Professioneel opnemen

Gestart door Machiel, mrt 15, 2012, 11:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Machiel

mrt 15, 2012, 11:27 Last Edit: mrt 15, 2012, 11:28 by Machiel
Ik wil hier even een nieuw topic voor maken aangezien er voor mij een groot verschil is tussen het opnemen in de studio en thuis voor de 'grap' iets opnemen.

Ik heb een vraag voor de mensen die professioneel opnemen. Dus die alles uit een kit wil halen wat er in zit.


Wij zijn nu met Paradox Machine bezig om goede opnames te maken. Waar wij nu tegen aan lopen is puur kennis. Eerst enkele dingen waar wij al aan gewerkt hebben en die ik wil delen:

- Fase verschuiving
- Mic plaatsing (!)
- Welke mic gebruik je
- Wat doet de ruimte


FASE VERSCHUIVING
Wat mij betreft een hele belangrijk punt. Voor degene die niet weet wat dit is hier een handig plaatje...

Goed hier een gitaarversterker en maar 1 mic maar het principe is mooi:
Als jij een snare hebt en 2 mics (een overhead en een SM57 voor op de snare)
Wat gebeurt er?
De geluidsbron is onze basis, dat wil zeggen dat daar het geluidontstaat.
De eerste mic die dit geluid opneemt is de SM57 (die staat net boven de snare)

Echter die ene overhead die neemt die overhead ook op! Niet zo hard maar hij neemt hem wel op!
Wat gebeurt er dan? Nou, de overhead 'hoort' het geluids net iets later als de sm57.
Dat verschil is te horen! (voor degene die dit proefje kan uitproberen, neem 2 microfoons en een snare en probeer het.)
Dit heet Faseverschuiving. Wat is hier aan te doen; de snaremic een delay geven. (geen echo, gewoon een stukje opschuiven eigenlijk)
Je kan dit uitrekenen: de snelheid van het geluid is 340 m/s en zo kun je dus heel snel bij ms uitkomen.

MIC PLAATSING
Heel belangrijk! Zoals alles. Wij hebben ondertussen wel door waar de lekkere spots van de bass zit en waar het geluid zit bij toms welke je wilt gebruiken. Maar waar wij nog niet helemaal uit zijn is waar je de overheads precies moet plaatsen. Gelukkig is daar veel info over dus dat komt nog wel voor ons.

WELKE MIC?
Wij gebruiken vooral goedkope mics (niet duurder als 200-300 per mic)
Nu snap ik dat een mooie Senheisser MD mic beter is maar ja die dingen zijn duur.  De truuk is om uit te vogelen waar je mic goed in is en welk geluid hij 'lekker' vind en daar op in te spelen. Ken je spullen dus!

WAT DOET DE RUIMTE?
Dit is natuurlijk altijd belangrijk. Het heeft geen zin om een drumkit in een riool op te nemen als je een heel dicht (tight) geluid wilt hebben. Een dode ruimte waar geen vervelende frequenties gaan resoneren is daarom heel fijn! Voor de mensen die de term kennen: basstraps ftw!





Goed. Is er iemand die ook zoals wij net iets beter klinkende opnames maakt of wil maken en die nog aanvullingen heeft? Ik miste zoiets namelijk :)
Neem mij vooral niet te serieus.

groovemaker

Machiel,

Als eerste: een mooi duidelijk verhaaltje als openingspost!

Mijn vraag bij professionele opnames: waarom zetten ze de mics.bij een drumkit altijd op statieven, en gebruiken ze nooit clip-on's?? Duidelijk dat het betere resultaten geeft, anders doen ze dat niet, maar WATis het verschil??
If it's too Loud you're too old!

Harre

Dat zal iets met de trillingen (geluid) van de toms te maken hebben die door de clip-ons resoneren. Door mics simpel niet op een tom of wat dan ook te plaatsen ga je dat uit de weg. In een studio wil je immers het pure geluid van de kit hebben, zonder enige bijgeluiden. Maar goed, dat is mijn logische gedachte maar...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Robert-Jan

En simpelweg ook omdat de meeste goede (en vaak dus grote) mics niet in een clip passen..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hans

Doet er voor het topic niet echt toe wellicht, maar Machiel z'n post is van maart en z'n band bestaat niet meer :(

Machiel

Je hebt gelijk. Het doet er niet toe :3
Neem mij vooral niet te serieus.

Jenslathouwers


Doet er voor het topic niet echt toe wellicht, maar Machiel z'n post is van maart en z'n band bestaat niet meer :(


Dat is heel jammer, dat wel, maar desondanks kan dit een ongelooflijk,interessant topic worden!! *O*
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Machiel

Ik zal het verhaal binnenkort eens proberen uit te breiden. Soort van first-step-to-prof-recording ofzo proberen te maken.
Neem mij vooral niet te serieus.

Robert-Jan

 Goed plan  :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hans

Ik bedoelde trouwens een droevige smiley, en niet zo'n boze.... Anyway, Machiel check ff je PB ;)

Omhoog