Iets opgenomen? Post het hier!

Gestart door Paul, sep 15, 2011, 18:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Boudewijnow

@Nathan

Totaal niet mijn smaak, maar wel gaaf om natuurlijk jullie behaalde resultaat te zien. Mag je trots op wezen!
Verder ben ik wel benieuwd hoe dit live klinkt. :Y .

Harre


De mix was in orde maar met het masteren is het allemaal wat minder geworden.
De mix was erg zacht, volumeniveau moest dus omhoog, maar als het te hoog komt gaat het kraken dus moest er weer gelimit en gecompressed worden. (dat is wat ik heb meegekregen)
Ach voor een eerste EP die we compleet zelf hebben gemaakt, ben ik aardig tevreden. Mooi leerproces. :)
(we zijn uiteindelijk allemaal 17 en hebben nog veel te leren. :) )

(Nu wil ik niet zeggen dat je op slechte speakers hebt geluisterd maar het verschil is wel erg groot tussen wat mindere speakers en wat betere)

De speakers zijn hier niet het probleem en ik vind het ook niet helemaal je van het klinken. Maar goed, het is inderdaad een leerproces als je van alles zelf wilt doen en ik vind het muzikaal wel lekker in elkaar zitten. Op één of andere manier vind ik dit muzikaal gewoon echt iets voor jou :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

NathanR

Thanks Boudewijn en Harre, leuk om te horen.
Het is idd wel aardig typisch iets voor mij, ik vind het ook erg leuk om te maken. Toch iets anders dan wat je normaal ziet bij jonge bandjes.

Live gaat het hopelijk héél gaaf worden, haha. We hebben onszelf nu alle tijd gegeven om een goede liveshow te bouwen.

Paul


Het is niet zo dat de bas zelden op de 1 zit,sterker nog bij een walking bas spelen we vaak op alle tellen.
Alleen gaat dat met ' featheren' ..maar dat is een volgende stap.

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor jazz je speeld, trio/quartet-setting of bigband met een stevige pulse.
Maar als je 'featheren' niet onder de knie hebt (haha, woordgrap) kan je 'm beter weglaten op de '1' naar mijn idee ;)

Nijlpaard

#904
nov 01, 2013, 19:52 Last Edit: nov 06, 2013, 09:33 by Nijlpaard
Nog maar eens een poging met Ionosphere spring van Phil Maturano.
De half-time stukken een het begin en end blijven lastig.

https://db.tt/TBOJAS0c
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

djska


In de Swing ;)... It aint mean a thing if it aint got that swing.Das dus een gevoel, niks technisch of iets anders waar je het onder zou kunnen plaatsen waarschijnlijk...

Wat mij goed heeft geholpen, gewoon 15 min. ELKE dag op één temp. swing spelen en de triolen met de snare opvullen, in principe krijg je dan RllRlrRllRlr + hihat en 4 on the floor. Waarbij je ook heel erg moet focussen de kwarten(accent).
Niet gaan denken ''o dit kan ik wel, ik ga wat compen met m'n bass en/of snare'' :P, hier zul je echt veel profijt van gaan krijgen....

tx, ik dacht juist dat ik dat aardig in de vingers had, en probeer juist weer dichter van triool naar 16den te gaan, met een duidelijke kwartnoten feel (dus geen accent in bekken op 2/4 of ne)

djska


*)
Ik denk dat je je swing feel vrij makkelijk kan verbeteren. Met swingfeel bedoel ik dan het patroon in je rechterhand en je hihat, de algehele feel niet de accenten en toevoegingen her en der.
Dus 'sim sa la bim...sa la bim ..sa la bim '

Bij jou hoor ik het accent op de 1 en 3. SIM sa la ..BIM sa la BIM!
Dat komt ook omdat je de basdrum sterk speelt op de 1  en 3

Maar swingt eigenlijk alleen met het accent op 2 en 4
sim SA la bim ..SA la bim SA.. Daar zit het..de hihat is de baas van je voeten en je rechterhand is leidend qua feel.

Probeer het eens heel simpel te houden met dit liedje en luister vooral naar de gitaar, naar de 2 en 4 ;)

Dank, ik doe bassdrum op 1 en 3 in het hihat stukje omdat de bas ook twobeat feel doet. Ik ben verbaasd dat jullie ook andere niet zo bedoelde accenten horen. Maar uiteraard neem ik dit alles ter harte. Dit was overigens een td9. Ik zal eens kijken of ik eens een keer een akoestisch stukje kan opnemen.

drumlarsos


Ligt er natuurlijk ook aan wat voor jazz je speeld, trio/quartet-setting of bigband met een stevige pulse.
Maar als je 'featheren' niet onder de knie hebt (haha, woordgrap) kan je 'm beter weglaten op de '1' naar mijn idee ;)


wat bedoelen jullie met 'featheren'???
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

Jake

Featheren (of 4 on the floor) is heel zacht met je basdrum de puls meegeven (dus 1 2 3 4 in een 4/4 maat). Komt van het oude swingtijdperk toen contrabas niet (of amper) versterkt was en de drummer via de basdrum wat meer bottom meegaf. Het idee is dat je het niet echt hoort, maar wel voelt. Een beetje zoals ghostnotes: je mag ze eigenlijk (bijna) niet horen, maar als ze er niet zijn hoor je ze te missen :).

drumlarsos


Featheren (of 4 on the floor) is heel zacht met je basdrum de puls meegeven (dus 1 2 3 4 in een 4/4 maat). Komt van het oude swingtijdperk toen contrabas niet (of amper) versterkt was en de drummer via de basdrum wat meer bottom meegaf. Het idee is dat je het niet echt hoort, maar wel voelt. Een beetje zoals ghostnotes: je mag ze eigenlijk (bijna) niet horen, maar als ze er niet zijn hoor je ze te missen :).


A thanks, ik begrijp het, alleen nog werkelijk nooit gehoord van deze term.
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!


drumlarsos

zit nu op zo'n 20 uur per week gemiddeld, meer gaat op het moment niet lukken ;)
Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen!

drfill


Nog maar eens een poging met Ionosphere spring van Phil Maturano.
De half-time stukken een het begin en end blijven lastig.

hoi Nijlpaard.. deze track moet minstens 6 dB harder, mijn laptop moet volume 100%
om wat te horen..  met mp3 is dit simpel :
http://mp3gain.sourceforge.net/     gewoon modify radio gain.. volume is alleen begin
bits veranderen bij mp3..  is idd moeilijke track om 'op te bouwen' .. gitaarsolo is cool..
met dit proggy kun je ook al je mp3's gelijk trekken op je mobiel bijvoorbeeld..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Nijlpaard


hoi Nijlpaard.. deze track moet minstens 6 dB harder, mijn laptop moet volume 100%
om wat te horen..  met mp3 is dit simpel :
http://mp3gain.sourceforge.net/     gewoon modify radio gain.. volume is alleen begin
bits veranderen bij mp3..  is idd moeilijke track om 'op te bouwen' .. gitaarsolo is cool..
met dit proggy kun je ook al je mp3's gelijk trekken op je mobiel bijvoorbeeld..



Thnx for the tip :)


Ik heb de link aangepast met een nieuwe versie. Hopelijk is deze beter.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

ddrsonor

One-taker in onze repetitieruimte. Opgenomen met onze presonus tafel

https://soundcloud.com/marclimpens/a-new-day-yesterday

druMees

In plaats van een berg aan mic's gewoon lekker simpel 2 OH's en 1 bass mic. Scheelt een hoop werk :P

Laat vooral even weten wat je ervan vindt  ;)

https://soundcloud.com/drumkn-t/groovin-on-my-odery

Nijlpaard

#916
nov 28, 2013, 19:52 Last Edit: nov 28, 2013, 19:54 by Nijlpaard
In plaats van een berg aan mic's gewoon lekker simpel 2 OH's en 1 bass mic. Scheelt een hoop werk :P Laat vooral even weten wat je ervan vindt  ;) https://soundcloud.com/drumkn-t/groovin-on-my-odery



Lekker :Y  Heerlijk snaregeluid ook. Hoe doe je dat ?

Gister naar aanleiding van een youtube filmpje maar eens met mijn microfoons zitten frutten.
Vooral de bassdrummicrofoon is nu heel anders gepositioneerd.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/6502179/Audix.mp3
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

animal

#917
nov 28, 2013, 21:21 Last Edit: nov 28, 2013, 21:31 by animal
Lekkere groove  :Y , maar daar ging het je geloof ik niet om.

@Drumees
Qua sound, de snare klinkt idd lekker, misschien iets te veel galm. De bassdrum daarentegen kan mij niet zo bekoren, weinig attack, wollig, te rond, wat te hoog gestemd naar mijn smaak.

Misschien interessant om te weten is dat ik je soundfile heb afgeluisterd op 2 Mackie HR824 monitoren, gekoppeld aan een Cambridge Audio DacMagic, die weer via spdif optisch verbonden is met de geluidskaart in de pc. Dit alles op 24bit/96khz en geen EQ.

@Nijlpaard
Helemaal geen verkeerde overall sound, Nijlpaard. Maar net zo als bij Drumees mist de kick wat definitie/attack. Zolang je alléén drums hoort, is de kick nog wel te onderscheiden, in een complete mix valt ie echter volledig weg.
Een lichte boost tussen de 3-4khz kan dit probleem al verhelpen.

druMees

Bedankt Nijlpaar & animal!!

@ animal; Dat van de bassdrum is idd waar. Waarschijnlijk omdat ik nu van een afstand de bassdrum opneem. +- 20cm in het midden van het reso-vel. Voorheen deed ik hem óf in het mic-gat, óf ik deed de mic los in de bassdrum, dicht tegen het slagvel. Op deze manier kan ik de bassdrum wat meer laten ademen. Voorheen deed ik de bassdrum volstoppen om het minder te laten resoneren. Helaas gaat de attack een groot deel verloren. Je krijgt een warm, rond, vol geluid. Voor jazz te gek, voor dit ritme misschien niet zo.

Ik doe altijd het geluid checken op een vic firth hoofdtelefoon en een sennheiser HD25 1II. Soms ook op mijn PA. Ik kan wel even kijken of ik wat attack kan toevoegen? Dan post ik hem ook even op soundcloud om te horen hoe verschilt met de eerste versie!

@ Nijlpaard; Tja, beetje googelen met reverb op de mic's. :P Het grappige was dat ik met mijn bassdrum mic de reverb van de snare grotendeels kon regelen. De toms & bekkens hebben een klein beetje reverb via de overheads gekregen. Ik ben wat dat betref geen pro, maar ik adviseer je naar heel erg veel filmpjes te kijken op youtube over opnemen, en heel veel zelf proberen!

Jouw opname klinkt ook vet! Goede balans. Hoeveel microfoons heb je gebruikt? En welke? Je zou eens kunnen proberen wat een klein beetje reverb doet met je sound. Voor al op je snare. Meestal klinkt het wat minder saai/dood.

druMees

#919
nov 28, 2013, 23:30 Last Edit: nov 28, 2013, 23:31 by druMees
Iets meer attack. Iets minder reverb. Hopelijk is dit weer net iets beter.  :Y

https://soundcloud.com/drumkn-t/odery-groove-soundcloud-file/s-WYh4w

Harre

Hij blijft wollig naar mijn mening. Wat is de positie van je mic bij of in de bassdrum?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

druMees

De mic staat zo'n 20 cm voor de bassdrum. (voor het resonantie vel) Zijn er andere technieken zodat je genoeg attack krijgt, maar toch de bassdrum volledig kan laten resoneren. Ik heb nu nog steeds demping erin liggen. Maar ik wil graag alle demping eruit. Akoestisch klinkt dat vele malen beter en zou graag die sound zo goed mogelijk willen nabootsen. Mijn ervaring is dan dat de mic het niet prettig vind als ik hem dan in het mic gat positioneer of in de bassdrum leg...

willem4130

Als het een mogelijkheid voor je is zou je twee bass mics kunnen gebruiken:
-een voor het resonantievel zoals je nu hebt,
-een op de beater gericht voor de attack
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Nijlpaard

#923
nov 29, 2013, 08:17 Last Edit: nov 29, 2013, 11:10 by Nijlpaard


.

@Nijlpaard
Helemaal geen verkeerde overall sound, Nijlpaard. Maar net zo als bij Drumees mist de kick wat definitie/attack. Zolang je alléén drums hoort, is de kick nog wel te onderscheiden, in een complete mix valt ie echter volledig weg.
Een lichte boost tussen de 3-4khz kan dit probleem al verhelpen.


Thnx :D Ik heb bewust een beetje naar een geluid gezocht met minder attack dus de D6 zit net iets in het resovel gericht naar de "hoek" van de bassdrum.
Ik vind dit zelf wel de mooiste sound maar weet idd niet hoe zich dit in een mix gaat houden.

Het liefst had ik nog een mic in de bassdrum zoals een Sennheiser 901 zodat ik wat meer met de balans tussen attack en laag kan spelen.
Zal nog even een beetje gaan experimenteren met de positie van de mic :) :Y


@ Nijlpaard; Tja, beetje googelen met reverb op de mic's. :P Het grappige was dat ik met mijn bassdrum mic de reverb van de snare grotendeels kon regelen. De toms & bekkens hebben een klein beetje reverb via de overheads gekregen. Ik ben wat dat betref geen pro, maar ik adviseer je naar heel erg veel filmpjes te kijken op youtube over opnemen, en heel veel zelf proberen!
[/google]


Dat googlelen en zelf proberen is idd een van de leukste dingen om te doen :Y
Het lastige is een beetje dat ik op dit moment de opname maak mbv een yamaha MG16/4. Dat is een analoge mengtafel die de uitvoer stuurt naar een Tascam DR-07. Ik kan daarna dus alleen reverb toevoegen aan de gehele mix, maar ik zal eens kijken wat er nog te doen valt :Y

Citaat

Jouw opname klinkt ook vet! Goede balans. Hoeveel microfoons heb je gebruikt? En welke? Je zou eens kunnen proberen wat een klein beetje reverb doet met je sound. Voor al op je snare. Meestal klinkt het wat minder saai/dood.


Thnx :D , ben er zelf ook wel tevreden over :Y
Opname is gemaakt met een Audix i5 op de snare, deze zit met een klem op de spanrand en wijst naar het midden van het vel, de genoemde D6 in de bass en 2 Behringer C2 overhead microfoons. Vooral die overheads doen hun werk ontzettend goed als je meeneemt dat ze eigenlijk gewoon niets kosten. Paar was nieuw, ik meende iets van 50 euro :P

Misschien toch maar eens op zoek naar een ZOOM R16 oid. Dat opnemen is toch best leuk om te doen :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Paul


Iets meer attack. Iets minder reverb. Hopelijk is dit weer net iets beter.  :Y

https://soundcloud.com/drumkn-t/odery-groove-soundcloud-file/s-WYh4w

Ik heb het gevoel dat alles heel ver weg klinkt, terwijl wat mij betreft bij een groove als deze het best wel "in-your-face" mag zijn.
Wat al is gezegd, de bassdrum klinkt hol en wollig. Bij de tweede is het al iets beter, maar je snaresound is heel strak dus ik zou de bassdrum ook meer in die lijn houden.
Wellicht de demping (grotendeels) er uit en de microfoon een stuk in het gat, zodat je meer attack opvangt?

Omhoog