22x20" of 22x18" BD?

Gestart door stievy-wonder, jul 23, 2012, 12:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

stievy-wonder

Dag iedereen. Ik heb een mooie 2ehands Gretsch Renown Maple Silver Slate Sparkle op het oog, maar hij heeft een 22x20" bassdrum. Na wat opgezocht te hebben heb ik kunnen opmaken dat hoe dieper de bd hoe langer de sustain en hoe minder punch (aangezien de lucht er langer over doet om het achterste vel te moeten raken) maar ik heb ook gehoord van iemand hoe dieper hoe luider. 
Klopt dit volgens jullie? Want in dat geval ben ik beter af met een 18" diepte. Ik speel rock/indie rock/stonerrock/bluesrock...

Voor de rest is de set precies wat ik wil; een 16x16 floortom, 12x10 rack tom, 14x6.5 snare.
Ga ik een groot verschil merken of niet?
Het zou mooi zijn mocht mijn bassdrum nog iets luider zijn. Mijn ideale set waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een 24x18" Gretsch Renown maar die zijn moeilijk te vinden tweedehands.

Groeten,

Steven

Hoefnix

Waarom zoek je 18" of 20" diep?
Volgens mij klinken de iets minder diepe basdrums beter in bijna alle situaties.

Headshrinker

Ik zou me niet blind staren op die ketelmaten. Stemming, vellen, demping zijn minstens zo bepalend voor de klank.

Mijn 22x18" is mij diep/luid/punchy genoeg. En, niet onbelangrijk, een grotere basdrum zou niet in m'n auto passen. Die heeft 'n lage kofferbak, dus de bas moet door een van de deuren. 18" kèn nèt...

Hammar

Modegril, net als vroeger de diepe toms. Niet aan beginnen dus, maarja wie ben ik......

Hoefnix

Yep, ik heb 3 dieptes van 14" tot 18" en betrap me erop dat ik heel vaak op de 20"x14" speel vanwege de veelzijdigheid.

stievy-wonder

Oké dan, bedankt voor jullie advies. Ik heb beslist dat ik gewoon ga wachten tot ik een Gretsch Renown met 24x18" BD te koop zie staan.
Onlangs is hier zo nog een verkocht geweest op dit forum, in matzwart  :6

Moest je toevallig iemand kennen die er zo één verkoopt of iets soortgelijks mag je het altijd laten weten.

timmie

ik heb zelf een 20 bij 20 ludwig centennial kick, en een (ik geloof?) 16 diepe mapex. De klank maakt mijn inziens niet heel veel uit, maar het is vooral het spelgevoel. qua klank kan je heel veel doen wat betreft stemming en velkeuze, maar de diepe kick speelt totaal anders. het is moeilijk te beschrijven (responsiviteit is het eerste wat me te binnen schiet, maar is ook niet echt het juiste woord ervoor), en ik denk dat je het moet proberen.
de diepe bassdrum is wel een kanon en klinkt wel altijd gewoon goed...

Air Piet


ik heb zelf een 20 bij 20 ludwig centennial kick, en een (ik geloof?) 16 diepe mapex. De klank maakt mijn inziens niet heel veel uit, maar het is vooral het spelgevoel. qua klank kan je heel veel doen wat betreft stemming en velkeuze, maar de diepe kick speelt totaal anders. het is moeilijk te beschrijven (responsiviteit is het eerste wat me te binnen schiet, maar is ook niet echt het juiste woord ervoor), en ik denk dat je het moet proberen.
de diepe bassdrum is wel een kanon en klinkt wel altijd gewoon goed...


Een diepere bassdrum spreekt wat later aan(het gevoeligere bassdrumwerk is niet erg aan te raden op een diepere bassdrum), 't is meer werken en minder veelzijdig als een wat minder diepe. Maar je krijg daar wel meer body en een voller geluid voor terug.;)


timmie


Een diepere bassdrum spreekt wat later aan(het gevoeligere bassdrumwerk is niet erg aan te raden op een diepere bassdrum), 't is meer werken en minder veelzijdig als een wat minder diepe. Maar je krijg daar wel meer body en een voller geluid voor terug.;)


wat k bedoelde te zeggen is dat ik algemene uitspraken over diepte een beetje moeilijk vind en dat het volgens mij niet zo zwart wit is als meer van het een en minder van het andere. wat mij vooral opvalt is het spelgevoel.

taco

ik speel zelf op 22x16 of 20x14, vooral die 2e is lekker responsief. in de kerk waar ik speel staat een 20x18, dat geeft mij het gevoel dat ik in het luchtledige zit te trappen. Die diepe bassdrum zijn imho behoorlijk overrated. Er komen ook steeds meer 14 inch (on)diepe op de markt, zal ook een reden hebben.

Stokmans


Ga ik een groot verschil merken of niet?


Nee. Het feit dat je moest opzoeken wat het verschil tussen 20" en 22" doet geeft aan dat de ervaring je ontbreekt, laat staan dat jij dan een verschil merkt. Een 24" kick, daar zou ik dan weer helemaal niet aan beginnen, grote ondingen zijn het, al is het maar voor het vervoer ;)

Harre

Dat hangt ook nogal van de diepte af. M'n Gretsch kick is 24 x 16 en door de geringe diepte toch makkelijk te vervoeren.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Anserini


Er komen ook steeds meer 14 inch (on)diepe op de markt, zal ook een reden hebben.
Die zijn er juist zo ongeveer altijd geweest, dus de reden ontgaat me?

5150

Ik heb ook een 22x20 renown gehad...echt een hele fijne bassdrum. Toegegeven...je moet even wennen aan het speelgevoel, maar goede demping, Emad er op en je hebt een fantastisch geluid. Ik zou hem zeker wél kopen. Kheb nu een 24x18 in bestelling staan voor bij mn DW maar zo'n 22x20 Gretsch zou ik bij wijze van spreken zo weer kopen wanneer ik een andere set zou zoeken. Wate me meer tegenviel waren de 14 en 12 inch toms van de Renown...ik vond die altijd lastig te stemmen.
***...in-between-drums...***

Fibesman

Ligt een beetje aan je smaak maar ik vond 22x20 altijd een beetje duf klinken en zwaar spelen. 22x14 klinkt veel directer, is makkelijker mee te nemen en neemt minder ruimte in op een klein podium. In de hele mix is een bassdrum die niet zo diep is ook duidelijker te horen. Zelf vind ik 22x16 de ultieme maat. Je zou kunnen overwegen die renown te kopen en indien niet je smaak de basdrum te laten inkorten door bijvoorbeeld customdrums.nl of Lignum als dat dichterbij is. Ze doen dit soort dingen wel vaker.

Headshrinker

M'n Gretsch kick is 24 x 16 en door de geringe diepte toch makkelijk te vervoeren.


24" gaat bij mij al niet meer door de autodeur...

drummermaarheeze


Ik heb ook een 22x20 renown gehad...echt een hele fijne bassdrum. Toegegeven...je moet even wennen aan het speelgevoel, maar goede demping, Emad er op en je hebt een fantastisch geluid. Ik zou hem zeker wél kopen. Kheb nu een 24x18 in bestelling staan voor bij mn DW maar zo'n 22x20 Gretsch zou ik bij wijze van spreken zo weer kopen wanneer ik een andere set zou zoeken. Wate me meer tegenviel waren de 14 en 12 inch toms van de Renown...ik vond die altijd lastig te stemmen.


Ik ben het hier (blijkbaar als een van de weinigen) mee eens.
Ik heb toevallig een paar weken geleden ook tweedehands een Renown in Slate Silver Sparkle gekocht in met 22x20 bassdrum. Ik was deze maat al gewend van de Adams 8000 bij de muziekverenigin. De bass van de Renown klink heerlijk met de (standaard geleverde) Emad erop!

Trouwens, weet je zeker dat de tom 12x10 is? Die van mij is 12x9.

groovemaker

Mijn bassdrum is een 22x18 en gaat in veel situaties harder dan een 22x20, maar dat is niet alleen stemming, diepte en vellen.

Waar ik nog niks over gelezen heb in dit topic, correct me if i'm wrong, is de techtniek.
voet-techniek is wel degelijk bepalend voor de klank van je bassdrum, en dan heb ik het niet alleen over heel-up of heel-down....
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Gaat een diepere bassdrum harder dan? In principe niet lijkt mij. ik denk eerder dat mensen met een diepe bassdrum over het algemeen anders stemmen en trappen. Maar dat is meer mijn idee denk ik.

Het lijkt mij in ieder geval zo dat als je de klopper in je vel trapt en er dus niet direct vanaf haalt je een soort gegate bassdrum hebt.

Schijnbaar is het wel beter voor bepaalde spanningen op de hoepels om je bassdrum bijna plat te hebben liggen op de grond. Zo zijn er minder spanningen als je je bassdrumpedaal vastdraaid. schijnbaar.

groovemaker

Bassdrum plat op de grond geeft meer laag, heeft met volume niet veel te maken. Het is inderdaad wel beter voor de hoopt van je kick.  Het gaat ook niet Per definitie harder. Zie ook bass uit je bassdrum topic, staat ook veel interesants in!

Wat een bate doet, is een geluidsignaal niet te lang laten klinken. Als jij je bassdrumpedaal in je vel trapt, hou je de klank dood, zonder dat je echt een 'toon' maakt.

Voor je gehoor klinkt het misschien hetzelfde maar. Is een degelijk verschil.

En een gat in je voorvel is ook van grote invloed op je klank.
If it's too Loud you're too old!

willem4130


Je zou kunnen overwegen die renown te kopen en indien niet je smaak de basdrum te laten inkorten door bijvoorbeeld customdrums.nl of Lignum als dat dichterbij is. Ze doen dit soort dingen wel vaker.


Precies.

Zelf heb ik ook een 22x20 bassdrum (Noble and Cooley). Al hoewel ik, als ik de set nieuw had gekocht, waarschijnlijk voor een 22x18 o.i.d. was gegaan, bevalt het me prima. Heb de set (en dus de kick) tweedehands overgenomen en had ik wat dat betreft weinig te kiezen. Voor mij was het in ieder geval geen reden de kit te laten staan. Met goede vellen, wat kennis wat betreft stemmen en evt dempen, zou het echt goed moeten klinken. Deze zaken zijn naar mijn mening meer van invloed op de klank dan de 2" verschil tussen 18" of 20" diepte.


Het verschil tussen
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Stokmans


... Maar dat is meer mijn idee denk ik.


Dat dacht je maar :+

drums97

Ik volg 't topic, maar ik denk dat de grote vraag zal zijn: smaak????

Ik heb diverse BD bespeeld, maar ik vind nog steeds 22x14" diep 't mooist. Waarom. Omdat "ik" dit vind. Kort, strak mijn smaak.

Luisteren, spelen en voelen is mijn advies!
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

harmen 18

@groovemaker:

Waarom harder? Ga voor mooier, dat is toch veel belangrijker dan harder. Hard kunnen gitaristen ook wel, mooi is een heel ander verhaal.


Ehm, tja, dat laaste zei ik ook  :X

groovemaker

Ach ja, je hebt ook wel gelijk, tenzij je hard per definitie mooi vindt, maar dat is bij mij niet het geval.

Ook zoiets raars, maar meer iets voor het bass uit je bassdrum topic, waarom gaan die kortere bassdrums over goede PA's zo godsgruwelijk laag?

Zie Eric singer: 24x15"
Simon Phillips: idem dito
Gavin Harrison: 22x16" als ik me niet vergis?

En ga zo maar door!
If it's too Loud you're too old!

Omhoog