Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Berichten - willem4130

51
Voor een metronoom vind ik zelf de keuze uit geluiden en pitch e.d. nog belangrijker dan het volumeniveau om de click goed te kunnen horen. Ik heb geen ervaring met de eerder genoemde metronooms maar ik ga er vanuit - gezien de prijzen - dat je met die opties wel e.e.a. kunt tweaken.

Zelf speel ik nooit met backing tracks o.i.d. maar om toch een referentie te hebben zonder dat deze mij leidt, gebruik ik de app Live BPM. Deze houdt bij hoe snel je speelt en geeft dit grafisch weer. Scheelt me weer een boel discussies met mede-bandleden en is ook voor mezelf een echte eye-opener geweest (ben er een stuk steadier van gaan spelen). Kun je ook mooi gebruiken in combinatie met een metronoom, want het feit dat je in de maat van de click blijft wil niet persé zeggen dat het ook steady is.
52
Goede verbeteringen!

Ik moet nog even over de diepte-investering nadenken... ;)
53
Ik vind dit eigenlijk best een goede vraag, want mijn eerste optredens was ik hier ook wel mee bezig.

Van mezelf weet ik dat ik het beste speel als ik me hier totaal niet mee bezighoud. Dus niet op letten, zou je inderdaad zeggen. Maar de praktijk is dat ik ook de eerste weet ik hoeveel optredens wel het gevoel had aangestaard te worden, en dat doet wel iets met je. En deels gebeurt dit simpelweg ook (het aanstaren). Met sommige bands nooit mee bezig geweest, met andere soms nog steeds wel een beetje. Afhankelijk van de setting, het publiek etc.

Voor mij geldt altijd:
-eerst zorgen dat ik goed speel (en dus kijken naar waar ik ook kijk tijdens oefenen, repeteren etc.). Waarschijnlijk zijn dat toch mijn drums en mede-muzikanten (mag ik ook hopen :-)).
-afhankelijk van de setting ben ik iets meer bezig met entertainen (geen stokjes draaien maar iets meer connectie met het publiek, iets interactiever). Sommige mensen willen nu eenmaal aandacht en als je bijvoorbeeld in een commerciële coverband speelt, hoort het m.i. ook bij je takenpakket dat tot bepaalde hoogte als drummer te bieden.

Maar ik denk dat ik 60% van de tijd kijk naar mijn eigen drum'kunsten'
30% naar mede-bandleden
en 10% naar het publiek (waarvan 7% naar vrouwen, 1% naar mensen waarvan ik vermoed dat ze kunnen drummen, en 1% naar zatte mensen vanwege vermaak en 1% naar geluidstechnicus en spotten of mensen een biertje voor me aan het halen zijn bij de bar).

Maar nogmaals: kijken naar waar je normaal kijkt tijdens drummen. Dan speel je lekkerder en wordt dit iets wat je niet meer bezig zal houden.


54
techniek / Re: Vraag over bladmuziek
mrt 04, 2015, 20:12
Net even het liedje afgespeeld en de structuur en noten kloppen in ieder geval (alhoewel er natuurlijk nog een stuk achteraan komt).

Misschien helpt het je qua houvast om bij de letters en cijfers in de partij de eerste woorden van de zangtekst te plaatsen. Is wellicht een goede oefening en dan controleren we hier wel of je het bij het goede eind hebt  :Y
55
cymbals / Re: ideale (jazz) hihat
feb 27, 2015, 14:53
Ik ken de door jou genoemde series niet maar qua maat zou ik zelf snel neigen naar 14" voor de door jouw genoemde toepassing.

Heb zelf een aantal 13" en 14" setjes (gehad) en heb 14" altijd veel meer allround gevonden. 13" kan heel lekker zijn maar beperkter inzetbaar en naar mijn mening vaak net iets minder muzikaal.
56
Ik las het inderdaad. Wellicht dat ik nog even een kijkje kom nemen.
57
Voor bassdrum demping pak ik vaak wat voor handen ligt. Soms een sjaal, soms een t-shirt, soms een kussentje (van 3 euro van de Xenos). Is allemaal ook makkelijk te positioneren.

Vind de kant-en-klare oplossingen van de bekende fabrikanten vaak overkill en voornamelijk onnodig duur.

Fakir, welke vellen liggen op de bass (slag- en resovel)?
58
Dito. Een tweedehands TD-3 van Roland is niet veel duurder (die van hieronder is 400e).

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/drumstellen-en-slagwerk/m897010827-roland-td-3-electronisch-drumstel.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Mocht je dochter het drummer toch niets vinden, verkoop je de set weer voor vrijwel hetzelfde bedrag.
59

Haha

In de toekomst wil ik wel een nieuwe maar voor nu red ik het nog wel een tijdje. Ik denk ook dat ik als ik eindelijk eens de fabrieksvellen verwissel, dat hij al veel beter klinkt.


Andere vellen zou sowieso een hele verbetering opleveren! Klinkt echt als een flinke upgrade.

Mooie kit J-ape!
60
cymbals / Re: Cymbal stacken
feb 05, 2015, 16:56

Heel even of topic, heb jij er bij die kruk ook altijd last van dat je die zitting elke 5 minuten weer moet vastdraaien aan het onderstel?


Nee, geen last van...
61
cymbals / Re: Cymbal stacken
feb 05, 2015, 09:54
Ik heb er inderdaad ook een viltje tussen.

Doe dit inmiddels denk ik al een jaar of 3 met hetzelfde splashje.

Ik had dezelfde angst maar schijnbaar gaat het dus prima.
62
cymbals / Re: Cymbal stacken
feb 04, 2015, 19:45
Qua looks blijft het natuurlijk ook smaak.
Zelf vind ik wat dat betreft de extra standaardtjes bovenop stands niet mooi maar ik speel met mijn splash vrijwel altijd zo (bovenop de linker crash):



Scheelt weer een standaard, vind de positie fijn (kan er met links er rechts goed bij) en vind het er juist wel clean uitzien (i.t.t. tot nog een boomstand of boomarm met multiclamps e.d. die ik überhaupt al lastig te plaatsen vind). En een splashje komt in die band wel erg goed van pas.

V.w.b. een trash-stack vind ik het niet mooi of lelijk qua looks. Vind het geluid functioneel voor mijn stijl van drummen.
Vooral voor pop, contemporary r&b etc vind ik het goed toepasbaar. Veel meer definitie dan een crash of smash maar niet zo agressief als een china.

Heb op dit moment liever een qua sound geschikte trash stack dan nog een extra crash of china.
Geef zelf echter wel de voorkeur aan grotere trash stacks (minimaal 14") i.t.t. tot die op de zildjian website.

Maar gelukkig verschillen smaken. Anders zouden we allemaal op dezelfde kit spelen en dezelfde stijl vertonen  :Y
63
techniek / Re: Groove-deel-topic
feb 04, 2015, 19:12

Klikken op de snarenoot. Dan kan je schakelen naar crosstick en ghostnote


Thanks, met de rechtermuisknop weliswaar.
Stom dat ik dat gemist heb  :)
64
techniek / Re: Open handed spelen
feb 04, 2015, 19:11
De drummers die ik open-handed zie spelen hebben over het algemeen hun hihat inderdaad wat lager (en soms ook iets tilted [naar je toe]). Maar niet iedere hihat standaard kan dat.
65
techniek / Re: Open handed spelen
feb 04, 2015, 00:51

Met links op de hihat spelen kan idd handig zijn bij bijvoorbeeld een schitterend nummer als :'' Dont Stop Believing '' van : Journey 8) .





Bij een nummer als hierboven zou ik het ook open-handed spelen puur uit praktische redenen. En dat is ook nog wel te doen zonder daarbij volledig van de leg te raken.

Maar persoonlijk ben ik het wel met Djska eens: als ik alles wat ik nu met rechts en links kan (respectievelijk leiden in allerlei patroontjes en ghostings) andersom zou moeten leren dan kost me dat denk ik letterlijk een paar jaar om alleen al hetzelfde te kunnen. Ik denk dat je er verder enorm veel progressie door boekt (techniek, dynamiek, onafhankelijkheid, flexibiliteit) maar pffft, wat een klus (en frustratie in het begin, denk ik).

Het aparte aan die Metzger vind ik dat hij beide goed beheerst. Niet alleen speelt hij rechts leidend als hij zijn side-snare gebruikt (zoals hierboven terecht opgemerkt) maar z'n ride hangt überhaupt rechts. Dus het is niet 'zuiver' open-handed. Niet dat dat wat uitmaakt, vind het misschien nog wel knapper  :Y

Maar na 20 jaren niet-open-handed te hebben gespeeld, ga ik denk ik ook maar zo door  :)

Volgens mij is er trouwens een topic over open-handed spelen. Misschien goed om daarmee te mergen? Kunnen we daar nog verder discussiëren. Bijvoorbeeld over de redenen om het als nog wel te gaan leren (want ik laat mij graag op andere gedachten zetten).
66
techniek / Re: Groove-deel-topic
feb 04, 2015, 00:39
Leuk topic.

Nog een opmerking m.b.t. Aered (als aanvulling op jouw lijstje):
-Is er een apartje notatie voor ghostnotes (een dun bolletje)? Of kun je het alleen omzeilen door de niet-ghostnotes te markeren met accenten (wat ik persoonlijk iets minder overzichtelijk vind).
67
cymbals / Re: Cymbal stacken
feb 04, 2015, 00:36
Even een flinke schop (hopelijk heb ik geen ander topic over het hoofd gezien).

Zoals hierboven terecht wordt opgemerkt kun je kortweg op twee manieren stacken, beiden voor hun eigen reden:
1) -Bekkens <-> viltje (dan wel stukje hardware) <-> bekken : doel om stands te besparen. Voorbeeld is hoe Benny Greb zijn splash omgekeerd op een crash mount. Scheelt weer een boomarmpje.

2) een 'trash' stack bouwen. Dat wil zeggen twee bekkens op elkaar (dus ze maken contactgeluid). Reden is om een sound te creëren. Je ziet het m.n. vaak in de gospel/contemporary r&b/pop hoek.

Nou gaat het mij even om optie 2. Ik heb eind vorig jaar nogal wat nieuwe cymbals gekocht. Zowel crashes, hihats, splashes en china's.

Nou ben ik de laatste tijd aan het experimenteren met trash stacks en sommige dingen werken verrassend slecht, en anderen werken veel beter dan verwacht.

Nou ben ik benieuwd naar jullie trash stack combo's. Niet alleen de merken en series maar ook vooral type cymbal/maat onder, type cymbal/maat boven (en of je ze al dan niet onderste boven stacked etc).

Wat voor mij tot nu toe het beste werkt, wat ik totaal niet had verwacht, is:
8" K zildjian onder, direct daarop 18" K zildjian dark thin crash (iets ouder model - is sowieso wat trashier en droger dan de nieuwste series).

Als je de bekkens niet strak op elkaar draait heb je een trashy wash met controleerbare sustain én niet te luid (itt tot de china stacks die ik heb geprobeerd).

Ben benieuwd naar jullie combo's! Als je een foto of opname hebt, helemaal mooi  *O*
68
techniek / Re: Muziek notatie software
jan 29, 2015, 13:43
Wow! Werkt velen malen beter dan alle andere software die ik ooit gebruikt heb!  *O*
69
Ik zie ook niets opvallends. Misschien eens een andere clutch proberen.
Vind het wel vreemd want heb dit probleem zelf nooit gehad met hardware van een dergelijk A-merk.
70

Ja dat snap ik herrie weg maar wel de muziek erin, iemand een tip maar het gaat me ook meer om het "model" geen losse dopjes dus of met een koordje.
Cool is gelukkig nog geen issue


Als ik je goed begrijp zoek je dan een koptelefoon die ook behoorlijk het omgevingen-/drumgeluid dempt?

In dat geval zoiets:
http://www.bax-shop.nl/drum-hoofdtelefoons/vic-firth-sih1-isolerende-hoofdtelefoon/product-details.html

Heeft weliswaar hetzelfde model als zo'n 'bouwbeschermer' maar ik zou inderdaad ook meer sturen op 'graag of helemaal niet'. Kleine disclaimer: ik heb geen kinderen  :X
71
Het eerste wat denk ik beantwoord moet worden (en wat meerdere keren is gevraagd is) is wát je precies hoort:

1) De geluiden die je associeert met een drumstel? (oftewel hij drumt met luid speaker volume en/of akoestisch)
2) De contactgeluiden van het elektronisch drumstel (dus het geluid van een stok op een rubber/gaas-pad).

In het eerste geval kan ik me veel voorstellen bij geluidsoverlast.
In het tweede geval eigenlijk nauwelijks...

Ik vind het inderdaad ook erg opvallend dat zelfs het getik op zijn bureau jou zo dwarszit.

Ik weet niet in hoeverre we er iets mee opschieten maar ben je, aangezien jouw buurman toch zo vaak speelt, in staat om een geluidsopname te maken en te delen (met je telefoon bijvoorbeeld)?
72

Is dat zo'n gewone K custom ride, geen dark of zoiets?


Zo te zien inderdaad een gewone K custom ride.
73
Ook goede tip! (Deels) onbewust deed ik dat al maar kan nooit kwaad om je er 'bewuster' van te worden.

Mijn initiële vraag eek me iets wat lastig met tekst uit te leggen viel maar vanavond een repetitie gehad in een akoestisch nogal onvoordelige ruimte en ben er al 10x handiger in geworden merk ik. Ervaar zoveel meer controle op dit gebied nu.  *O* Niet dat ik eerder aan het hakken was maar kan dynamisch én qua sound veel meer eruit slepen wat ik in mijn hoofd heb.

Wel mooi om ook op deze manier nog meer uit je cymbals te halen. Ook leuk om te merken hoe verschillende cymbals er weer anders op reageren. Zit zoveel karakter in die dingen. Op de een of andere manier word ik vooral verliefd op mijn K 18 dark light. Heb hem nog niet zo heel lang maar is wel precies waar ik naar op zoek was. Is op zich wel een heldere crash maar met een droge 'afdronk', die ook weer niet overdreven droog is. In die zin zo makkelijk bespeelbaar. Als het moet kan je hem laten snijden maar die helderheid kan je - schijnbaar, merk ik nu - er ook uitlaten.

Sommige andere crashes (heb het nu echt met een aantal geprobeerd) reageren toch weer iets anders dan ik zou verwachten. And so the search continues :-)

En zo raak je je leven lang niet uitgeleerd met drummen. En dit is nog iets super kleins. Merk zelfs dat ik er ook verder beter door ga spelen omdat nu ik merk dat ik dit beter aan het beheersen ben het verder meer 'rust' creëert.
74
En daardoor ook veel controleerbaarder.
Je kunt er wel veel kanten mee op. Had ik me misschien eens eerder in moeten verdiepen.
75
Thanks RJ, werkt goed!!