4-delig of 5-delig

Gestart door dutchdrummer, dec 11, 2011, 22:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Odery

het maakt niet uit. het gaat er, zoals iedereen als zegt, om wat je zelf het fijnste vindt. ik speel odery 6 delig; 2 toms 2 floors en bevalt uitstekend.
koning

harmen 18

Citaat
Ik ga voor het geluid en verder is het een gebruiksvoorwerp. Maar da's mijn mening


totdat er wel een krasje op komt natuurlijk........

Hans


8)7

Ik heb 8 shows in 1 maand gespeeld waarin ik mijn DW iedere show heb uitgeleend aan een andere drummer en er zit geen krasje op.. Waarom zou je zo'n kit hebben en hem enkel thuis laten staan?
Ik ga niet met een oude pearl export op stap omdat ik mijn DW niet wil beschadigen.. Ik ga voor het geluid en verder is het een gebruiksvoorwerp. Maar da's mijn mening ;)


Helemaal mee eens, maar die kleine adams is een hoop minder gesleur. Verder zijn trommels om op te slaan. Die recording heeft me overigens de helft gekost van die adams, dus tis geen zuinigheid, eerder luiigheid.

Hammar

Doe mij maar veel-delig, anders sla ik te vaak mis.....

Paul


Doe mij maar veel-delig, anders sla ik te vaak mis.....
*)

Vroeger speelde ik groot; 6-delig, 3 crashes, ride, china. Nu klein, 1 tom, 1 floor. Meestal één ride en één crash, afhankelijk van de setting een grote of kleine crash.
Ik merkte dat ik steeds terugviel op bepaalde componenten dus heb ik het overige weggehaald. Daardoor stimuleer ik mezelf nu ook meer te halen uit elk item. En verder brengt het nog de voordelen die Tanco geeft.

82keiko

Ik heb een 5 delige maar speel eigenlijk meer 4 delig, voor mij is less more en vooral dan staat alles veel compacter bij elkaar, tom weg en mijn ride veeeeeeeeeeel dichterbij, nu ja is idd persoonlijk, je moet zelf eens uitproberen, een tom wegzetten en zien wat je zelfs het handigst vindt  :).

Technobeat


Voor mij is een drumstel een drumstel als hij een bassdrum , snare , 2 toms boven de bass , een floor tom , een ride en minimaal één crash heeft .
Waarom ? ..... omdat ik dat mooi vind .
Voor mij maakt een grotere setup niets uit omdat ik alleen voor mijn plezier drum en daarom de set '' vast '' blijft staan en er niet mee op reis ga .
En idd , in de jaren 80/90 hadden de toenmalige top popgroepen een set van 15 toms en even zoveel  bekkens .
Voordeel voor de drummer was dat hij de set meestal niet zelf hoefde op te zetten........  ;)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

drum1964

Ik zweer bij 3 up-1down op een drumrack, zowel E als A.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

animal

#33
dec 12, 2011, 22:18 Last Edit: dec 12, 2011, 22:19 by animal

Spring er in, Animal!  *O*


PLONS!!!! ;)

Thuis mag ik graag groot uitpakken, zolang het nog in de drumcabine past, prima.
Live speel ik meestal 5-delig, 2 toms up 1 down, snare en bassdrum aangevuld met 2 crashes, ride, hi-hat, beslist niet al te veel dus. Dat ene tommetje vraagt nauwelijks meer ruimte bij het vervoeren of op het podium. Ik laat de 2 toms up een driehoekje vormen samen met de snare, hierdoor is het middelpunt van de toms dichterbij als in het geval je één tom recht voor de snare plaatst, capiche?
V.w.b. de 4-delige kits van tegenwoordig, zoals al vaker gezegd (ook op het oude forum) is dat niet meer dan een hype, zeker i.c.m. een horizontaal en laag geplaatste (kleine) tom en hoog en horizontaal (vlak) geplaatste bekkens.

Air Piet

Doe mij maar lekker veul trommels en bekkens hor. Ieder vel verdiend het om op geslogen te worden!

Sander?

ik ben meer van de use it or lose it theorie. Als je het nodig hebt: meenemen, anders lekker thuis laten toch? Ik heb jaren met 2 toms boven de bass gespeeld, maar daar ben ik rap van teruggekomen omdat ik met zaken sleepte die ik amper gebruikte. En in het kader van spelen op andere drummers hun kit, is het toch handig wanneer je op 1 tom + 1 floor de zaak afkunt. Vaak genoeg meegemaakt dat er een 4 delige kit stond en dat er een drummer toch 5 delig gewend was. Dan wordt het on-stage toch erg creatief zijn. Een  overbodige tom kun je eraf halen tijdens een optreden, maar er eentje ergens vandaan toveren is dan lastiger blijkt in de praktijk.
ergonomisch gezien vind ik het ook prettiger dat de ride dichtbij staat (boven de bass) dus..

zildjianboy

ik speel altijd 5 delig met 2 crash´s en ride en een hihat
En ja   je kan 1 tom altijd thuis laten als je het te veel vind....


gr

Air Piet

Ik respecteer ieder zijn keuze!!!!! :( :( :(

Drummers met weinig en veel trommels, verenigd u!!!!  O+ O+ O+ O+

FoREVer

Heb een 5 delige set, maar speel vierdelig. Gewoon omdat ik dat prettiger vind  :D
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Fibesman


PLONS!!!! ;)

Ik laat de 2 toms up een driehoekje vormen samen met de snare, hierdoor is het middelpunt van de toms dichterbij als in het geval je één tom recht voor de snare plaatst, capiche?


Ja en je linker crash moet dan verder weg, lol. Elk voordeel hep zn nadeel ouwe :-)

Nickk

Ik speel 1 up 2 down. gewoon 5 delig dus. Al zou ik waarschijnlijk, mocht ik ooit een nieuw setje kopen, gewoon een 4 delig setje halen omdat het geld scheelt en omdat ik dan betere trommels kan kopen voor hetzelfde geld. :P

Kortom: maakt mij niet heel erg veel uit.

musiqman

#41
dec 13, 2011, 18:44 Last Edit: dec 13, 2011, 18:45 by musiqman
In 19 jaar van 5 naar 7 naar 6 naar (lange tijd bij gebleven) en nu spelende op 4 (en bij uitzondering 5 delig)

drumcabine

Ik kan me heel goed voorstellen dat er een aantal drummers zijn die heel bewust bezig zijn met hun geluid, en daarom meerdere toms, snares en bekkens mee nemen. Je hebt wel meer "sounds" tot je beschikking, waardoor je naar mijn mening, als all-round drummer, een completere drumpartij kunt neerzetten.

En ja, dat is meer sleepwerk. Maar als je nadenkt hoe je je drumset het beste kan vervoeren en hier de nodige moeite en tijd in steekt denk ik dan je niet eens zoveel extra werk hebt. Ik kan mijn 7-delige drumset in één keer van de auto naar het podium rollen, daar waar sommige drummers met een 4-delige set nog 4 keer heen en weer moeten lopen.



Jochem


Ik kan mijn 7-delige drumset in één keer van de auto naar het podium rollen, daar waar sommige drummers met een 4-delige set nog 4 keer heen en weer moeten lopen.

Vertel..!

drumcabine

Flightcase met daarin alle hardware en kleinere toms en snares, met daarboven op de bassdrum en overige toms.

Dribbel

heeft je band of heb jij een bus of zo want dat moet best nog wel een grote flightcase zijn...
Yamaha recording & sabian

piebe

Ik speel al jaren op een vijf set maar merk dat ik de middelste tom weinig tot niet gebruik. In wezen zou ik die er niet bij hoeven mijn thin crash gebruik ik ook zelden. Dat heeft met een modeverschijnsel in mijn geval niets van doen, het is gewoon hoe ik het liefst speel.

drumcabine

Nee, het past gewoon in de bagageruimte van een station, de flightcase is 850x50x50cm.
In een kleinere auto moet de achterbank even plat.

Als je een beetje slim inpakt en een doordachte opstelling gebruikt dan kan je al heel veel kwijt in een flightcase
van dit formaat. Ik heb er al mijn hardware in + drumtapijt, 2 snares en een tom.

De bassdrum en de overige 3 toms en de bekkentas leg ik dan op de flightcase en zodoende kan ik de hele set in één keer verplaatsen.


animal

#48
dec 13, 2011, 20:55 Last Edit: dec 13, 2011, 20:57 by animal

Ja en je linker crash moet dan verder weg, lol. ....


Nee, die zit bij mij zelfs nog dichter bij dan bij een 4 delige opstelling, recht voor de snare (recht voor m'n neus op nog geen 1,5 drumstok afstand) tussen de 2 twee toms, in zeg maar.

jamsmurf

Ik speel met beide. Als de ruimte (en zin) er is speel ik 5 delig > 1 up, 2 down. Dan ride, 3 crash en een china. Meestal is de ruimte er niet, dus wordt het 4 delig, met ride, 2 crash en soms een china.

Vrij basic eigenlijk.

Omhoog