Ketels en houtsoorten

Gestart door 5150, nov 11, 2012, 23:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

5150

Ik wilde er niet zomaar een nieuw topic aan wijden...maar vinden jullie een finish ook soms doorslaggevend ? Ik koop wel eens een set omdat ik de sound "gewoon goed" vind...vind maar de finish echt helemaal te gek...ik zou aan de andere kant nooit een oerlelijke set kopen die te gek klinkt...

Voorbeeld: ik zou graag nog eens een Starclassic BB willen in Dark Clouds Silverlinings...qua sound vind ik het prima sets, maar een maple hou ik meer van...maar die finish  :P  O+
***...in-between-drums...***

Animal baars

Dat heb ik wel ja, maar dat is vooral wanneer ik op internet aan het kijken ben naar een andere set. Als ik in een winkel loop is het vooral luisteren. Dan kijk ik in een foldertje wel welke kleur ik het beste vind.

Aan de andere kant is het ook zo dat wanneer een set te gek klinkt maar er geen "WOW" finish is, ik die set waarschijnlijk niet zal kopen.. Een voorbeeld daarvan voor mij is de Gretsch Renown Maple. Die finishes zijn het net niet zeg maar...

Kn@pestaart

Craig Lauritsen:

"The Drumshell is responsible for roughly 10-20% of the overall drum sound.

The Hoop is responsible for roughly 20-30% of the overall drum sound.

The Head is responsible for roughly 50-70% of the overall drum sound."



Rick


Craig Lauritsen:

"The Drumshell is responsible for roughly 10-20% of the overall drum sound.

The Hoop is responsible for roughly 20-30% of the overall drum sound.

The Head is responsible for roughly 50-70% of the overall drum sound."


Onzin, want er zit wel degelijk verschil in een berken of esdoorn ketel, stave shell of ply shell, dikke ketel of dunne ketel, enz. Naast dat bearing edges ook niet geheel onbelangrijk zijn.

Kn@pestaart

Onzin? Wat een rare reactie...

"A number of factors influence the sonic characteristics that a particular drumshell will produce.


Types of wood-


All wooden drumshells are made from hardwoods or deciduous trees.

The 'hardness' of the wood influences the sound. Hardness can be measured by it's average dried weight in pounds per cubic foot.

The grain structure also has an influence based on it's porousness. The more porous, the shorter the sustain and the lower the fundamental.


Maple- 46lb/ft cubed  = longer sustain, higher fundamental

Birch- 39lb/ft cubed  = shorter sustain, lower fundamental


Generally, harder wood = more resonance, higher fundamental.



Shell Thickness-


Thicker shell = higher fundamental, more projection & volume, less resonance.


Shell Depth-


Deeper drum = shorter sustain, lower pitch.


Other factors-


The finish on the inside of the shell can affect the sound. A rougher sanded and raw inside finish can give more warmth and woodiness to the tone, with a slightly reduced resonance.



Bearing edges-


-45 degree, single, sharp edge = strong attack to the sound

-45 degree, single, rounded = warmer, mellower sound

-30 degree, single, sharp = reduces attack, adds sensitivity

-60 degree, single, sharp = more attack

-Double bearing edge = greater head movement at the bearing edge


Shell Construction-


Ply drums-

Ply drums are the strongest design per weight and use a large amount of glue in the processing. The combination of greater strength and more glue means ply drums will generally project well, impart less wood character into the sound and have medium resonance.


Block drums-

Block drums are created by gluing brick like pieces of wood together to form the shell. The side grain often forms the bearing edge and this plus the reduction in glue needed (to that of regular ply drums) generally creates warmer, slightly dryer sounding drums.


Stave shell-

Stave drums are constructed like a barrel. Less glue is needed and the end grain forms the bearing edge. These drums impart more of the wood character into the overall sound and have increased resonance.


Solid shell-

Solid as in cut from a solid section of tree and not steam bent. These drums use no glue in the construction of the drum and the end grain forms the bearing edge. Such drums impart the greatest amount of wood character into the overall drum sound.  "


Zo blij?

Kn@pestaart

Citaat van: Rick

Onzin, want er zit wel degelijk verschil in een berken of esdoorn ketel, stave shell of ply shell, dikke ketel of dunne ketel, enz. Naast dat bearing edges ook niet geheel onbelangrijk zijn.

Als je een ander soort ketel hebt, dan klinkt dus 10-20% anders dan een andere soort.
Staat er toch echt.

Air Piet

#6
dec 21, 2012, 18:22 Last Edit: dec 21, 2012, 18:25 by Air Piet

Als je een ander soort ketel hebt, dan klinkt dus 10-20% anders dan een andere soort.
Staat er toch echt.


Wat Rick bedoeld is(denk ik, correct me if I'm wrong)dat het type hout, kwaliteit, dikte, bewerkingsmethode van het hout, etc, wel meer als 20% van de sound inbrengt, waar ik het overigens mee eens ben.  ;)


Kn@pestaart

Maar dat mogen jullie uiteraard vinden ;)

Air Piet


Maar dat mogen jullie uiteraard vinden ;)


Heel fijn dat we dat mogen  ;)

Ik denk dat iedereen hier zijn eigen denk perspectief wel op los kan laten.

Natuurlijk kun je met een vel veel doen. Maar in mijn beleving zeker geen 70%.

Maargoed, laten we vooral on-topic blijven. Anders krijgen we billenkoek van de mods 8)7

Rick


Wat Rick bedoeld is(denk ik, correct me if I'm wrong)dat het type hout, kwaliteit, dikte, bewerkingsmethode van het hout, etc, wel meer als 20% van de sound inbrengt, waar ik het overigens mee eens ben.  ;)


Dat bedoelde ik inderdaad.

Als het maar 20% van je geluid inhoud, kun je net zo goed op een Pearl Export spelen ipv een DW collectors, zoals ik het nu lees.

Ik zou zeggen dat ketelsamenstelling + bearing edges zo'n 50% van je geluid vormen

Kn@pestaart

Dat zou je inderdaad zeggen hè? Mensen staren zich inderdaad blind op dure sets met exotische houtsoorten. Het werkt toch iets anders. Mijn Premier APK uit de 90's klinkt toch echt beter dan een instappertje van DW. Ze gebruikten dezelfde ketels in de Signia en dat is dus wel te horen. Maar een crappy drumstel met goede goed gestemde vellen klinkt nog altijd beter dan een dure set met crappy gestemde rukvellen. ;)

Dus iemand die een retedure set koop om er vervolgens pinstripes® of Emperors® op te zetten, die kan inderdaad beter een Pearl Export kopen, die trouwens ook waanzinnig klinken voor wat ze kosten ;)

En dan nog, als jij een plaatje opneemt, zal niemand het verschil horen tussen een set van €500 of eentje van €5000 ;)

Rick


Dus iemand die een retedure set koop om er vervolgens pinstripes® of Emperors® op te zetten, die kan inderdaad beter een Pearl Export kopen, die trouwens ook waanzinnig klinken voor wat ze kosten ;)

En dan nog, als jij een plaatje opneemt, zal niemand het verschil horen tussen een set van €500 of eentje van €5000 ;)


Emperors zijn prima vellen hoor. Ik wil echt niets anders meer dan Vintage Emps op mijn Brady. Alleen op mn 8" tom heb ik een ambassador omdat deze anders dichttrekt.

Maar nog steeds ben ik het niet eens met jouw filosofie :)

Kn@pestaart

Het is niet eens mijn filosofie, maar die van een drumbouwer en bekkensmid. Deze man heeft verschillende sets gebouwd, dus er zal een kern van waarheid inzitten. En over smaak valt niet te twisten. ;)

Air Piet

#13
dec 22, 2012, 01:23 Last Edit: dec 22, 2012, 01:26 by Air Piet

Het is niet eens mijn filosofie, maar die van een drumbouwer en bekkensmid. Deze man heeft verschillende sets gebouwd, dus er zal een kern van waarheid inzitten. En over smaak valt niet te twisten. ;)


Goed, drumbouwer of niet. Het verschil tussen een instapkit of een pro-kit is wel degelijk te horen.  En als het zo bewerkt is dat het verschil niet te horen is, dan komt het niet ten goede van de kwalitatief goed geconstrueerde kit.

Ik vertrouw op mijn eigen oren, en niet die van een drumbouwer of bekkensmid. In elk wereldje heb je wel ergens een 'tovenaar' verstopt die dergelijke uitspraken doet. Moet je er dan gelijk vanuit gaan? Nee. Zelf horen, daarna oordelen.

En oké, het mag je eigen "filosofie" niet zijn, maar zoals ik het zie, neem je het wel direct voor waar aan.

Robert-Jan



Dus iemand die een retedure set koop om er vervolgens pinstripes® of Emperors® op te zetten, die kan inderdaad beter een Pearl Export kopen, die trouwens ook waanzinnig klinken voor wat ze kosten ;)




Jij weet ook dat dit heel erg kort door de bocht is..  :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Kn@pestaart

Het is ook vrij kort door de bocht om te denken dat het niet zo is, omdat je dat 'vindt'...
Een ketel heeft een bepaalde sound, projectie, klank, timbre, hoe je het noemen wilt, maar het grootste deel wordt bepaald door de vellen en de stokken en de manier waarop je de drum bespeelt.
De rest is marketing, mensen willen die houtsoort of birds eye-maple omdat het er mooi uitziet, maar echt klankverschil hoort niemand; het zou hetzelfde zijn als gouden tulpstekkertjes op je audioinstallatie.

De binnenkant van mijn Slingerland is birds eye-maple maar niemand krijgt dat ooit te zien... Een bijdrage aan het geluid heeft het niet, want dat bepaal ik.
Ook is het ene stuk hout het andere niet.

Als je door de gemiddelde drumshop loopt en het verschil denkt te kunnen horen tussen de verschillende kits met verschillende vellen, dan ben je een supermensch. Een blinde test zal uitwijzen dat het grotendeels bullcrap is en marketing, want in the end zijn de grote merken er niet op uit om een kwalitatief hoogstaand product af te leveren, ze willen winst maken.

Ooit wel eens gehoord van 'muziekdoofheid'? Dat je in de studio zit en het hele karakter verandert? Dit is menselijke psyche en het geeft daarom ook niets dat niemand het met MIJ eens is, al is het niet mijn theorie ;)

Kijk, dat 'attack' en 'sustain' verschillen per houtsoort, dat snap ik, maar het bepaalt zeker niet de helft van de klank.

Rick


Het is niet eens mijn filosofie, maar die van een drumbouwer en bekkensmid. Deze man heeft verschillende sets gebouwd, dus er zal een kern van waarheid inzitten. En over smaak valt niet te twisten. ;)


Dus als deze drumbouwer van een brug zou springen doe jij dat ook?


8)7

Erik


Dat zou je inderdaad zeggen hè? Mensen staren zich inderdaad blind op dure sets met exotische houtsoorten. Het werkt toch iets anders. Mijn Premier APK uit de 90's klinkt toch echt beter dan een instappertje van DW. Ze gebruikten dezelfde ketels in de Signia en dat is dus wel te horen. Maar een crappy drumstel met goede goed gestemde vellen klinkt nog altijd beter dan een dure set met crappy gestemde rukvellen. ;)

Dus iemand die een retedure set koop om er vervolgens pinstripes® of Emperors® op te zetten, die kan inderdaad beter een Pearl Export kopen, die trouwens ook waanzinnig klinken voor wat ze kosten ;)

En dan nog, als jij een plaatje opneemt, zal niemand het verschil horen tussen een set van €500 of eentje van €5000 ;)


Ik ben het hier in grote lijnen mee eens. De klank van een instrument wordt voor het grootste deel bepaald door de muzikant erachter. Je moet toch goed spelen en in een goede studio opnemen wil je de verschillen in houtsoorten duidelijk onderscheiden.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

paQ

#18
dec 22, 2012, 08:26 Last Edit: dec 22, 2012, 09:56 by paQ

Erik

mooi voorbeeld dat het de muzikant is...en niet de finish :D
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Headshrinker

Ik vertrouw op mijn eigen oren, en niet die van een drumbouwer of bekkensmid. [...] Zelf horen, daarna oordelen.


Liefst geblinddoekt...

Sommige oren 'zien' dat geliefde fabrikantenlogootje of dat viercijferige prijskaartje.

Lang niet alle oren horen het verschil tussen berken, esdoorn of geperste alabastine (ceteris paribus).

Kn@pestaart


Het is niet eens mijn filosofie, maar die van een drumbouwer en bekkensmid. Deze man heeft verschillende sets gebouwd, dus er zal een kern van waarheid inzitten. En over smaak valt niet te twisten. ;)


Dus als deze drumbouwer van een brug zou springen doe jij dat ook?

Vreemde conclusie, naar aanleiding van mijn tekst...

Rick


Vreemde conclusie, naar aanleiding van mijn tekst...


Ik denk laat ik ook eens lekker kort door de bocht zijn  *)


We gaan het toch niet eens worden, dus ik stel voor dat we deze discussie hier beëindigen, aangezien het toch off-topic is.

Kn@pestaart

Dus nu ben jij kort door de bocht omdat jij vond dat ik kort door de bocht was omdat ik iemand citeerde? Dat is misschien wel nog vreemder.

Dit zou nu juist een mooi onderwerp zijn voor een topic. ;)
De houtsoorten en hun invloed.

Robert-Jan

Prima, maar laten we hem dan vooral voeren op basis van "ik heb ervaren dat.." ipv " ik heb ergens gelezen dat.."
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog