Subkick

Gestart door groovemaker, mrt 10, 2012, 10:56

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

Zet hier je ervaringen of vragen neer over het gebruik van een subkick.

Ik heb zelf de volgende vragen:

- Als ik zelf een subkick wil maken, hoe groot moet de speaker dan zijn?
- Is het geschikt voor live situaties?
If it's too Loud you're too old!

Hammar

#1
mrt 10, 2012, 10:57 Last Edit: mrt 10, 2012, 11:00 by Hammar
Hmmm ik kan me een website herinneren waar het werd uitgelegd, zelfbouw van een subkick.

edit: http://www.homerecording.be/forum/t10557.htm

http://forum.recordingreview.com/f8/homemade-subkick-6886/

google is je vriend!

harmen 18

Gebruikelijk is een 6" of 8" speaker.

Ik heb zelf een 8" speaker in een 12" tom en dat werkt redelijk goed.

Als hij betrouwbaar genoeg is en goed klinkt dan lijkt mij dat hij live prima te gebruiken is.

Wat voor een speaker je het best kan gebruiken weet ik niet zo. Ik heb er een zeuz wapper en klapper speaker uit een auto in, daar komt wel het nodige laag door heen.

groovemaker

#3
mrt 10, 2012, 12:18 Last Edit: mrt 10, 2012, 12:18 by groovemaker
En een subkick in combi met een kickport, is dat te doen of wordt het dan to much?

En hoe heb je die speaker dan in je tom gedaan?
If it's too Loud you're too old!

Harre


- Is het geschikt voor live situaties?


Het hangt er vanaf wat je 'geschikt' noemt. Alles is 'geschikt' in de zin van 'bruikbaar' maar of het dan ook een merkbaar resultaat oplevert is nog maar de vraag. Live is het verschil met en zonder subkick naar mijn mening niet of nauwelijks hoorbaar en geeft hij daarom geen toegevoegde waarde aan een live setup. Bij een opname kan ik me het gebruik wel voorstellen en om ook gelijk je vraag over de kickport mee te nemen: daar zitten blijkbaar zoveel voorwaarden aan om hem enigszins te laten werken, dat het voor mij een onzin dingetje is. Al lezend over dat ding het proberen al niet waard, maar ja... Voor zowel de subkick als de kickport geldt: ieder z'n ding... :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Hans

Ik heb ook en 8" speaker gebruikt, in een 8" tommetje dt ik nog had. Ik gebruik hem alleen bij opnames, live voegt het niets toe, de pa is al laag genoeg anders wordt het een brij. Hij dient dan ook een ander doel dan een kickport. Bij opnames is het verschil levensgroot.

harmen 18

Hier (in Winterswijk) op de markt voegde zo'n subkick op een oude afgetrapte rookgele Tama kit echt wel wat toe. Weliswaar met 3 dubbel 15" Nexo subs en een line array, Maar goed.

-------------------------------

Een plankje in precies de maten van de binnenkant van de tom maken, zodat hij er klemvast in zit. In het midden een gat voor de speaker zagen. Speaker erin schroeven. In de meeste gevallen een jack aanzetten of een DI tussen doen. En flink boenksen.

Harre


Hier (in Winterswijk) op de markt voegde zo'n subkick op een oude afgetrapte rookgele Tama kit echt wel wat toe. Weliswaar met 3 dubbel 15" Nexo subs en een line array, Maar goed.


De vraag blijft dus eigenlijk of het echt wel wat toevoegde of dat een goede mic in de bassdrum ook voldoende was geweest...  :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

beta 52???
Lijkt me niet echt veel mis mee?

Met een Yamaha subkick trouwens.

Volgens mij neemt U2 ook op met een subkick. Dat hoor voel je in elk geval wel.

Hammar


Weliswaar met 3 dubbel 15" Nexo subs en een line array, Maar goed.
Tuurlijk man :?

harmen 18

Ik heb het niet bedacht.

Nu kan ik er ook niets meer aan doen.

harmen 18


En een subkick in combi met een kickport, is dat te doen of wordt het dan to much?

En hoe heb je die speaker dan in je tom gedaan?


Met kickports heb ik geen ervaring, maar voor je kickport plaats je een microfoon. De subkick plaats je in de meeste gevallen voor het vel. Dus voor je subkick maakt het niets uit, het is hooguit een beetje demping voor het voorvel. Als het bassdrum geluid echt zo anders wordt met een kickport en je wilt veel laag, dan zou alleen een goed bassdrummicrofoon genoeg zijn.

paQ

staat een subkick te koop voor 250 momenteel

groovemaker

Ik ben zelf al begonnen met bouwen vanmiddag met zo'n ding....

Gewoon voor de lol, ben benieuwd hoe het gaat werken.

Kun je ook grotere speakers gebruiken, of heeft dit weinig zin?
Kan me voorstellen dat je dan zulke lagen tonen oppakt die nauwelijks hoorbaar zijn.

Nog een dingetje van praktische aard: Hoe hard krijg je een subkick binnen op je mengtafel als je aan et opnemen bent?
If it's too Loud you're too old!

idzard

Heey
Ik help ook mee met het construeren van deze subkick.
Thomas is mijn broer vandaar. ik drum zelf niet maar ik vind het leuk om dit soort projecten bij te wonen.
Hierbij een paar foto's

















groovemaker

Niet helemaal de goede volgorde....

Haal dat achterlijke balkje voor m'n ogen weg,  broertje!
If it's too Loud you're too old!

idzard


Niet helemaal de goede volgorde....

Haal dat achterlijke balkje voor m'n ogen weg,  broertje!


Je zei zelf dat et er op moest  :6
Maar goed. Geloof dat een subkickie op een pa ook niet zo veel doet nee.
Maar aangezien we eerst gaan opnemen is het wel een leuk project.
Heeft ons nog geen 4 euro gekost tot nu toe.
(hahaha daar kan Yamaha een puntje aan zuigen)  :Y

musiqman

#17
mrt 10, 2012, 19:50 Last Edit: mrt 10, 2012, 19:58 by musiqman
Het voegt trouwens live ook wat toe, zeker met een kleiner formaat kick <20 (of kicks met mindervoume van zichzelf of door de gebruikte vellen/stemming)  en het feit dat je als geluids tech minder moeite en extra  foefjes hoeft uit te voeren om een zeer lage diepe grondtoon te weergeven. Live is het vooral gemak, in de studio merk je het het meest.

harmen 18


Ik ben zelf al begonnen met bouwen vanmiddag met zo'n ding....

Gewoon voor de lol, ben benieuwd hoe het gaat werken.

Kun je ook grotere speakers gebruiken, of heeft dit weinig zin?
Kan me voorstellen dat je dan zulke lagen tonen oppakt die nauwelijks hoorbaar zijn.

Nog een dingetje van praktische aard: Hoe hard krijg je een subkick binnen op je mengtafel als je aan et opnemen bent?


Subkick komt als je er gewoon een xlr aan maakt veel te hard binnen, daar kun je helemaal niets mee.
Je moet er of een DI tussen doen en een aantal db wegfilteren of er een jack aan maken en hem in een line input doen.

Ga je hem alleen met je eigen drumstel gebruiken? Of ben je ook van plan er andere bands mee te doen? Denk dan even na over de kleur.

groovemaker

Ik ben van plan em eerst even zelf te gebruiken om te kijken hoe die het doet in verschillende situaties en omstandigheden.

Op youtubefilmpjes ziet het er niet uit dat de Subkick loeihard binnenkomt op de mixers. Die mensen tikken er zelfs op met hun handen, maar ook dit moet ik even beƫxpirimenteren.

Wat kleur betreft: Ik vindt houtkleurig erg mooi. Ik heb er vanmorgen 2 lagen houtolie overheen gedaan als soort beschermingslaagje. De kleur is iets donkerder nu. Ik heb die zwarte wrap er niet voor niks afgehaald.....
If it's too Loud you're too old!

Hans

Ahh, net een review binnen van Biernt over de Kickport ;)



Erg smaakvol... weer...

Harre


Op youtubefilmpjes ziet het er niet uit dat de Subkick loeihard binnenkomt op de mixers. Die mensen tikken er zelfs op met hun handen, maar ook dit moet ik even beƫxpirimenteren.


Even lezen wat Harmen schrijft. Als je gewoon een XLR aansluiting aan je subkick maakt en dan rechtstreeks naar een mixer gaat komt hij echt veel te hard binnen. Dat mensen er met de hand op tikken zegt niks over wat ze gedaan hebben om het originele signaal te dempen. In de eerder genoemde links wordt niet voor niks gesproken over het aanbrengen van weerstanden...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

hilkodrums

Ik heb zelf ook een subkick gemaakt.

heb een luidspreker gepakt en hier een XLR aan gesoldeerd. Wat geluidssterkte betreft prima geen oversturing oid. Ik heb hem op een aangepaste gitaarstandaard gemonteerd om hem zo makkelijk voor de bassdrum neer te zetten.

Er komt onzettend veel laag uit en dat geeft echt een geweldig geluid. Heb hem eerst alleenstaand geprobeerd maar je mist dan toch nog wat want dit is een echte lage tonen luidspreker. Ik gebruik hem nu samen met mijn e602 II van Sennheiser. klinkt dan echt super.

groovemaker

kun je een stukje laten horen?
Ben erg benieuwd!
If it's too Loud you're too old!

Fibesman

Geniaal weer Biernt, heb hem meteen gedeeld op FB, thx!

Omhoog