KUMU - handmade in Finland

Gestart door Jelle, nov 07, 2012, 10:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jelle

Pekka van KUMU maakt hele mooie drums uit berkenhout. Eén van de weinige echt professionele drumbouwers in Europa.

www.kumu.fi

Sindskort maakt hij ook ketels van grenen (oftewel grove den, Pine in het Engels). Het betreft naar eigen zeggen een prototype-set en is dus (nog) niet officieel in productie. Naaldhout is in principe heel geschikt voor trommels maar de bearing edges zijn wel kwetsbaar - deze zijn bij deze set daarom vrij rond gehouden. Mooi is het wel.


Animal baars

Die bassdrum en floortom zien er erg mooi uit zeg! De toms vind ik maar 'gewoontjes'. Ik heb ze nog nooit, maar als die set zo klinkt als 'ie eruit ziet, is dat dik in orde :)

Technobeat


Als de toms het zelfde '' patroon '' hadden gehad was de set AF geweest , nu is het net of ze voor de toms niet meer het zelfde hout hadden .
Maar misschien is het bij de productie sets wel het geval .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Paul


Die bassdrum en floortom zien er erg mooi uit zeg! De toms vind ik maar 'gewoontjes'. Ik heb ze nog nooit, maar als die set zo klinkt als 'ie eruit ziet, is dat dik in orde :)

Ik kan dat wel waarderen, dat straalt juist uit dat het allemaal echt is. Niets zo wisselvallig als een natuurproduct.

@Jelle
Misschien leuk om erbij te vermelden dat Kumu zelf ply-ketels maakt!

Nijlpaard

Heb het idee dat er wat te veel licht op de toms staat, daardoor komt het patroon op de foto niet zo mooi uit
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

NathanR

Ik denk dat het ook een kwestie is van overbelichting, en het feit dat niet elke boom hetzelfde patroon heeft :)

Mooie kit, dat wel! :)


Joris

Jelle zelf ook.

Ik heb een keer op een Kumu mogen spelen en dat was met grote voorsprong de best klinkende kit waar ik tot nu toe op heb mogen spelen. Alle trommels klonken ongeveer 2" groter dan ze waren, echt niet normaal.


Rascul

Jahaaa, werd tijd om deze weer op te duiken. Ik speel er idd nu 3 jaar op, en die kit kan echt alles. Toevallig dit weekend eens helemaal omhoog gestemd voor een bebopgig en dat was een feestje, terwijl hij kan knallen als de donder als ik 'em met Emperors erop voor de skaband gebruik. Pekka's handmade dunne ketels zijn fantastisch, eigenlijk is het enige merk waar ik meer toon uit heb horen komen Lignum - maar dat is dan ook een wezenlijk andere bouwtechniek. Plus, niet eens zo duur vergeleken met toplijn sets van grotere merken. Kan het iedereen aanraden die een custom kit wil met visie en bezieling.

Hammar

Lignum heeft tegenwoordig ook een betaalbare lijn hoor, de Mahonique serie.

Rascul

Klopt, ik vergeleek het ook even met (pak 'em beet) Sonor SQ2 en Pearl Masterworks, als custom kits van grote merken. Overigens tik je voor een Mahonique nog steeds meer neer dan voor een Kumu in vergelijkbare maten, maar wat ik al zei, daar krijg je inderdaad ook wat voor. Grote overeenkomsten tussen Gert en Pekka vind ik overigens een eigen visie op het bouwen van ketels, en een grote liefde voor mooi hout. Daar zocht ik naar toen ik die kit kocht, en dat heb ik ook gekregen.

Hammar

Wacht maar af! Gert heeft een hoge......zeer hoge hoed waar nog best wat ideeën inzitten.
Man, wat een drive heeft die man om zijn product te perfectioneren!

Jelle

Ja, Gert (Lignum) gaat een stapje verder en dat verschil hoor je. Neemt niet weg dat Pekka (Kumu) ook hele mooie ketels maakt en hiermee evengoed respect verdient! Beide zijn topbouwers, op hun eigen manier.

Hammar


Ja, Gert (Lignum) gaat een stapje verder en dat verschil hoor je. Neemt niet weg dat Pekka (Kumu) ook hele mooie ketels maakt en hiermee evengoed respect verdient! Beide zijn topbouwers, op hun eigen manier.
Absoluut!

j-ape

@Rascul, heb jij ook een soundhole aan de zijkant van de kick?

ik vind het priciepe erg slim, ben alleen benieuwd of het ook écht werkt

Rascul

I do, en werkt als een trein. Zowel live als in de studio. Sound engineers bij, en ik blij want ik heb geen naar korte klank en stuiterbass.

Jenslathouwers

Heeft het voor de rest geen (grote) impact om de sound ? Het lijkt me nog wel wat om zoiets zelf eens te proberen (op een kick die ik nog heb staan en momenteel niet gebruik bijvoorbeeld  *O*)

Aan de andere kant lijkt het mij niet zo eenvoudig om zelf te doen  8)7
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

tRow

Oehw die klinken lekker.



Toch écht wat ik zoek qua geluid voor een kit!

Paul

Op dit filmpje vind ik ze niet bijzonder klinken. Opname is niet super, EC2 slagvellen en heel dood gestemd. Daar koop je dan zo'n dure kit voor met volgens mij een prachtige ketelsound. -O-

Rascul

Zo ken ik ze ook niet inderdaad. Zal binnenkort even iets posten wat misschien meer recht doet aan zo'n kit - met de kleine kanttekening dat je met een handycam nooit lekker registreert wat zo'n kit in huis heeft. Dan kun je een Kumu of een Lignum hebben, maar klinkt het nog als karton.

Omhoog