Bass uit je bassdrum

Gestart door groovemaker, feb 03, 2012, 15:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

Ik ben zoiezo niet zo'n fan van Kickports. Ik heb er een in mijn kick gehad, en die klonk echt een stuk beter ZONDER de kickport.

Maar ik speelde laats in een zaal voor 2000 man waar ik mijn kick achteraan een gigantisch podium voelde. Bij mij klonken mijn Toms ook erg mooi, maar in de zaal was mijn broer er niet van onder de indruk. Wat voor apparatuur gebruiken die tech's dan voor de klank van je bassdrum en toms ( behalve EQ en Compressor) ??
If it's too Loud you're too old!

Paul

#201
dec 03, 2012, 13:26 Last Edit: dec 03, 2012, 13:27 by Paul
Meestal zetten ze ook een gate op je toms om overspraak te verminderen. Als zo'n gate te strak afgesteld is kunnen de toms in de zaal klinken als een korte, dode klap in plaats van een mooie toon met veel sustain.

Dat je op dat grote podium je eigen kick voelde, heeft dat er niet mee te maken dat je gewoon veel kick op je monitor had?

Animal baars

Ook hier spelen weer zo veel dingen mee:
- Wat voor microfoon lag er in je kick?
- Hoe waren de EQ's ingesteld?
- Hoe stonden de limiter, gate, evt. effecten?
- Gingen er direct sends naar de subs of was het via een crossover?
- Wat voor sub- en topspeakers en versterkers? Hoe stonden deze opgesteld? Zoek maar eens op sub arrays live sound en lees hoeveel het uit kan maken hoe subs opgesteld staan in een zaal.
- Onderschat maar van belang: waar stond je broer in de zaal?

Allemaal dingen die mee spelen waar je als drummer geen invloed op hebt. Het is erg jammer, maar dit soort dingen moet je over laten aan de expert. Ik ga als drummer nooit aan de knoppen van het FOH gebeuren draaien. Zelfs al kan ik dat gewoon via mijn eigen iPad bij regelen, dit laat ik aan de geluidstech.

Wat erg jammer is, is dat de band vaak aangekeken wordt op het geluid (niveau en kwaliteit) wat de geluidstech produceert. Een goede tech is goud waard.

Paul

#203
dec 03, 2012, 13:58 Last Edit: dec 03, 2012, 13:59 by Paul

- Wat voor sub- en topspeakers en versterkers? Hoe stonden deze opgesteld? Zoek maar eens op sub arrays live sound en lees hoeveel het uit kan maken hoe subs opgesteld staan in een zaal.

Inderdaad zeg! Ik keek laatst mee met de vaste geluidsman op mijn werk toen hij een array aan het samenstellen was op zijn laptop (speciale software) voor een buitenfestival. Je kon precies zien hoe het geluid, en ook specifiek de bassen, zich verdeelde over het veld. Beetje aan de subs en hoppa, overal geluid!

Citaat

Wat erg jammer is, is dat de band vaak aangekeken wordt op het geluid (niveau en kwaliteit) wat de geluidstech produceert. Een goede tech is goud waard.

Klopt! Maar soms heb je van die idioten die de versterkers op oorlogssterkte zetten, dan is het voor de geluidsman ook snel over. (Ik had er zo een in de band. "Maar anders hoor ik mezelf toch niet!" terwijl hij een monitor voor zijn neus had en de monitorman naast hem op het podium stond 8)7).

groovemaker


dat je gewoon veel kick op je monitor had?


Had ik niet


- Wat voor microfoon lag er in je kick?


Beta 52


- Gingen er direct sends naar de subs of was het via een crossover?


Ik neem aan bij zo'n professioneel bedrijf dat er wel een crossover tussen zat :Y


- Onderschat maar van belang: waar stond je broer in de zaal?


Vooraan in het midden en aan de zijkant. Beide hetzelfde verhaal, maar volgens mijn broer waren de toms niet chill en de Kick wel......


- Wat voor sub- en topspeakers en versterkers? Hoe stonden deze opgesteld? 


Een stuk of 10 naast elkaar met overal precies een x aantal meters tussen.....Welke precies weet ik niet, het waren hybride subs met een ingebouwde 12" speaker voor uitdoving aan de achterkant....


Ik ga als drummer nooit aan de knoppen van het FOH gebeuren draaien.


Ik ook niet :N
If it's too Loud you're too old!

Animal baars


Vooraan in het midden en aan de zijkant. Beide hetzelfde verhaal, maar volgens mijn broer waren de toms niet chill en de Kick wel......


Dat kan zoals Paul zegt ook aan de gates gelegen hebben. Als die te snel ingrijpen wordt het zingen van je toms compleet afgeknepen tot een plok. Een voorbeeld van een mooie tom heb ik gehoord op Sta op tegen Kanker 2012. Die drummers (wie was dat??) had een erg mooie en zingende 10/12" tom hangen.


Inderdaad zeg! Ik keek laatst mee met de vaste geluidsman op mijn werk toen hij een array aan het samenstellen was op zijn laptop (speciale software) voor een buitenfestival. Je kon precies zien hoe het geluid, en ook specifiek de bassen, zich verdeelde over het veld. Beetje aan de subs en hoppa, overal geluid!


Zat net ff te googlen of er ook iets van white-papers voor zijn, jawel :) Dit is wat ik bedoel:
http://www.adamjhill.com/Hill%20+%20Hawksford%20-%20RS2010.pdf

precies wat jij zegt trouwens, speaker-management op je laptop/iPad en door de zaal lopen om overal een goed geluid te hebben. Waanzinnig om eens werkend te zien. Heb zo een keer met een top geluidstech een array van 12 18" subs in mogen regelen voor een groot podium (ook buiten). Dat was toch behoorlijk fascinerend om mee te maken. Ook de verschillen in intensiteit van frequenties, ik zou maar wat graag een opleiding in geluidstechniek willen doen puur om dit redelijk te kunnen snappen.

Jeroenov


Een voorbeeld van een mooie tom heb ik gehoord op Sta op tegen Kanker 2012. Die drummers (wie was dat??) had een erg mooie en zingende 10/12" tom hangen.




beetje offtopic maar die drummer was volgens mij Marijn van den Berg, speelt op een tama starclassic.

musiqman

Idd marijn.

Harre


Ik ga als drummer nooit aan de knoppen van het FOH gebeuren draaien.

*lol* Dat doe je ook maar één keer per geluidsman verwacht ik, want dergelijke acties worden je niet in dank afgenomen.


Wat erg jammer is, is dat de band vaak aangekeken wordt op het geluid (niveau en kwaliteit) wat de geluidstech produceert. Een goede tech is goud waard.

Zeker waar, want zoals Paul al aangaf kunnen muzikanten op een podium soms zo hard staan dat een tech er niks meer mee kan, maar aan de andere kant zijn er ook geluidsmensen die menen dat het allemaal maar zo hard mogelijk moet. Kennis van zaken en daarnaast de band, de zaal en het publiek aanvoelen... dat zijn dan toch belangrijke dingen en als bandlid moet je met zo iemand gewoon lekker samen kunnen werken naar mijn idee. Het gevoel dat je er samen (of eigenlijk: met z'n allen, als het over de complete band gaat) het beste van maakt geeft mij persoonlijk altijd wel een goed gevoel. Het maakt niet uit of het van een tech of bandlid komt, maar 'zou je misschien...<vul vraag in>' komt met wederzijds respect heel anders over dan 'ik wil...<vul in>'.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Animal baars

Met mijn band proberen we ook altijd de geluidtech als een 'bandlid' te behandelen. Ik merkt dat dit erg gewaardeerd wordt en de tech (vaak) een hele positieve houding aan neemt. Juist vanwege dat wederzijdse respect wat je dan creëert. Dus wat je zegt:
Citaat

Het gevoel dat je er samen (of eigenlijk: met z'n allen, als het over de complete band gaat) het beste van maakt geeft mij persoonlijk altijd wel een goed gevoel.

paQ

ja, soms zijn het net mensen

Harre

Met de nadruk op...  8)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

groovemaker

Dames en heren,
Ik heb weer een mooi iets voor dit prachtige topic.

een orkest waarbij ik soms inval heeft een Tama rockstar Pro 22x 15 bassdrum.
Deze klinkt waardeloos. Er ligt nu een oude Powerstroke 2 op en een voorvel met een gat dat bijna 18" is.

de vraag: Kan ik uit zo'n ondiepe kick ook een lekker lage ronde kick krijgen? Welke vellen? Alle vellen zijn aan vervanging toe dus alle opties staan volledig open.


Nog ff over mijn eigen kick: Hij klinkt echt super super Nice en ultra laag en diep en vol dankzij jullie bijdrage aan dit topic. Thx!!!!  *O*
If it's too Loud you're too old!

Animal baars

EQ3 slagvel en een EQ3 reso. Prima combinatie. Werkte iig perfect op mijn Pearl Forum 22x16" kick. klein kussentje erin voor wat meer attack en gaan.

Robert-Jan




de vraag: Kan ik uit zo'n ondiepe kick ook een lekker lage ronde kick krijgen? Welke vellen? Alle vellen zijn aan vervanging toe dus alle opties staan open


Nou..er staan pagina's vol met tips, lees t nog een keer door zou ik zeggen.
Het is niet zo dat er een revolutie aan nieuwe dingen uit is in de tussentijd.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Rick

De tip van Animal Baars is goed. Als je meer attack wil kun je ook voor een Emad of Powerstroke Pro slagvel gaan. Anders is de Powerstroke 3 slag/reso ook een prima combi. lees dit topic vooral nog even goed door, en kijk vooral ook in het andere vellen topic.

En youtube "bob gatzen bassdrum" eens ;)

Technobeat

En youtube "bob gatzen bassdrum" eens ;)



De beste man geeft écht goede tips . *)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dezain

Even een vraagje tussendoor.. :F

Maakt het erg verschil of je dempt een evans eq pad of met een simpel kussen?
Experience is the name people give to their mistakes.

Harre

Het zal afhangen van de hoeveelheid demping die je persoonlijk wilt hebben. Hoe meer oppervlakte de demper op het vel raakt, hoe korter de klank. Met een eq pad lijkt me die oppervlakte wat beter te controleren dan met een kussen wat al snel met groter oppervlak tegen het vel ligt. Ik heb na een tip van Tanco een simpel oud t-shirt in de bassdrum liggen en omdat er een gat in het vel zit kan ik dat er meer of minder tegen leggen. Voldoet voor mij prima :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

groovemaker

kwam op een weer op een idee voor dit topic:

De hoeveelheid laag hangt ook af van het voorvel dat je gebruikt.
Enig idee welke dan de meeste laag geven?

Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zo'n vitage-achtig vel gehoord (fyberskin?), maar die lijken mij vrij dik...
If it's too Loud you're too old!

Nijlpaard

Dat zijn ze niet. Ze hebben een andere textuur waardoor ze anders klinken maar een fiberskyn diplomat is net als een gewone diplomat 7,5 mil.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan




De hoeveelheid laag hangt ook af van het voorvel dat je gebruikt.
Enig idee welke dan de meeste laag geven?





Alle voorvellen zonder mic hole .. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

willem4130



Alle voorvellen zonder mic hole .. ;)


Een beetje een flauw antwoord maar zeker waar! Laatst eens met mijn Gretsch gespeeld zonder mic-hole en zat super veel laag in de baas. Om geluidsmannen maar een plezier te doen een mic-hole geplaatst (5", 4" was nergens op korte termijn leverbaar helaas) en ik was wel verrast door de reductie in het laag.

Zit er nu aan te denken maar een mic in de baas te bouwen zodat ik altijd probleemloos zonder mic-hole kan spelen.

Ik speel overigens met powerstrokes 3 batter en reso. Die combinatie is me op alle sets nog het best bevallen (allround pop).
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Robert-Jan


Om geluidsmannen maar een plezier te doen een mic-hole geplaatst (5", 4" was nergens op korte termijn leverbaar helaas) en ik was wel verrast door de reductie in het laag.





Het verschil is bizar groot en zonder michole merk je ook onderling het meeste verschil.
Zodra je met een michole speelt maakt het eigenlijk niet meer uit of je nou een fyberskyn of ambassador neemt, wel voor de looks natuurlijk maar niet voor de sound
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

Maar als je een mic in de kick maakt en met dicht voorvel speelt heb je weer dat er een soort stuiterballen effect plaatsvind heb ik gemerkt (maar dat kan ook aan de kickmaat gelegen hebben, 18'')

Merkte bij de RC zonder gat bij de laatste show dat deze nogal dun de zaal in kwam, mischien had ik hier dan wel de subkick moeten gebruiken.

Omhoog