Ketels en houtsoorten

Gestart door 5150, nov 11, 2012, 23:32

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Kn@pestaart

Bij voorbaat gedoemd, want de mensen met de duurste kit, hebben blijkbaar het slechtste gehoor. Een exotische hardhouten ketel, gekocht voor klank en resonantie, om er vervolgens een paar Emperors op te zetten.  8)7
Dan is de discussie inderdaad gesloten ja. :P

Air Piet


Kijk, dat 'attack' en 'sustain' verschillen per houtsoort, dat snap ik, maar het bepaalt zeker niet de helft van de klank.


Ohja joh? Wel 20 % ? Zou men het verschil tussen verschillende kits niet merken met dezelfde vellen? Oooh... Fijn dat je me even hebt ingelicht! Ik weet nu weer heel wat meer over drums!

Hammar

"kromme tenen strekt......"

Robert-Jan

@kn@pestaart

Vertel eens wat uitgebreider over jou ervaringen met die exotische kit..en welke vellen vond je er dan veel beter bij passen?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Kn@pestaart

#29
dec 22, 2012, 16:35 Last Edit: dec 22, 2012, 16:37 by Kn@pestaart

Ohja joh? Wel 20 % ? Zou men het verschil tussen verschillende kits niet merken met dezelfde vellen? Oooh... Fijn dat je me even hebt ingelicht! Ik weet nu weer heel wat meer over drums!

Graag gedaan ;) Ik snap dat het moeilijk te begrijpen is, dat hetgeen een kit onderscheidt van de andere, maar 20% van het geluid bedraagt. De rest is dus 'velgeluid', 'stokgeluid, etc.

Er zijn veel meer factoren dan alleen houtsoort (die maar een klein deel bepaalt van het totaalgeluid) die maken dat de ene kit anders klinkt dan de andere kit. Maar nog steeds wordt het grootste deel bepaald door het vel, de stok en het spel.
Misschien dat jullie het moeilijk vinden om te begrijpen, maar mooier kan ik het niet maken ;)
Ik krijg ook het idee dat ik het nog heel vaak kan zeggen, maar dat het bij niemand doordringt.

Robert-Jan, mijn punt is dat als jij een kit hoort, dat je niet kan horen welke houtsoort het is, hoe oud de vellen zijn, welke stokken er gebruikt worden, wie erop speelt, etc. etc.

Het zit grotendeels tussen je oren. Je lijkt wel audiofiel als je verschillen kan horen tussen dezelfde ketels, van een andere houtsoort. Daar zou een blinde test ideaal voor zijn.
Luisteren in een drumshop is misschien wel het minst ideaal, met alle kits eromheen, verschillende plaatsing, betonnen plafond, pilaren, etc. etc. Als je op die basis een kit koopt, zul je teleurgesteld zijn als je hem thuis op je zolderkamertje hebt neergezet ;)

Natuurlijk klinkt berken feller dan esdoorn, maar niemand weet hoe dik de ene ketel is, hoeveel lagen, hoe dicht het hout is, hoeveel lijm is gebruikt, en dat heeft allemaal invloed op het geluid, maar in het totaalgeluid is het aandeel lang niet zo groot als jullie denken.
Als je een ketelgeluid wilt horen, dan neem je een lineair vel, zonder demping, om de resonanties van de ketel te kunnen horen, want wat het vel dempt, zal de ketel ook niet laten horen. Verneukeratief dus. ;) Als je je dus blind staart op de houtsoort alleen, dan heb je waarschijnlijk teveel geld ;)

Nlz

Als die verschillen daadwerkelijk zo klein zouden zijn als jij zegt, zouden de duurdere kits niet verkocht worden. Hoe zeer mensen ook fanboy-gedrag vertonen, er is altijd een plafond voor wat betreft prijs/kwaliteitverhouding.
Simpele economie 1.01: Als een product kwalitatief gezien niet genoeg meerwaarde biedt ten opzichte van een vergelijkbaar, maar kwalitatief net wat minder goed product om het prijsverschil te rechtvaardigen, wordt dat duurdere product niet verkocht.
Het (kunnen) aanschaffen van een duurdere kit afdoen als "geld te veel hebben" is wat mij betreft niet alleen op basis van bovenstaande, maar ook afgaande op wat ik gehoord heb aan diverse kits, onzin.
Ik zou zelfs bijna zo ver gaan te zeggen dat het riekt naar jaloezie, maar zo'n onsympathieke rotzak ben ik dan ook weer niet.  8)
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Kn@pestaart

Dat zou jij natuurlijk nooit doen, zeker als je niet weet welke spullen ik heb staan ;)

Een toevoeging, je kunt alles verkopen met de juiste marketing.

Robert-Jan

Het is helemaal niet belangrijk hoe groot het aandeel is van de houtsoort, wat belangrijk is is dat er een verschil zou kunnen zijn..als je een nieuwe kit gaat kopen of maken en je gaat voor de sound dan is het wel handig als je die aspecten mee neemt om zo eerder en of beter je gewenste resultaat te halen.
Wil je een lange sustain en een redelijke attack dan doe je er beter aan om te kiezen voor een dunne undersized maple ketel met scherpe 45 edges dan dat je voor een dikke mahogany met afgeronde edges gaat.
Het is inderdaad ook zo goed als onmogelijk om blind de maple of de berk eruit te pikken als er nog andere factoren spelen..als je twee indentieke trommels neemt en je laat van te voren horen wat wat is en je zet dan een blinddoek op, wordt het mogelijk een ander verhaal..maar de discussie zou helemaal niet moeten gaan over gebblinddoekt kunnen horen, maar wat kan je ermee..ik kan een hele dikke tom en een hele dunne tom hetzelfde laten klinken, geen probleem..het probleem komt als ik het ga bekijken vanuit, ik wil ze allebei een ellerlange sustain geven...dan zal er eentje zijn die door de ketel beperkt wordt..zo kijk ik er naar.

Nogmaals, je emperor verhaal is te kort door de bocht, je doet alsof daar zo veel gedempt wordt dat het helemaal niks meer uitmaakt wat voor ketel daaronder hangt en dat is gewoon simpelweg niet waar..
Emperors en pinstripes hebben de eigenschap dat ze matige toms goed kunnen laten klinken, maar diezelfde emperors komen echt beter tot hun recht met een chique ketel onder hun kont...
Ik vind het ook een beetje flauw om maar te blijven hameren op hoe slechte oren die mensen dan wel niet hebben..kijk, ik heb ook wel eens op een prachtige Noble& Cooley gespeeld waar de eigenaar op de toms evenas ec2 had liggen met per tom 2 stukken moongel..ja dan heb je een punt..maar als je dat alleen op basis van de emperor doet sla je discussie meteen dood..en onterecht naar mijn mening.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Kn@pestaart

#33
dec 22, 2012, 17:07 Last Edit: dec 22, 2012, 17:12 by Kn@pestaart
" In a nutshell, the thicker the shell, the more higher it will sound. The thinner the shell, the lower it will sound.
Don't get caught up in plies. You can't always judge a shell's thickness by how many plies it has. Some companies cut their plies thinner or thicker than others. The density of the wood also determines how thin a ply can be cut. Luan plies will be much thicker than Birch, for example, because Birch is stronger and can be cut thinner. Or one company's 9 ply shell could be thinner than another company's 6 ply shell. There are many variables. "

Ach, ik ben er alleen maar op uit om mijn Karma zo snel mogelijk in de min te krijgen, want dat is heel belangrijk hier  8)7   8)


Ik denk zelfs dat de meest ideale, neutrale ketel een acrylketel is. Lekker hard, hoge dichtheid, daar kan geen hout tegenop. Berken, esdoorn en mahonie zijn de zachtste en goedkoopste, hoe exotischer hoe harder, hoe meer sustain, en dan lekker veel Moongel® op je vellen plakken ;) Muzikanten blijven rare snuiters...

Rick

En wat vind je er nou zelf van?

Kn@pestaart

Zie mijn kleine toevoeging  :w

Stokmans

#36
dec 22, 2012, 17:13 Last Edit: dec 22, 2012, 17:16 by Stokmans
Gewoon meer uit ervaring praten in plaats van wijsheden van anderen kopieren. Punt is dat je de ervaring van veel mensen hier als 'niet waar' bestempelt vanwege de theorie die iemand geschreven/bedacht heeft (en waar best een waarheid in zal schuilen). Vind je het dan gek dat mensen kromme tenen trekken?

Overigens ben ik een groot liefhebber van G2's, EC2's, Pinstripes, Emperors, etc.  ;)

Trouwens, Kn@pestaart, even uit interesse, wat is jouw bron waaruit je citeert? (misschien heb ik er overheen gelezen)

Kn@pestaart

#37
dec 22, 2012, 17:15 Last Edit: dec 22, 2012, 17:21 by Kn@pestaart
Ik heb hier geen mening over. Er blijkt maar weer dat het niet goed begrepen wordt. Als mensen toch eens iets beter zouden lezen...

Edit: Ik heb hier wel een mening over; ik denk dat, als je een paar PVC-pijpen zou voorzien van goede vellen en een doorgeslepen oliedrum als snare, dat niemand het verschil hoort met wat voor kit dan ook, en kan vertellen waar het van gemaakt is. In the end is een ketel een 'tunnel' die bedoeld is om het velgeluid verder te laten dragen. Niets meer, niets minder. ;)

paQ

Jongens,

maak even een discussietopic hierover aan, dan verhuis ik de hele rambam daarheen. Dit heeft echt NIETS meer met het topic te maken....


Kn@pestaart

Dat heeft het natuurlijk wel. Mensen moeten begrijpen dat bijvoorbeeld de dikte en soort van een drumhoop meer invloed heeft op de klank dan een houtsoort, driedubbel verlijmd in een ketel ;)
Dat is nogal belangrijk als je een drumstel aanschaft. Dus verkijk je niet op het aantal lagen, de houtsoort, de diepte etc etc, koop wat mooi klinkt in jouw oren. De rest is marketing.

Ik moet de eerste DW nog tegenkomen die beter klinkt dan mijn Premiertje ;)

paQ

nee hoor.
Beginners houden zich echt niet bezig met hardheid, soortelijk gewicht, massa en kleur van hout, en evenmin met een ronde of scherpe bearing edge, of een 4 of 6 of 7 mm dikke ketel.
Deze discussie herhaalt zich namelijk elke 2 jaar, en elke 2 jaar eindigt hij hetzelfde: iedereen / niemand heeft gelijk!
De discussie kan dus best interessant en zelfs leerzaam zijn, maar bied geen resolutie.

Kn@pestaart

Mooi gesproken ;)

Robert-Jan

Zeau dan..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan


Dat heeft het natuurlijk wel. Mensen moeten begrijpen dat bijvoorbeeld de dikte en soort van een drumhoop meer invloed heeft op de klank dan een houtsoort, driedubbel verlijmd in een ketel ;)



Ja ho, nu ga je alleen door op de houtsoort terwijl we begonnen met de ketel..en dat is dan niet alleen de houtsoort maar ook dikte en de constructie.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Kn@pestaart

#44
dec 22, 2012, 17:55 Last Edit: dec 22, 2012, 18:26 by Kn@pestaart

Ja ho, nu ga je alleen door op de houtsoort terwijl we begonnen met de ketel..en dat is dan niet alleen de houtsoort maar ook dikte en de constructie.

Dat is een onderdeel van de ketel, wat dus grofweg 30% bepaald van het totaalgeluid.
De rest van de klank wordt bepaald door de hoepel, het vel, de stok, de ruimte, de drummer...

Robert-Jan


Als je een ander soort ketel hebt, dan klinkt dus 10-20% anders dan een andere soort.
Staat er toch echt.


Je ziet, ik haal er even een quote van je bij...hier stel je dat ongeacht wat de constructie is van de ketel de invloed net zo groot of klein is.. Daar zou ik uit kunnen opmaken dat je zegt dat het verschil tussen een goedkope berken ply ketel en een goedkope maple ply ketel net zo groot is als het verschil tussen diezelfde goedkope ply berk en een stave walnoot.
Nu heb je zoals ik het lees, het simpelweg over de houtsoort in een ply ketel..eerder volgens mij over de totale ketel (houtsoort constructie edges)


Maar laten we wel wezen ook al is het maar 5% ..als dat het verschil maakt tussen ..mooie set en woehoe helemaal waanzinnig..dan zijn we er toch?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan

Ah het percentage stijgt zie ik.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Kn@pestaart

Citaat van: Robert-Jan l

Maar laten we wel wezen ook al is het maar 5% ..als dat het verschil maakt tussen ..mooie set en woehoe helemaal waanzinnig..dan zijn we er toch?

Dat is mijn hele punt. Het is moeilijk te horen of het 10% of 30% is, maar het aandeel is niet zo groot als we dachten. Of hoopten.

"Grofweg 30%" ;)

Robert-Jan

We kunnen in ieder geval stellen dat het aandeel van de ketel op het totaal geluid (wat dan ook weer afhankelijk is van de constructie) wel iets groter is dan,de door de gequote australische bekkensmid, 10-20%

Zullen we het daar gewoon bij laten dan?  8)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard

Doe maar niet. Heb je het hele topic voor niets verhuist  -O-   :X   :+


Ik vind het wel grappig om te zien dat er zo wordt gehamerd op de absolute waarden. Is 50% van het kopen van een kit niet emotie ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Omhoog