20 10 12 14 of 22 10 12 16 ?

Gestart door marc keijsers, nov 25, 2018, 12:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

marc keijsers

Wanneer gebruik je eigenlijk een 20 kick met 10 12 14 toms of een 22 kick met 10 12 16 toms ?

Groeten, Marc

Jazz

Heeft dat niet te maken met wat je wilt gebruiken voor de muziek die je speelt.
Eigen voorkeur ?
There is no music without jazz

Nijlpaard

De laatste is meer een rock configuratie. De eerste wordt "officieel" een fusion set genoemd. Daar kan je dus meerder stijlen op spelen. Pop, rock en jazz.
Maar zoals Jazz al zegt. Uiteindelijk hangt het allemaal van je eigen voorkeur af. 
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

kaboemba

Ik wil alleen maar 20 inch, alhoewel mijn nieuwe odery toch weer 22 is.
Heeft te maken met dat ik de toms vlak en laag wil hebben hangen, toms van de odery zijn minder diep en dan kan het dus ook met een 22 redelijk vlak.

Voor de rest maakt het eigenlijk geen reet uit, men heeft er ooit een naam en een functie aan gehangen maar het is maar wat je zelf wil.

FreeFloater

Heeft inderdaad met smaak te maken en welke klank je zelf het mooiste vind. Er zijn naar mijn mening geen regels voor wanneer je welke maten gebruikt, al zie je voor (hard)rock over het algemeen vrij grote maten. Je kunt ook erg veel verschil in geluid maken met de stemming en het soort vellen.
Pearl | Paiste | Evans | Pro Mark

Joris

Ik heb 20" kicks en ik speel voornamelijk metal. Het zegt allemaal niks, net wat je zelf wilt.

djska

Wanneer gebruik je eigenlijk een 20 kick met 10 12 14 toms of een 22 kick met 10 12 16 toms ?

Groeten, Marc
・ als je een compromis zoekt om zowel lichte jazz als pop met 1 set te kunnen spelen (qua sound en volume)
・ voor de transporteerbaarheid: lichter, compacter (past eerder in de achterbak van een auto)
・ als je de toms lager wilt hebben, of zelf kleiner of jonger bent.

Paul

Wanneer gebruik je eigenlijk een 20 kick met 10 12 14 toms of een 22 kick met 10 12 16 toms ?

Groeten, Marc
Wanneer jij daar zin in hebt, zo simpel is het.
Men heeft over de jaren standaard-configuraties bedacht en hier namen als "rock" of "fusion" aan verbonden, maar laat je daar niet door afleiden. Experimenteer en kies wat je prettig vindt, want er zijn geen regels.

Menig 20" doet qua geluid niet onder voor een 22", zeker versterkt niet. Daarentegen speelt een 20" iets lichter, geeft meer vrijheid met positioneren en is makkelijker te vervoeren. Er zijn wel patronen. Bij lichte pop en jazz zie je vaker 20" of zelfs 18", en bij het zwaardere werk 22". Dat heeft echter niet enkel met geluid te maken, het uiterlijk speelt hier zeker ook een rol.

marc keijsers

Kaboemba, herkenbaar. Momenteel heb ik een Sonor D507 18 10 12 14 (oefenkitje) en een Sonor Force3007 22 12 13 16. De laatste gebruik ik altijd voor bandrepetitie en gigs. Echter merk ik dat het oefenkitje "makkelijker" speelt. Toms laag en horizontaal makkelijk te plaatsen. De Force heeft wat diepere toms (9 en 10 diep). Onze geluidsman zegt dat ik mijn Force nooit weg moet doen ivm fantastische punch uit de 22 kick. Ik ben toch op zoek naar mijn "ultieme" set, zoals bv een Sonor prolite chocolate burl, of nog mooier, een sq2 in african marble. (dat duurt nog wel ff voordat deze wordt aangeboden op marktplaats of ebay kleinanzeige) Als ik nu een nieuwe set zou aanschaffen, zou ik niet weten welke maten ik zou moeten aanschaffen. Ik wil graag de diepe punch van een 22 kick. Echter wil ik ook de toms graag laag en horizontaal. (horizontaal vindt ik de attack mooier). Ik denk ook aan bv 22 kick icm 10x7 en 12x8.  Wat ik me afvraag is ofdat er veel verschil zit tussen 20 tov 22 kick en 10x7 / 12x8 ipv 19x8 en 12x9 !

Alvast dank voor meedenken !

Paul

En dan is maat slechts één factor. Tussen verschillende merken en houtsoorten zit ook nog verschil - sommige 20" kicks dreunen menig 22" kick omver.
Ga vooral veel luisteren en testen dan. Als je 20" comfortabeler wilt spelen maar je toch de punch wilt, kijk dan naar een hardere houtsoort, bijvoorbeeld een Yamaha Oak.

Voor wat betreft de diepte, die ene inch verschil maakt niet zoveel uit heb ik het idee. Een 8" is wederom iets makkelijker te positioneren, maar met een 20" kick zal dat sowieso makkelijker zijn. Met de echt platte toms à la Hyperdrive wordt het geluid wel korter/punchier.

drfill

#10
nov 26, 2018, 14:20 Last Edit: nov 26, 2018, 14:22 by drfill
een 20" kick met evans emad heavyweight heeft bv meer punch als een 22" met gewoon enkel vel..
(bijvoorbeeld)  en idd sommige merken klinken beter 'laag' als andere, bv. yamaha bassdrums hebben
altijd goede punch (of een 14" floor van een bepaald merk kan 'lager' als een 16" van een ander merk)
- dit zal zowel met houtsoort/ diepte/ dikte als met ketel kwaliteit te maken hebben -
10x7 en 12x8 toms vind ik de perfecte maten..  met hyper drive maten heb je net iets te weinig 'laag'
in de 12" tom  (dus 12x7 vind ik iets te kort..  maar is persoonlijk..)
mij maakt het ook niet uit welk merk 2 toms ik op bassdrum heb,  als het maar dezelfde kleur is..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

FreeFloater

De theorie is dat een 12 x 8 of 12 x 9 tom directer is en sneller aanspreekt dan een 12 x 10 tom. Dat heeft te maken met de luchtverplaatsing, die bij ondiepere toms sneller is. Ik heb zelf zowel met diepe als ondiepe toms gespeeld, maar eerlijk gezegd kan ik het verschil in geluid niet goed merken. Op dit moment speel ik met een 12 x 9 tom en doordat 'ie iets minder diep is kun je 'm ook iets lager positioneren boven de bass drum. Dat is wel een voordeel.
Pearl | Paiste | Evans | Pro Mark

Omhoog