Maten/inches

Gestart door NathanR, mei 21, 2012, 08:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

NathanR

Ik had een vraagje, wat zijn fatsoenlijke diepte maten bij een

22'' kick
16'' floortom
12'' tom


Hans

#1
mei 21, 2012, 09:23 Last Edit: mei 21, 2012, 09:25 by Hans
Man dat wordt vechten hier ;)

Laat ik maar beginnen : Geef mij maar Fusion maten (knuppel -> hoenderhok) !
Dus de 12" tom mag 9" diep zijn van mij, 16" floor mag 14" of 16" diep zijn en de 22"bassdrum 18"

Vanwaar de vraag, moet je nog zagen ?

NathanR

Oke, laat ik het dan iets makkelijker maken..

Het moet gaan passen in het rock/post-hardcore/metal en ook wel klein beetje poprock genre :)
Toms worden niet hoog gestemd...


Erik

Ik heb altijd de voorkeur aan diepe ketels gegeven. Klinkt toch net wat krachtiger vind ik. Bovendien ziet het er ook nog mooier uit.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Hammar

Maar diepe toms zitten wel weer meer in de weg boven een bassdrum......

Erik

Dat valt wel mee. Ik heb mijn racktoms eigenlijk tussen de bassdrums in hangen. Het stoort mij niet in ieder geval. Als je altijd op ondiepe ketels gespeeld hebt zal het wel ff wenne zijn ja.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Rick

Mijn mening: 22x18 of 22x16 kick. Iets ondieper is iets allrounder te stemmen, maar voor jouw muziek zou je met 18 niet echt fout kunnen gaan.

12x9 rack tom. Ideale maat, lekker vol van klank en past nog enigzins boven een bassdrum

16x16 floor. Floortoms horen gewoon vierkante maten te hebben.

Hoefnix

Mijn keuze: 22x16 bas, 12x9 tom en 16x14 floor. Al zou ik waarschijnlijk voor een extra tom 14x12 kiezen, dan kan je verschillende combinaties maken. Altijd fijn.




NathanR

Die extra floortom zit ik over na te denken, dat weet ik nog niet :)

Oke, 12x9 had ik zelf ook al wel een beetje in mijn hoofd, en 16x16 is volgensmij ook wat ik nu heb, en dat bevalt mij ook wel :)

Danke schöne voor de antwoorden, denk dat dit topic wel open kan blijven voor anderen die eventueel vragen hebben over maten van toms etc.

Paul

Voor het genre ga ik mee met 22x16" of 22x18". Maar vergis je niet wat voor dreun je uit een 20" bassdrum kan halen. Zeker als je vaak versterkt speelt ga je het verschil qua geluid niet horen en een 20" is veelzijdiger in te zetten.

12x9" voor de tom. Gezien jou stijl en foto's van je kit wil je alles lag opstellen en dan is 10" diep boven een 22" bassdrum te diep, dan moet de tom echt naast de bassdrum om niet te hoog uit te komen.

Voor de floortoms ga ik met Rick mee: vierkante maten.

NathanR

Ja klopt, ik zit ook nog te denken over de keuze tussen 20'' en 22''.. een 20'' spreekt mij ook wel aan, om de redenen die je al aangeeft :)

12x8 is ook wel redelijk gangbare maat toch? Wat zou jij dan aanraden als maat?

16x16 ben ik vrij zeker van.

Air Piet

Ondiepere maten spreken eerder aan. Diepere maten hebben meer body.

Ik zal niet zeggen je moet zus of zo.  Je moet doen wat jij bij jouw stijl/muzieksoort vind passen.  :)

Ik persoonlijk vind het dan ook onzin dat iets MOET.  :+

Wat je wel MOET doen ( :+) is niet alleen naar de maten kijken. Maar bijvoorbeeld ook hoe dik je de shells wilt hebben, wat voor houtsoort je wilt, hoe je het neerzet/ophangt, wat voor hoops, vellen, etc.

NathanR

Ja op het gebied van de houtsoort enzo ben ik echt een leek.
Tom komt gewoon op een tomstand naast de bassdrum, of op een snarestand. :)

Maar al dat soort dingen bespreek ik ook met Grand zelf.

Hoefnix

#13
mei 21, 2012, 22:34 Last Edit: mei 21, 2012, 22:37 by Hoefnix

Ondiepere maten spreken eerder aan. Diepere maten hebben meer body.

Ik zal niet zeggen je moet zus of zo.  Je moet doen wat jij bij jouw stijl/muzieksoort vind passen.  :)

Ik persoonlijk vind het dan ook onzin dat iets MOET.  :+

Wat je wel MOET doen ( :+) is niet alleen naar de maten kijken. Maar bijvoorbeeld ook hoe dik je de shells wilt hebben, wat voor houtsoort je wilt, hoe je het neerzet/ophangt, wat voor hoops, vellen, etc.

Helemaal mee eens. Ook over 20" basdrums die je ook zou kunnen proberen. Te diepe basdrums (naar mijn smaak) 22x18 of 22x20 hebben minder toon en vrijwel alleen een 'whoem'. Dat past niet bij mij.

Sterker nog veel profs gebruiken 'de verkeerde maten' voor de soort muziek. Joost Kroon drumt wel eens jazz op rockmaten, big band op een oude sonor (dus ondiepe basdrum) en vice versa.

Uiteindelijk gewoon op gaan spelen en goed luisteren.. :)

Rick

Voor mij persoonlijk zou mijn ideale kit bestaan uit 20x16 kick, 12x9 rack, en een 15x15 floor. Super allround inzetbaar.

Joris

Ik heb nu 10x9 en 12x10 maar neem de volgende keer wel een inch ondieper denk ik, misschien wel allebei 8" diep.

Jochem

22"x18" Bass Drum
12"x07" Tom
16"x14'' Floor
Maar als je slechts 1 tom neemt kun je ook een diepe nemen aangezien je die makkelijk tussen je bassdrum en hi-hat kwijt kan.

Paul


Maar als je slechts 1 tom neemt kun je ook een diepe nemen aangezien je die makkelijk tussen je bassdrum en hi-hat kwijt kan.

Houd er dan wel rekening mee dat de afstand tussen tom en floortom groter wordt.
In de repetitieruimte hangt een 12x9" boven een 22" bassdrum en dat kan ik nog net goed positioneren, dat is voor mij laag en recht voor mijn snare.

NathanR

Een diepere tom, die resoneert toch meer en beter dan een ondiepere? Of zit ik daarin helemaal fout :p

Air Piet


Een diepere tom, die resoneert toch meer en beter dan een ondiepere? Of zit ik daarin helemaal fout :p


Daar komen veel meer factoren bij kijken, dunnere shells resoneren ook meer.  De ''optimale pitch'' waarbij een tom het meest resoneert zal bij een diepere tom lager liggen.

animal


Ik heb nu 10x9 en 12x10 maar neem de volgende keer wel een inch ondieper denk ik, misschien wel allebei 8" diep.

Goed idee, daar heb ik 9 jaren geleden toe besloten. ;)

Joris

Ik heb 8x8, 10x9 en 12x10, leek me toen wel mooi zo oplopend  :P

dunDaan

#22
mei 23, 2012, 12:31 Last Edit: mei 23, 2012, 12:32 by dunDaan
Ik heb 8x7, 10x8, 13x10 en 15x13. Dieptes tussen lopen dus op met 1, 2 en 3 inch. Ik vind het ideaal, maar ieder zo z'n smaak; d'r bestaat imho geen ideale dieptemaat die voor iedereen toepasbaar is.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Omhoog