Wat oefen je momenteel?

Gestart door Black Page, dec 19, 2012, 16:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Black Page

dec 19, 2012, 16:32 Last Edit: jan 16, 2013, 19:55 by Black Page
In deze sub -forum (techniek) zie je veel specifieke vragen: brushes, tempo. Ik wil de vraag soort van omdraaien.

Waar ben je nu mee bezig? Welke drumboeken staan op je lessenaar? Zet je specifieke doelen? Waar loop je tegenaan? Waar ben je blij mee wat je bereikt hebt? Enzovoort, enzovoort.

Of je nu beginner of gevorderde bent, is het leuk om te weten en ervaringen te delen ....

Vaste routine Zelf ben ik continu bezig met techniek: probeer mijn linkerhand gelijk te krijgen met mijn rechterhand. dus alles met links beginnen (singles, dubbels, para etc).

1. Snare drum etude 5 uit "inner rhythms" - Frank Colonnato.

2. Het boek Maria Martinez - Afro Cuban / clave rechtervoet) ...

3. Big Band drumming at first sight -  Steve Fydik. Per track gebeurt er best veel, heftig spul, dus zeer leerzaam ....

Ik kan nog specifieker worden over verschillende dingen, maar dan wordt dit bericht wat lang ...

groeten Rene

ps. the black page staat ook nog op het verlanglijstje om te kunnen spelen ;-)

Paul

Tof topic dit. Ik ben ook wel benieuwd wat iedereen oefent. Misschien ook leuk om erbij te zetten hoe vaak en hoe lang je dingen speelt.

Mijn routine oefeningen zijn nu vooral:

1. Rudiments: single strokes en paradiddles, in oplopend tempo van 100 tot 200 bpm voor single strokes en 160 voor paradiddles. En nog flams. Dat doe ik 2-3 keer per week ongeveer 20 minuten.

2. "The Art of Bop Drumming" van John Riley. De eerste sets comping-oefeningen met alleen snare gingen goed, nu is de uitdaging om de bassdrum op andere plekken te leggen. Dat doe ik 1, indien mogelijk 2 keer per week, 30 minuten ongeveer.

3. Coördinatie-oefeningen om mijn coördinatie in triolen te verbeteren. Pas net mee begonnen (maandag op drumles gekregen) dus pas een kwartiertje gedaan.


Maar ik vermoed dat deze routine binnenkort gaat veranderen als ik weer vast les heb.

Erik

Acht rechts, acht links met een accent op iedere tel. Beginnen op 120 en eindigen op 170. Steeds 5 minuten per 10 bpm.

Om links wat bij te spijkeren t.o.v. Rechts
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Nijlpaard

Naast de nummers die ik in de kerk moet spelen van tijd tot tijd ben ik nu weer back to basic met de rudiments oefeningen op de vic-firth site.


Eerst de linker bijtrekken en dat valt niet mee aangezien ik vroeger tijdelijk een verlamming in de schouder en bovenarm heb gehad en blijkbaar heb je die spieren toch ook nodig  -O-


Ik ben er al wel achter dat ik in mijn geval beter traditional grip kan spelen. Dat geeft minder druk op mijn schouder en bovenarmspieren. Maar de vooruitgang is ontzettend traag.
Als dit allemaal bij is wil ik me concentreren op de half-time shuffle en daarna zijn de brushes aan de beurt. Maar nu praat ik in termen van maanden en mogelijk zelfs jaren.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Kn@pestaart

Gospelchops, Berkleechops etc etc... Leuke dingetjes...

r b l b r b l

r b b r b b r b b r b b

l b b l b b l b b l b b l b b

En deze:

r l r b r l r b b r l r  in 16e triolen en dan orkestreren.

rene p

Op dit moment paradiddle, singles en dubbels als warmup daarna r lr lrrlr l (het snare spel van 3doors down, Kryptonite)

Boek: trinity guilthall level 1 en 2

Fills: rlbb rlbb rlbb rlbb, en zelfde verhaal maar dan rlb.
Erg nodig aangezien ik rechtshandig ben maar linksbenig.

De warmup twee maal per dag 10 minuten met de lunch op werk en thuis na het eten

De rest twee a driemaal per week een uurtje

En als laatste een uur les per week

" Im not nervous im a DRUMMER"

Machiel

Ik oefen niet meer. Helaas kan ik maar 1x per 2 weken spelen. Dus als ik dan speel, ga ik gewoon lekker grooven!
Neem mij vooral niet te serieus.

drumlarsos

stick control en jazz cookbook/art of bop, enigste wat ik voorlopig nodig heb...
Uur per dag stick control, en voor de rest meespelen met platen en comping exc. 3/4 op iets hoger tempo dan comfortabel
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Rick

De nummers die ik voor de kerk moet spelen, en de nummers die ik zelf gewoon leuk vind om te kunnen. Wat techinische geintjes en dergelijke waar je echt een kit voor nodig hebt.

Voor rudiments heb ik een practice pad. Filmpje op, en gaan :) . Zit je wel redelijk hersenloos te tikken maar het helpt wel! En je bent zo een uur/anderhalf uur bezig.

Julius Heide

Als ik oefen dan is dat voornamelijk met mijn favoriete muziek mee drummen. Ik luister veel metal en daarom ik vind het te gek om nummers uit te zoeken van o.a. Children of Bodom, Avenged Sevenfold en Arch Enemy en deze dan mee te drummen.
Ludwig Classic Maple USA - Ludwig Black Beauty - Zildjian - Vic Firth

Tijn

Wat ik oefen, op volgorde van meer tijd naar minder tijd:
1. muziek luisteren (vooral jazz standards uit 't hoofd leren)
2. techniek (rudiments, tommy igoe lifetime warmup)
3. beats leren (vooral Chris Dave beats ben ik nu mee bezig)
4. comping (musical time - ed soph)
Afgezien van punt 1 ben ik ongeveer 2 uur per dag bezig.
Hoop dat je er wat aan hebt

Technobeat


Als ik oefen dan is dat voornamelijk met mijn favoriete muziek mee drummen.



Same here , het nuttige met het aangename verenigen . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Julius Heide

Zeker! Ik zie dat jij daar de perfecte middelen ook nog eens voor hebt Technobeat. Vet hoor die pearl tru trac heads en zildjian gen16.
Ludwig Classic Maple USA - Ludwig Black Beauty - Zildjian - Vic Firth

Dribbel

Ik  heb het zelfde...
Ik ben sinds kort wel een RHCP cover bandje begonnen,als side project, en een nummer wat ik daar heeeeel erg graag wil spelen is Funky monks. Dus ik speel graag met dit soort muziek mee, en zal dus de komende tijd veel RHCP draaien en meespelen. *O*
Funky Monks spelen en goed grooven is nogal lastig, vind ik...... 8)7
Yamaha recording & sabian

Julius Heide

Dat is een gave plaat van Magik. Dit nummer gewoon lekker vaak luisteren in de auto, trein of op de fiets todat je drum partij en de groove lekker te pakken hebt. Probeer dit nummer net als Chad Smith lekker "Laid Back" te spelen, erg fijn nummer inderdaad om te spelen met je band.
Ludwig Classic Maple USA - Ludwig Black Beauty - Zildjian - Vic Firth

Kn@pestaart

Chad Smith en laid back....    :X

Julius Heide

Zonde als je dit nummer verpest door te gaan versnellen, toch.
Ludwig Classic Maple USA - Ludwig Black Beauty - Zildjian - Vic Firth

Kn@pestaart

Versnellen heeft niets te maken met wel of niet laid back spelen ;)

Black Page

Mijn routine ziet er als volgt:

-> techniek / opwarmen 30 minuten, voeten, handen en coördinatie op de set.
-> timing: tables of time, 3 maten met klik, éé zonder klik...
-> specifieke dingen die ik wil leren: ritmes, onafhankelijkheid, meespeel dingen, fills (zie eerste bericht)
-> gekkigheden: Rhythmic illusions van Gavin harrison, polyritmiek ....

@Paul: Als je je rudiments, singles paradiddles oefent, hoe oefen je ze? Zelf merkte ik dat ik niet verder kwam qua techniek, doordat mijn linkerhand zwaar achterliep op mijn rechter. Om mijn handen gelijk te krijgen ben ik met name duuroefeningen gaan doen. Links: stok bewegen, met  fullcrum (1 minuut), pols (3-5 minuten), vinger oefeningen. Uiteindelijk opgebouwd dat ik singles oefen (in 32e) beginnende op tempo 75 en dan opwerken naar temp 90. Vervolgens voor een tel of 30 op tempo 100 en zo door omhoog. Door het oefenen van singles, merkte ik ook dat mijn dubbels verbeterd zijn. Zelfde geldt voor paradiddles.

Een andere (hybrid) rudiment die ik veel oefen is de zogeheten Blushda AKA Tony Williams lick. Triol figuurtje lR -ll - R. Een flam Rechts , dubbel met links, R. Uiteraard kan je hem ook omdraaien.

Wat ik tijdens het oefenen wel doe: is het toepassen op de drums. Singles gaan voicen over de toms, accenten met de bassdrum meespelen / accent vervangen door een bassdrum en tot slot ook nog een oefening in een schema te gooien.

Ik zie een hoop Jazz voor bij komen.


Wie van jullie stellen doelen? Bijv, Ik wil over een maand het nummer ..... willen spelen? Ik merk dat dat niet echt werkt voor mij. Of het mist me aan voldoende discipline

grt René



Die gene die veel meespelen: zoeken jullie het nummer ook uit. Maken jullie een korte transcript?

Wat ik nog minder voorbij ziet komen, wie oefent er bewust timing? Metronoom op tempo 30 aanzetten en dan een groove en simpele fill spelen op tempo 120?  Je speelt de metronome niet op de beat maar op de after beat.

Nijlpaard

Ik moet altijd oppassen dat ik mijn doelen niet onrealistisch stel.
Als je dedicated met drummen bezig mag zijn en elke dag alle tijd kan je veel meer vooruitgang maken.


Ik heb een gezin met 3 kinderen en dat kost tijd, er zullen dus dagen zijn dat ik niet drum, soms zelfs periodes.


Mijn doel is nu dat ik eind van volgend jaar alle rudiments van vic-firth minimaal op silver level kan doen.

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Paul


@Paul: Als je je rudiments, singles paradiddles oefent, hoe oefen je ze? Zelf merkte ik dat ik niet verder kwam qua techniek, doordat mijn linkerhand zwaar achterliep op mijn rechter. Om mijn handen gelijk te krijgen ben ik met name duuroefeningen gaan doen. Links: stok bewegen, met  fullcrum (1 minuut), pols (3-5 minuten), vinger oefeningen. Uiteindelijk opgebouwd dat ik singles oefen (in 32e) beginnende op tempo 75 en dan opwerken naar temp 90. Vervolgens voor een tel of 30 op tempo 100 en zo door omhoog. Door het oefenen van singles, merkte ik ook dat mijn dubbels verbeterd zijn. Zelfde geldt voor paradiddles.

Wat ik vaak doe is, startend op 100 BPM en opbouwend naar 180-200 BPM, 4 maten achtste noten met links, 4 maten achtste noten met rechts en dan 4 maten zestienden.
Ik probeer de metronoom altijd zoveel mogelijk tikken mee te laten doen. Je kan zestienden met één hand spelen op 90 BPM of achtsten op 180 BPM. In het tweede geval heb je meer feedback van de metronoom en minder ruimte om te "zwabberen" tussen de tikken.

Robert-Jan

Als je het andersom doet leer je het zwabberen eerder af ..  ;)
Gebruik vooral ook de Vic firth rudiment trainer.. Werkt als een trein.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Ga ik proberen, bedankt voor de tip!

Black Page


Als je het andersom doet leer je het zwabberen eerder af ..  ;)
Gebruik vooral ook de Vic firth rudiment trainer.. Werkt als een trein.


VF rudiment trainer? Wat is dat....?

Nijlpaard

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Omhoog