Bass drum beater/Kickpad

Gestart door Wichert, aug 05, 2019, 18:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Wichert

Voor mij Yamaha E-drum kit gebruik ik de Yamaha Kick pad KP100 en als Bass drum de DW3000. Als beater gebruik ik de DW SM101 bass drum beater.

Mijn vraag is in deze: is het beter om de harde kant van de beater te gebruiken of de zacht kant? Ben overigens geen hard-hitter.

Joris

Hangt er vanaf wat voor geluid je wilt. Als je meer attack/tik wilt hebben moet je de plastic kant gebruiken.  Maar in het geval van een E kit maakt het niet zoveel uit lijkt me.

Wichert

Nog even terugkomend op mijn vraag:

Afgezien van de sound van de harde of zachte kant van de beater. Zorgt de harde kant van de beater voor een snellere slijtage?

Paul

Bij een elektronisch drumstel verandert het geluid van de kick niet door de beater om te draaien. Ik weet wel van de e-drummers hier dat mesh heads sneller slijten van de vilten kant.

Wichert

Maar mijn Yamaha KP100 is niet met mesh heads. Dan toch de harde kant gebruiken van de beater?

Jazz

Dat geeft dan toch veel meer lawaai?
Voor de slag/geluid maakt t niet uit welke kant je gebruikt. Slag is geluid.
There is no music without jazz

Wichert

Inderdaad, de kant met vilt geeft minder lawaai. Maar als het spelen met vilt zorgt voor slijtage aan mijn bass drum, dan is de keuze niet zo moeilijk.

Ik heb meerdere berichten gelezen dat vilt slijtage veroorzaakt aan in combinatie met mes heads. Of dat ook voor De Yamaha KP100 geld weet ik niet. Dat is dus ook mijn vraag.

Jazz

Ik heb n roland kd9 en ik heb op de pad n rond rubber stoe/tafelpoot beschermer geplaatst.
Ook om slijtage te voorkomen.  Dit werkt perfekt.
There is no music without jazz

drfill

er is een 'mythe' dat mesh heads kapot gaan door vilt..  dit is niet zo..
mesh heads 'eten' een vilten beater langzaam op  ('schaven'.. maar dit duurt wel even)
er is slechts 1 foto ooit gevonden van iemand die door een mesh vel heen gegaan was
met een vilten klopper..  waarschijnlijk door wrijving met een totaal verkeerde hoek..
maar het maakt niet zoveel uit..  je kunt rustig een paar jaar met een vilt beater op
een mesh vel 'kicken' (plat) ..  je kunt er anders ook een patch op doen, en dan vilt..
je kunt zelfs met dubbelzijdig tape en een 'foam' patch (paar mm dik) de rebound
veranderen (minder) eventueel..  of het volume verminderen..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Jazz

Ik kreeg er n ietwat kuiltje in. Vandaar de patch.
There is no music without jazz

Wichert

Weer bedankt voor jullie adviezen! Ik ga gewoon weer verder met vilt.

Stokmans

er is een 'mythe' dat mesh heads kapot gaan door vilt..  dit is niet zo..
Ja, misschien. Maar hier is het ook gebeurd. Vilten beater leverde snel slijtage op, houten beaters (glad), ging prima. Maar ik gebruik nu gewoon een falam slam en vilten beaters. Probleem opgelost :)

Wichert

En dan mijn laatste vraag in deze: geld dit "slijtageverhaal" ook voor Textured Cellular Silicone" (TCS0) het materiaal dat wordt gebruikt door Yamaha voor toms e.d.?

drfill

#13
aug 08, 2019, 17:53 Last Edit: aug 08, 2019, 17:58 by drfill
nee..  je kunt het makkelijk zien na een maand, als er niet veel wit stof rond je pedaal ligt
is er niks aan de hand..   en anders krijg je dit  https://imgur.com/a/IxnFDYf
of ook iets 'slijt' plekken op je vel..   maar ik ben er nog nooit doorheen gegaan.. (door 2 ply mesh)
later had ik een grotere e-bassdrum en ben ik naar de plastic kant geswitcht..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Otje

Wat ik mij herinner van het gebruik van een vilten beater op een meshdrum Kd-80(Roland) is dat nadat ik h'm had open geschroefd er nogal wat vilt stofdeeljes  in de basdrum lagen opgehoopt; afgeschuurd/geslagen door het vele en lange gebruik van de vilten 'kant'v.d. beater. Dus door de meshead heen.. . Ook was het foam aan de binnezijde van de bassdrum totaal 'verkruimelt' -om  t zomaar is te zegge-, 't was helemaal verpulvert' ik  heb dit vervangen door zelf een stuk foam ergens vandaan te halen van degelijker kwaliteit.  ( want wat er in mijn bassdrum zat  was van bedenkelijke kwaliteit) Nou lees ik dat jij een Yamaha basdrum gebruik waarvan ik de kwaliteit niet ken  , ik hoop iig dat ie beter is dan die ik toen had..

en uhh.. wat Jazz voorstelt is ook een goed idee:


Wichert

Ik gebruik een Yamaha KP100 bass-drum pad.Met (ik vermoed) Texured Cellular Silicon. (TCS) Of ook hier het slijtage verhaal voor opgaat weet ik niet.

Omhoog