Asba Drums .

Gestart door Technobeat, jun 09, 2013, 19:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Technobeat

jun 09, 2013, 19:03 Last Edit: jun 09, 2013, 19:04 by Technobeat
Kent iemand dit , en is dit iets goeds of ook een kopie van '' de grote merken '' ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Boudewijnow

Kan me herinneren dat Musiqman ooit een paarse had? Stalen Ketels dacht ik.. Zag er wel hip uit. :Y

musiqman

#2
jun 09, 2013, 19:18 Last Edit: jun 09, 2013, 19:20 by musiqman
Klopt



Een Franse kit. Door de paarse coating en coated vellen lekker warm klinkend en het gewicht viel ook nog mee. Ik heb er veel plezier aan beleefd. Een echte pop/rock kit en net even wat anders dan de standaard luwdig-jes waar je tegenwoordig mee dood gegooid.

Ik denk dat Tanco er nog wel meer over kan vertellen.

Paul

Ik ken ASBA van de matzwarte stalen drums. Schijnbaar hebben ze ook wat houten ketels gemaakt.
Voor zover ik weet hebben ze in ieder geval een aantal leuke en goede kits gemaakt, die ondanks de leeftijd nog prima meegaan. Het is wat onbekendere vintage zeg maar.

Stokmans

#4
jun 09, 2013, 22:29 Last Edit: jun 09, 2013, 22:34 by Stokmans
Als ik mij niet vergis waren er meer forumleden die er eentje hebben/hadden?

Edit: 'Jake' en 'Asbadrums' dus


Klopt
Door de paarse coating en coated vellen lekker warm klinkend

Ja, want rood had vast heel anders geklonken ;)

musiqman

Wat ik daarmee wilde zeggen dat het een gehoord verhaal was dat een Asba ketel nogal kil klonk. De paarse coating waa over de originele coating gespoten ik denk dat dat (los van de vellenkeuze) er mee te maken had dat deze niet kil klonk

Jake

ASBA was een Frans merk dat ergens in de jaren 80 overkop is gegaan. Het merk werd wel eens het "Franse Gretsch" genoemd omwille van de chique looks en die-cast hoops. Kwaliteitsdrums in ieder geval. ASBA maakte zowel houten als metalen als acryl drums.

Zelf heb ik een matzwarte stalen set gehad, 22/12/13/16 in traditionele maten. Ik vond dat een geweldige set. Heel krachtig, heel punchy, weinig sustain. Heel percussief eigenlijk. Compleet anders dan moderne drums. Ik heb de set weggedaan omdat ik eigenlijk enkel jazz speel en ik met die ASBA eigenlijk niets was in de muziek die ik speel ;).


Jenslathouwers



Zelf heb ik een matzwarte stalen set gehad, 22/12/13/16 in traditionele maten. Ik vond dat een geweldige set. Heel krachtig, heel punchy, weinig sustain. Heel percussief eigenlijk. Compleet anders dan moderne drums. Ik heb de set weggedaan omdat ik eigenlijk enkel jazz speel en ik met die ASBA eigenlijk niets was in de muziek die ik speel ;).




hah, ik heb nog overwogen die te kopen toen die te koop stond  8)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Asbadrums

Ik ben in het bezit van 3 Asba kits, inderdaad ook wel de "franse Gretsch"genoemd.
Ik heb 2 stalen kits, ééntje is zwart gepoedercoat, de ander in bordeax rood.
Laatste staat op dit moment nog "in de steigers"om gerestaureerd te worden.

De set waar ik het meest op speel is een oranje (amber) acryl set, ongeveer 10 jaar geleden gekocht en ik heb een Asba kit in deze kleur nooit meer ergens te koop gesignaleerd.
Werden ook geleverd in het blauw, bruin, smokey grijs en geheel transparant.
De draagranden van de acryl drums waren in die tijd revolutionair, wellicht het beste wat er toen te koop was.

De metalen toms en snares hebben als draagrand een over de (scherpe )metalen rand aangebrachte rubber strip, waar dus het vel op rust.
Ziet er een beetje vreemd uit, maar het klinkt prima.
Verder zijn alle Asba trommels voorzien van gegoten spanranden.

Asba stond erom bekend niet wars te zijn van het gebruiken van (toen) niet alledaagse materialen en vindingen, zo leverden ze een kit die bekleed was met kurk,acryl sets, de metalen kits  en hadden ze een "russian doll" set, waarbij je de bassdrum kon openmaken om daar de rest van de trommels in op te kunnen bergen.
Verder maakte Asba een met pedaal verstembare floortom, met een inwendig mechaniek wat het bovenvel strakker trok als je het pedaal induwde.
Pierre Courbois speelde hier een aantal jaren geleden mee, en wellicht nog steeds.

Naar mijn weten was Asba ook de eerste die een snarestand maakten die met één beweging de snare "vast"in het mandje zette, had Rogers niet ook zoiets?

Natuurlijk zaten er ook minpunten aan deze sets; de tomhouder op m'n acryl set is in één woord verschrikkelijk, al werkt het wel.
Om een goede speelhoogte te krijgen heb ik 2 stukken (getande) tomhouder aan elkaar moeten bevestigen,waarna er gepuzzeld kon worden om de tom goed "in stelling" te kunnen krijgen.
Nu zet ik er gewoon een snare stand onder, dat werkt wel zo makkelijk.
Op de stalen sets ( die van mij dus) zit een dubbele houder met 2 "pijpen" a la Pearl, maar dan bovenaan met een getand rondsel waaraan de tom direct wordt bevestigd.

Toen ik m'n zwarte stalen set kocht was deze nog helemaal origineel, en voorzien van demplinten (jaja...) in de toms die aan de uiteinden met rode huis-tuin-en keukenelastiekjes vast zaten....ik heb er maar eerst wat foto's van genomen voordat ik ze allemaal eruit sloopte, want als het ooit weer in elkaar gezet moet, ben ik een halve dag verder, vrees ik.

Asba leverde natuurlijk ook houten sets, maar die zouden heden ten dage (als het op houtsoort aankomt) in een tamelijk goedkope prijsklasse vallen. Ook de draagranden zijn niet allemaal even feilloos.
Dit heeft mij tot op heden ervan weerhouden om een houten kit van Asba aan te schaffen.
Let wel, het gaat hier om sets die ik zelf gezien heb, ik weet niet of Asba meerdere houtsoorten gebruikte, en in de diverse documentatie is over het soort hout niks te vinden.

Begin jaren '80 hield Asba op te bestaan,vanwege de toen opkomende (en véél goedkopere) concurrentie uit Azië.

Kortom, Asba drumstellen verdienen hun kwalificatie "franse Gretsch" naar mijn mening vooral door hun klassieke uiterlijk met gegoten draagranden en mooie spanbokjes en niet te vergeten de vent-holes waar je de stemsleutel in kon "parkeren" en niet zozeer door hun feilloze afwerking, al is hier niet echt veel op aan te merken, maar het blijft toch frans spul, en daarmee maak ik denk ik een hoop duidelijk :F











Hammar


Asbadrums

Oja, die was ik nog vergeten...de koperen sets :) prachtig...!
Er heeft destijds jarenlang bij Piet Klaassen in Badhoevedorp zo'n kit op het zoldertje gestaan...helaas kon ik 'm destijds niet betalen :'(

Wouter



Iemand een idee wat voor kit/ wat voor soort hout deze kit van is gemaakt. Beetje goed klinkend of niet?
Ben erg benieuwd.
Thx!


Omhoog