4-delig of 5-delig

Gestart door dutchdrummer, dec 11, 2011, 22:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

dutchdrummer

Ik zie de laatste tijd steeds meer (eigenlijk alleen nog maar) 4-delige drumsetjes met 1 tom boven de bass, en 1 floortom. Foto's van de verschillende festivals (in de Slagwerkkrant bijvoorbeeld) tonen bijna  alleen nog maar van die 4-delige setjes.

Ben ik nu een uitslover met m'n 5-delige set en redelijk wat bekkens? Is het een modeverschijnsel om een zo klein mogelijk setje te hebben? Ik vraag me zo een en ander af.........

repelsteeltje

Niks is goed of fout. Je speelt gewoon op waar je jezelf goed bij voelt. Aan wie moet ik daarvoor verantwoording afdragen? Aantal toms/bekkens boeit me totaal niet.

Anserini

Smaak, drummer maakt het drumstel, niet andersom. ;)

dutchdrummer

Dan is de smaak van de drummers van de bekende rockbandjes van tegenwoordig toch wel heel eenzijdig.

Ik weet dat er geen goed of fout is, maar dat ik alleen maar 4-delige setjes zie vind ik toch het volgen van een mode-verschijnsel.

repelsteeltje

Ik vind het overigens wel meevallen. Misschien gebruiken veel no-nonsense drummers kleinere kits, vanwege de hanteerbaarheid (dat zou bij mij nog een reden kunnen zijn). Maar nee, ik zou me niet laten beïnvloeden door dergelijke mode-trends (als je daarvan kunt spreken).
Overigens speel ik zelf 5 delige, 1 tom boven de bass, 2 floortoms en een snare.

Harre

*gaat bij Anserini staan* Ik verkeer (naar mijn mening) in de luxe positie dat ik kan kiezen tussen een 6 delige Pearl MMX of een 4 delige Gretsch Renown. Afhankelijk van wat ik ga doen bepaal ik wat er mee gaat.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Dries

#6
dec 11, 2011, 23:41 Last Edit: dec 11, 2011, 23:43 by Freggle
Spring er in, Animal!  *O*

Overigens wissel ik van 8-delig (1BD, 3T, 2FT, 2 snaredrums) zo nu en dan naar 4-delig.
Soms om me te dwingen zoveel mogelijk uit een kleinere set te halen, soms om te wennen aan een waarschijnlijk 4-delige backline kit.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Harre

*lol* Ja, die kan hier nog wel het één en ander vertellen...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Rick

Ik heb maar 2 toms!  8)7

Fibesman

#9
dec 12, 2011, 09:10 Last Edit: dec 12, 2011, 09:13 by Tanco
Veel drummers komen er gewoon weer achter dat het practischer is om met 1up 1 down te spelen. Je kunt je ride dichterbij halen, bent beter zichtbaar en het scheelt weer een extra tom en ophanging om mee te slepen als je moet optreden. Hoe belangrijk zijn toms uberhoupt in de gemiddelde pop/rockband en wat voegt bijvoorbeeld een 3e/4e/5e crash nou echt toe? Mischien als je gek bent op prog dingen of zweert bij jazzrock. Niets is fout natuurlijk maar dit zijn logische redenen waarom je veel drummers 4 delig ziet spelen.

ArcticLight

De vraag die de topic starter stelt is in zekere zin hetzelfde als: wat is mooier, groen of blauw? Het is natuurlijk gewoon een persoonlijke kwestie. Toen ik laatst bezig was met mijn tom-naar-floortom heb ik ook eens 4delig gespeeld, viel dat me even tegen. 8)7 Misschien maar eens wat vaker doen.

Dribbel

Als ik vaker zou spelen en ooit had besloten om er mijn beroep of een deel van mijn inkomen ermee zou verdienen, zou ik echt niet groter gaan spelen als 4 delig, en om alle redenen die Tanco al aangaf.
Daarbij komt het gesleep en de ruimte en de tijd die je kwijt bent  om de grote set mee te tossen en op en af te beken.
En in een bruiloftband zou ik echt gaan kijken naar zo'n Hip gig slagwerk, met 10 min op en afbraaktijd lach je zelfs de gitaristen uit....

Maar nu met max 15 optredens per jaar, vind ik het in mijn coverband echt een feestje achter mijn 4 toms, en 7 bekkens, 2 snares en 1 bassdrum tellende drumstel.... *O*
Yamaha recording & sabian

Rick

Ik vind het ideaal om weer 4 delig te spelen. Ik heb een tijdlang 7 delig en 6 delig gespeeld. Maar je moet zoveel zooi meeslepen altijd! 4-delig kom je niks te kort. Je gaat je drums weer anders benaderen en naar mijn ervaring word je creatiever met fills omdat je tonale opties van de verschillende maten toms beperkter zijn. Tegenwoordig neem ik nog maar 2 crashes een ride en een set hats mee. Soms nog een china (zijn wel erg leuk als effect). Zolang je geen prog á la dream theater speelt kan je prima op zo'n set spelen!

Air Piet

Ik snap het probleem niet.

Als je gaat optreden, dan kun je toch altijd nog een Tom thuis laten als je dat teveel sjouw-werk vind.  :z Je kunt ook een Jan meenemen om Tom te dragen :+ of misschien kun je Jan beter Bass laten dragen?

Bovendien is dat sjouwen heel goed voor je conditie :Y Voor Jan ook trouwens :Y

Jake


Veel drummers komen er gewoon weer achter dat het practischer is om met 1up 1 down te spelen. Je kunt je ride dichterbij halen, bent beter zichtbaar en het scheelt weer een extra tom en ophanging om mee te slepen als je moet optreden. Hoe belangrijk zijn toms uberhoupt in de gemiddelde pop/rockband en wat voegt bijvoorbeeld een 3e/4e/5e crash nou echt toe? Mischien als je gek bent op prog dingen of zweert bij jazzrock. Niets is fout natuurlijk maar dit zijn logische redenen waarom je veel drummers 4 delig ziet spelen.


+1
Voor mij is het een pak minder gesleep, en ik vind het contrast ook niet groot genoeg tussen 10/12/14 of 12/13/16. Ik heb een hele tijd met een "2-up, 1 down" configuratie gespeeld en merkte dat ik, in de stijl die ik speel, de tweede tom eigenlijk bijna nooit gebruikte. Tenzij voor een occasionele fill of iets dergelijks. Thuis heb ik voor de lol ook eens een 16" floortom naast mijn 14" gezet, maar ik merkte dat ik ook die tom amper gebruikte. Nu staat m'n laptop erop als ik oefen. Ideaal tafeltje.

Rick


Ik snap het probleem niet.

Als je gaat optreden, dan kun je toch altijd nog een Tom thuis laten als je dat teveel sjouw-werk vind.  :z Je kunt ook een Jan meenemen om Tom te dragen :+ of misschien kun je Jan beter Bass laten dragen?

Bovendien is dat sjouwen heel goed voor je conditie :Y Voor Jan ook trouwens :Y


Dat heb ik ook heel lang gedaan.

Mijn ervaring is dat ik veelal maar 1 racktom gebruikte, maar wel altijd allebij mijn floors. Één floor is best te missen dan.

Robert-Jan


De vraag die de topic starter stelt is in zekere zin hetzelfde als: wat is mooier, groen of blauw? Het is natuurlijk gewoon een persoonlijke kwestie.


Volgens mij vraagt hij of het mode is of niet...en dat is precies wat het is.
We hebben net een motown/jaren 60 revival achter de rug en een punkrock revival en daar is de standaard 4 delig en dus zie je dat nu veel..straks komt er mogelijk weer een andere vibe en zul je andere set ups meer zien.
Dat zie je niet alleen bij drums, je ziet het bij alle instrumenten..'vroeger' stapelde de toetsenisten de synths zo hoog mogelijk op elkaar, nu is het het liefst een rhodes en een hammond..daar waar de bassisten met 6 snarige warwick's en ibanez bassen rondliepen is het nu de 4 snarige jazzbas liefst van voor 1960
Gitaristen hadden 19" rekken vol met preamps en processors ..nu een oude strat met een tweet combo..etc etc..
Uiteindelijk heeft het allemaal te maken met de 'vibe' en het imago die het uitstraald en draait het helemaal niet om wat het lekkerst speelt..bij grote geproduceerde acts wordt er ook soms voor je bepaald op wat je moet spelen..de kleur en de omvang,allemaal uitgedacht...en over 20 jaar is het weer anders.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dribbel

Yamaha recording & sabian

dutchdrummer


...Volgens mij vraagt hij of het mode is of niet...en dat is precies wat het is......


Dat is precies wat ik ermee bedoelde. Over 10 jaar is de mode weer anders, en zitten de meesten misschien achter een setje met 1 bass, 3 snares, 4 racktoms en 2 floors. En dan hoor je waarschijnlijk niks meer over de moeite die het kost om een en ander mee te nemen naar een gig.  ;)

En dan erbij, met betrekking tot 4-delige setjes: ik kan me niet voorstellen dat het zoveel meer werk is om 1 racktom meer mee te nemen. Zo van: 2 toms kan ik nog dragen, maar 3 wordt me toch echt teveel....... :?

Fibesman

Alle beetjes helpen, iedereen moet het zelf weten natuurlijk maar ga me niet vertellen dat het niet uitmaakt.

Stokmans

Een en ander zal vast met de mode te maken hebben, aan de andere kant merk ik bij mijzelf dat ik naast 1 racktom en 1 floor de overige zaken bijna niet gebruik. Dan heb ik ook weinig zin om ze er bij te kopen of te zetten voor de 'looks'.

Wat betreft transport: Als je graag 5-delig (of meer) wil spelen dan maakt het voor jou waarschijnlijk niet uit of je een tom meer of minder mee moet sjouwen. Maar als je hem toch niet nodig hebt, is het verspilde energie, moeite en ruimte om hem mee te nemen.

Robert-Jan




En dan erbij, met betrekking tot 4-delige setjes: ik kan me niet voorstellen dat het zoveel meer werk is om 1 racktom meer mee te nemen. Zo van: 2 toms kan ik nog dragen, maar 3 wordt me toch echt teveel....... :?


Het is ook niet zo heel veel moeite extra,maar goed ik heb ook wel eens van die dagen dat ik denk , klein podium hoop gedoe..weet je wat ik vind t prima zo..
Het maakt mij verder totaal niet uit of je met een grote kit speelt of een kleine..of bekkens en toms wat toevoegen of niet..uiteindelijk beoordeel ik je op je spel niet op hoe groot je drumstel is..
Maar dat je nu veel kleine sets op festivals ziet en in de swk en ook bij fabrikanten in de folders is een tijdsbeeld..dus 'mode' ..zonder daar een waarde oordeel aan te geven.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hans

Ook ik leef in de enorme luxe dat ik 2 kits opgesteld heb staan : 1x 4 delig Adams, lekker jazzy gestemd met 1 ride en 1 crash, en dan nog een Recording Custom 6 delig met een hoop bekkens en een side snare...

Ik speel op de 2 kits volledig anders heb ik gemerkt. Tenzij ik eindelijk eens een symfonica is Rosso mag drummen (  8)7 ) blijft die Recording custom lekker staan waar hij staat en gaat die Adams mee op reis.

Maar dus nogmaals, ik speel op de verschillende kits ook heel verschillend. Ben het verder wel met dhr XXL eens over het mode aspect. Kijk eens naar een muziekclipje uit de jaren 80

Dribbel

Ik heb laatst een paar keer met een post-rock bandje me gedaan, en heb daar bewust een 4 delige kit neergezet met alleen 1 crash en 1 ride.
Omdat het me op een heel andere manier uitdaagde. Anders over de fils moest gaan denken en ook zeker in de post-rock niet teveel willen doen.
Ook de laatste Jam-sessie die ik gedaan heb is zo wonder mooi verlopen.
Yamaha recording & sabian

Leon


Tenzij ik eindelijk eens een symfonica is Rosso mag drummen (  8)7 ) blijft die Recording custom lekker staan waar hij staat en gaat die Adams mee op reis.

8)7

Ik heb 8 shows in 1 maand gespeeld waarin ik mijn DW iedere show heb uitgeleend aan een andere drummer en er zit geen krasje op.. Waarom zou je zo'n kit hebben en hem enkel thuis laten staan?
Ik ga niet met een oude pearl export op stap omdat ik mijn DW niet wil beschadigen.. Ik ga voor het geluid en verder is het een gebruiksvoorwerp. Maar da's mijn mening ;)

Omhoog