Monitor

Gestart door Jazz, feb 11, 2018, 22:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jazz

Nu ik de ATV als module heb ben ik dus aan t overwegen om deze kit te gaan gebruiken met optreden.
Heb natuurlijk van die fijne verwachtingen;  is t mogelijk om n goed klinkende monitor te hebben waar t genoeg is om dat met 1 kabel (hooguit 2) te doen. Stekker _ plug.
Heb nu een Power Dynamics , PDA-10A active speaker-700W. te leen.
Deze heb ik gisteren en vandaag uiteprobeerd. Het geluid is de module niet waardig. Echt slecht ondanks proberen in te stellen.
Nu weet ik niet of dat komt doordat t in n kleinere ruimte stond maar ja de repetitieruimte is niet zo heel veel groter.
Nu kan ik t misschien aansluiten op de monitor van de bassist maar ik denk niet dat hij daar heel blij mee is.
Nu ga ik daar zeker niet veel geld meer aan spenderen , zou wel graag willen weten wat n goede monitor voor mij is, wat in n grotere en kleinere ruimte een goed geluid geeft. Misschien kan ik iets 2ehands vinden.  Hoop dat jullie me wat advies kunnen geven. Thanks
There is no music without jazz

hjs

Bij drum-tec verkopen ze oa Alto speakers, ik heb in 2016 wat gezocht en via ebay bij why.buy.new een Alto TS215 gevonden (exemplaar gebruikt op een beurs oid).


Daarna wel twee keer terug moeten sturen, uiteindelijk een nieuwe gekregen.


Gebruik hem op mn kamertje hier en daar klinkt hij prima, hoe dat in oefenruimte of live is heb ik geen idee van.

Jazz

Voor op mn kamer heb ik t niet nodig.
Ik heb t juist nodig voor optredens
There is no music without jazz

hjs

Voor op mn kamer heb ik t niet nodig.
Ik heb t juist nodig voor optredens
Snap ik, maar wilde het toch even noemen ;)


Was hem oa door dit verhaaltje op het spoor gekomen, ze hadden toen ook de TS215 getest en die beviel ook staat me bij uit wat mail-contact in die tijd.

Technobeat

#4
feb 12, 2018, 12:18 Last Edit: feb 12, 2018, 13:24 by Technobeat
Jazz , een monitor met veel vermogen is met een laag volume strakker dan een goedkope met veel minder vermogen op maximaal volume .
Dus een investering in een goede monitor met hoog vermogen betaald zich terug in een vette sound zonder  ' spetteren en kraken ' .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

animal

En als we het over vermogen hebben, dan hebben we het (eerder) over het SPL (sound Pressure Level) dan over het RMS-vermogen (Root Mean Square) in Watt en (al helemaal) niet over "piek-vermogen".

SPL is de (maximale) geluidsdruk, weergegeven in decibel dB, die een versterker/spreaker produceert en is bepalend hoe luid 'iets' klinkt.
RMS is het vermogen dat een versterker/speaker langere tijd kan leveren zonder dat de apparatuur er schade van ondervindt.
"Piek-vermogen'' is het aantal Watt's dat de versterker/spreaker kortstondig kan leveren.
(Op goedkopere audio apparatuur wordt al snel op 'schreeuwende' wijze het enorme piekvermogen aangegeven, aan die info heb je dus niets.)

Maar makkelijker is het als we met concrete oplossingen komen  :Y , je doel heb je duidelijk gemaakt, blijven over de vragen:
- Je wilt een oplossing waarmee je wilt optreden, wie moeten je allemaal kunnen horen? Alléén jijzelf of ook je mede bandleden of ook het luisterende publiek??
- Wat mag het kosten?

Jazz

In n aantal optredens is er wel n geluidsman daar wordt t wel netjes geregeld.
Dat is echter niet overal t geval. Daar moet de band t ook goed kunnen horen natuurlijk en t publiek zou ook handig zijn.
De prijs; als t kan n 2e hands. Aangezien ik mijn cadeautje voor dit jaar binnen heb (module)
There is no music without jazz

animal

De prijs; als t kan n 2e hands.

Een 'prijs' in euro's zoekt/adviseert wat makkelijker  ;) , m.a.w. wat is je budget?

Jazz

Prijs:    tussen de 100 en 150 euro
There is no music without jazz

animal

Daar gaat het helaas niet voor lukken, als je ook een klein publiek wilt kunnen bedienen kom je voor iets geschikts zelfs tweedehands al op minimaal € 500,- , vrees ik.

Voor een bedrag tussen de 100 en 150,- kun je eigenlijk maar 1 geschikte (eigen) monitor vinden en dat is een koptelefoon.

Jazz

Oke, dat bedrag gaat m ook niet worden.
In ieder geval fijn die informatie.
Voor nu ga ik dan toch maar met de acoustische kit spelen.
Bedankt he.
There is no music without jazz

kaboemba

Budget is krap maar zoek naar een flinke basversterker.
Wel een met tweeter voor het hoog.
Ik heb zelf het e.a. getest en merk dat ik het beste geluid heb met 10 of 12 inch speakers, mis jet het minste mid en kan de bas goed aan .Als het kan zoek er dan ook 1 met een d.i. out ben je meteen klaar om de versterker op de p.a.

Budget is lastig maar met een beetje mazzel is er wel iets te vinden, oude peaveys zijn onverwoestbaar en laag in prijs, wel zwaar maar wil je goed, met de opties die ik gaf en licht dan gaat het eerder naar de 350 tot 550 euro.
Ik zie marktplaats verschillende peaveys van 70 tot 150 euro.

Joris

Ik heb heel lang een of andere oude Hughs and kettner bascombo gebruikt als monitor met alleen kicktrigger erop. Ging best wel redelijk eigenlijk, alleen niet met veel laag, voornamelijk tik.

Paul

Als je in een
In n aantal optredens is er wel n geluidsman daar wordt t wel netjes geregeld.
Waar een geluidsman aanwezig is, kan de set toch gewoon over de PA?
Voor de andere optredens lekker de akoestische kit meenemen.

Hebben jullie geen zang in de band overigens? Die wordt sowieso uitversterkt. Misschien is het zelfs mogelijk om voor geringe extra investering daarop mee te liften.

animal

Heb even gekeken naar de Peavy's op Marktplaats, staat m.i. niets tussen wat voldoet aan je eisen.

drfill

toen ik nog in een band zat..  versterkte ik mijn electro drums (sampler) over een keyboard amp   bv. als dit :
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-keyboard-monitor-en-pa/m1240825440-peavey-kb-100-keyboard-versterker.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
en een extra monitor  bv. als dit :  https://www.thomann.de/nl/the_box_ma150.htm
door de 'spreiding' werkt dit beter als 1 amp. die op een plek staat te blazen met veel watt   (is mijn mening..)   als het groter moet..    kom je toch uit op een p.a.  (die niet iedereen zelf koopt..)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Jazz

Ik denk dat ik inderdaad de acoustische kit ga meenemen.
Moet er maar meegesjouwd worden met de onderdelen. Doen ze ook wel hoor.
Aangezien n fatsoenlijke monitor nu veel te prijzig is, dan maar de knoop doorhakken.
En al dat technische bezig zijn met verschillemde mogelijkheden, aansluitingen.
Dat gaat m bij mij niet worden. Geen overzicht hierin.

Bedankt voor t meedenken !!  Tof
There is no music without jazz

animal

Verstandig besluit, in het geval extra uitversterking voor een optreden niet noodzakelijk is of door een derde/externe volledig wordt geregeld, levert een akoestische kit heel wat minder sjouwwerk voor jezelf op.
Dat is de reden dat ik bij repetities ook altijd akoestisch speel, veel minder ingeregel/gesjouw/gedoe.

Jazz

Ik heb de luxe dat er in de rep.ruimte n drumstel staat.
Hoef alleen mn stokken en muziek mee te nemen.
There is no music without jazz

kaboemba

ingeregel gesjouw en gedoe ??????

Ik heb 1 rek daar hangen alle toms, bekken armen en module incl bekabeling aan.
Uitklappen, bekkens er op, snare bass en hihat erbij aansluiten op basversterker en gaan.
Ik ben net zo snel klaar als de gitaristen.

In onze ruimte staat ook een drumstel, moet ik telkens ombouwen op mijn hoogte afstellen, mijn bekkens en snare erop en eigenlijk ook mijn hihat en basspedal, ben ik langer mee bezig en heb nog steeds niet het geluid wat ik zoek, gaat zomaar 10 of 15 decibel harder.

animal

ingeregel gesjouw en gedoe ??????

Ik heb 1 rek daar hangen alle toms, bekken armen en module incl bekabeling aan.

Als je met de looks van een (traditionele) e-kit genoegen neemt/kunt nemen en het zo 'opgesteld' kunt vervoeren, heb je misschien gelijk, maar gerekend vanaf 'scratch' (waarbij je alles moet opzetten/aansluiten) en een e-kit met de looks van een a-kit, produceer je met een akoestische kit toch echt sneller geluid in het geval uitversterking niet noodzakelijk is.
Voorbeeldje,
akoestische kit: Bassdrum wegzetten, pedaal aansluiten, spelen.
e-kit: "bassdrum" wegzetten, pedaal aansluiten, bekabeling tussen module en pad aanbrengen, spelen (bekabeling tussen module en versterker aansluiten, versterker aansluiten op netspanning).
Minstens 1 actie meer dus.

Technobeat

#21
feb 14, 2018, 21:20 Last Edit: feb 14, 2018, 21:23 by Technobeat
Is nog te overzien , een gitarist met een elektrische gitaar is ongeveer het zelfde aantal acties kwijt ( kabel naar versterker - effectpedaal aansluiten etc. ) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

animal

Is nog te overzien , een gitarist met een elektrische gitaar is ongeveer het zelfde aantal acties kwijt ( kabel naar versterker - effectpedaal aansluiten etc. ) .
8)7

Een gitarist kan vooruit door maar 1 gitaar aan te sluiten, als jij aan 1 pad voldoende hebt vind ik dat knap. 

ddrsonor

8)7

Een gitarist kan vooruit door maar 1 gitaar aan te sluiten, als jij aan 1 pad voldoende hebt vind ik dat knap. 

Mhwa....... een spd-s(x) + pedaaltje.... ;-)

animal

Mhwa....... een spd-s(x) + pedaaltje.... ;-)
2 pedaaltjes, toch ;-) ?

Omhoog