem4130

Thanks voor de heldere en uitgebreide reactie!

Duidelijk verhaal. Ik vroeg het inderdaad i.v.m. de Gretsch New Classic die dunne ketels (hoewel de dikte oploopt bij grote toms/bassdrum) combineert met die-casts. Omdat ze ook al een 30 graden bearing edge hebben i.p.v. de 'standaard' 45 graden was ik bang een die-cast misschien overkill is v.w.b. sustain, droogheid etc.
Omdat ik me niet blind wil staren op 1 kit ben ik ook verder aan het rondkijken en begon me langzamerhand af te vragen wat nou precies de invloed van hoops is in het geheel.

Stel dat ik de set koop, dan heb ik gelukkig ook nog een setje flanged hoops van mijn N&C toms (die hun bassdrum erg missen) om eens uit te proberen hoe dat klinkt.

In ieder geval mooi dat je de Gretsch fantastisch vindt klinken. Is natuurlijk altijd een smaakkwestie maar het zegt me al wel iets. Binnenkort eens even uitgebreid testen.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

drfill

vroeg ik me ook net af, dat over die-cast hoops op toms..
(thx animal..)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

harmen 18

Ik denk dat dit hier wel terecht kan.

Ik wil weer een segment (dus horizontale massieve latjes) snare gaan maken. Het uiterlijk van een single flanged hoop met losse klemmetjes sprak mij wel aan, verder heb ik eigenlijk geen ervaring met single flanged hoops. Nu was ik benieuwd naar de praktische kant van die hoops. Worden ze bijvoorbeeld niet snel krom? Wat doet dit met het geluid?

Dus, kortom, wie heeft er ervaring met deze hoops?

Rascul

Ik heb een paar keer op een Dunnett gespeeld met single flanged. Ik ben er niet kapot van eerlijk gezegd. Het ziet er luxe uit, ze geven de snare een open klank, maar die klank verzuipt vrij snel in muziek er omheen en het zijn stokkenvreters. In een klassieke context ga je die open klank niet wel horen, maar het heeft in de meeste andere stijlen weinig zin. De duurzaamheid ervan kan ik weinig over zeggen, behalve dat ik eigenlijk nog nooit een klassieke snare heb gezien met een brakke hoop - dus dat krombuigen zal wel meevallen.

Joris

Ik heb op mijn 10, 12 en 14 toms die cast hoops, op mijn 16" (nog) niet. De 16 klinkt aanzienlijk minder vet, een stuk minder laag en definitie, meer open.

Robert-Jan

De single flanged van angel drums zijn mooi.. Veel dikker dan een normale single flanged, zeg maar de die casts onder de singles..wel een stokkennkiller vrees ik.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jip

Animal, hoe definieer jij dikke/dunne ketels?
Ik bezit een Pearl Master's Studio (zeslaags berken: 7.5 mm) waarvan ik de diecast-spanranden op de 13" tom had vervangen voor Superhoops. Na enige tijd toch weer teruggegaan naar de diecast omdat ik het idee had dat die meer "fundamentele toon" gaf dan de Superhoops (welke meer "ring" produceren; op zichzelf niets mis mee).
Ik speel jazz (in mijn eentje, helaas, en nu ik in het buitenland zit komt het nog niet van een bandje/combo'tje... :N) en stem het vel (Ambassador Coated) hoog (tot een c/d). De toon die ik krijg is een heldere slag met een korte resonantie (maar niet 'doods'), wat voor mij prima werkt. Wellicht dat het ook met de houtsoort te maken heeft? Ik kan me zo voorstellen dat berken (uitgesproken laag en hoog) zich beter hoog laat stemmen met diecasts dan bijvoorbeeld esdoorn?

Mijn twee centen...

animal

Hoi Jip, 7,5 mm is de 'dikke' ketel van Pearl. Persoonlijk vind ik die dus het beste tot z'n recht komen met die-cast hoops. Jouw ervaring is in deze dus gelijk aan de mijne. :Y

willem4130

Onlangs knapte de draagband van mijn bassdrumtas, met daarin helaas ook mijn bassdrum.
De hoop heeft het hierdoor begeven.

Alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik het verschil niet hoor, is het ergens toch een beetje zonde.

De bassdrum is een Gretsch Renown Purewood (Cherry/kersen).

Twee vragen:
-Heeft iemand enig idee waar ik een cherry bassdrum hoop kan krijgen (niet bij stdrums.de volgens de website)
-Heeft iemand tips waar ik deze kan laten lakken in min of meer dezelfde kleur als mijn ketel/andere hoop?

In het ergste geval bestel ik twee nieuwe hoops van bijvoorbeeld maple in een andere kleur maar idealer zou het zijn om één vervangende cherry hoop te kopen die ik kan laten lakken (alhoewel optie 1 wellicht wel goedkoper uitvalt).

(Andere) ideeën welkom :)
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

ddrsonor

Wat is "begeven" in dit verhaal....?

Ik heb zelf ook na een stuiter een basdrumhoop gehad die een flinke knak had gehad, maar nog niet "gebroken" was, hij was net niet helemaal doormidden.

Heb 'm toen laten repareren bij de "Jannen" van Drumstation in Eindhoven. Nauwelijks zichtbaar, weer stevig en rond.... en vervolgens deze hoop aan de voorkant van de basdrum geplaatst, prima oplossing.

willem4130

Wat is "begeven" in dit verhaal....?

Ik heb zelf ook na een stuiter een basdrumhoop gehad die een flinke knak had gehad, maar nog niet "gebroken" was, hij was net niet helemaal doormidden.

Heb 'm toen laten repareren bij de "Jannen" van Drumstation in Eindhoven. Nauwelijks zichtbaar, weer stevig en rond.... en vervolgens deze hoop aan de voorkant van de basdrum geplaatst, prima oplossing.
In dit geval houdt 'begeven' volledig gebroken in.
Overigens gaat het om de hoop aan de resonantiezijde. Lijmen is misschien wel een prima oplossing...
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Paul

Is wel te lijmen toch?
Twee mallen maken met de radius van de hoop, één voor de binnenkant en één voor de buitenkant, lijm in de scheur laten vloeien, en de mallen aanklemmen met twee lijmklemmen. 24 uur laten drogen en dat komt nooit meer los.

De ketel is verder gespaard gebleven?

Animal baars

De hoop van mijn bassdrum is ook gebroken geweest, meer gebarsten eigenlijk. Heb daar inderdaad 2 mallen voor gemaakt, verdunde houtlijm met een sluit in de breuk gespoten en de mallen met lijmklemmen dichtgedrukt. De hoop is weer perfect, de breuk is zelfs onzichtbaar na het polijsten van de lak :)

animal

Een beeld/filmpje zegt meer dan ..... :Y


Hammar

Da's een mooi filmpje, thanx for sharing!

Paul

#23
okt 31, 2018, 13:24 Last Edit: okt 31, 2018, 13:27 by Paul
Mooie materie inderdaad! De verschillen zijn behoorlijk groot.
Mijn voorkeur gaat hier uit naar de brass flanged, iets droger dan de steel flanged hoops. De walnut hoops vind ik ook heel mooi, minder droog dan ik had verwacht.
Misschien dat ik wel een setje brass hoops ga bestellen voor mijn snare :)

De flanged hoops geven een meer open geluid met meer boventonen dan de die-cast. Maar wat me opvalt bij de die-casts is dat ze in het (hoge) midden aanzienlijk dempen, en vervolgens wel weer echte boventonen laten horen. Omdat er een stuk in het spectrum mist als het ware, vind ik de boventonen veel vervelender naar voren komen. Bij de S-hoops is dit in mindere mate ook zo.

Hammar

In Brass zit toon, onthou dat! Wel eens een stalen kerkklok gehoord....nee toch?

Viel mij op dat de triple flanged stalen hoop en de diecast stalen hoop even hoog gepitcht waren, had ik niet verwacht!

Omhoog