Spelen met backing tracks

Gestart door Luuk, nov 11, 2013, 19:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

In februari ga ik voor het eerst mijn eigen rockopera live spelen. Ik heb er erg veel zin maar vind het ook nog een beetje spannend qua backingtracks...

Ik heb wel gespeeld met backingtracks alleen heb deze nog nooit zelf gemaakt en heb dat hele verhaal ook nog nooit zelf aangesloten.

Ik lees hier van alles over laptops, iPods, interfaces etc etc

Ik heb zelf een behringer USB mixer(tevens geluidskaart in Cubase) die ik kan aansluiten op mijn laptop.
Moet ik dan zelf een click inspelen en in een andere track de koortjes inzingen? Het enige wat er op de backingtrack hoeft te komen zijn de koortjes. De rest kan ik met mijn 8 koppige band aan ;-)

Ik wou dan de koortjes rechts pannen en mijn click op links, om vervolgens de rechter jackoutput aan de FoH te geven. Ik lees dat de backingtrack dan mono is(duh), maar is dat een groot probleem als je alleen de koortjes op de backingtrack gooit? Is Cubase geschikt om in deze situatie live te gebruiken?
Is het ook zo dat je in de zaal de koortjes(vanwege mono) ook daadwerkelijk alleen op rechts hoort? Kan ik de backingtrack ook vanaf mijn iPad afspelen als Wav of Mp3(wederom met track rechts en click links gepanned)

Het zijn nogal wat vragen
If it's too Loud you're too old!

dunDaan

Ruig man, een eigen rockopera !!

De meeste audio programma's kunnen zelf wel een click voor jou maken, google ff op "generate click track" en dan de naam van jouw audio programma er achter; moet je een heel eind komen.
Die koortjes zul je inderdaad zelf moeten doen ;) Dan kun je alsnog kijken of je een aantal zangers/-essen bij elkaar sprokkelt en die alles laat inzingen, of dat je elke stem uit het koortje als aparte track in laat zingen (of zelf zingt).

Als je alleen stereo-out hebt zul je inderdaad de click om de ene kant, en de backingtrack op de andere kant moeten zetten. Juist met koortjes is het eigenlijk wel chic om die stereo te hebben zodat je een mooi vol geluid krijgt, maar veelal is zang mono, dus een groot probleem is het niet om het op die manier te doen.
Op deze manier kun je inderdaad elke willekeurige MP3 app pakken om je backing track af te spelen. Als je een multitrack hebt gaat dat niet, tenminste, ik heb nog geen app kunnen vinden die multitracks op tablet kan afspelen. En al helemaal als je de backingtrack stereo wilt; dan zou je een usb interface op je tablet willen aansluiten, en zo'n oplossing bestaat IMHO ook nog niet.

Succes in ieder geval !!
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

musiqman

Super vet.

Mocht je een dtxm12 en een iPad/iPhone hebben (of kunnen lenen van een bevriende drummer)

Via de app voor de m12 kan je backingtracks afspelen. Ze blijven op je iOS device staan (en daarmee ruimte genoeg voor zelfs uitgebreide tracks) en je slaat deze aan/af of in loop vanaf de m12. vanuit deze kan je ook de click aansturen en horen.

En via de aux in van de m12 kan je met een y kabeltje niet alleen de foh van stereo backingtracks voorzien, maar ook je eigen oren.

Een fijne oplossing voor mijzelf als ik niet met laptops aan de slag wilt, maar wel in een betere kwaliteit met grotere backingtracks wil werken.

groovemaker

Bedankt DunDaan en Musiqman hier kan ik wat mee!
Keep it coming!
If it's too Loud you're too old!

groovemaker

Waar ik nog niet aam heb gedacht(en geen idee of het werkt daarom vraag ik het) is mijn triggermodule

Ik heb een Roland TM-2 Module. Hierin kun je ook zelf backingtracks zetten vanaf een SD kaart.

Ik zit er nu aan te denken om gewoon alle koortjes los te samplen en die dan te triggeren met een pad. Dan blijft er ruimte op het podium voor onverwachte extra solo's refreintjes etc etc

Ik zing ze in op click, en speel live ook met click. Als ik ze dan trigger lopen de koortjes(in wav EN ze kunnen stereo) dus goed mee(gaat maar om een paar maten per stuk uiteindelijk)

Zou dit ook een oplossing zijn?

If it's too Loud you're too old!

drfill

theoretisch mogelijk..  32 mB is ± 3 minuten aan 16 bit stereo wav, voor percussie zijn dit aardig wat sounds..
voor koor-samples (zijn vaak lang ?) zou je moeten rekenen..   denk ik..
of je moet naar mono of lagere bit-rate willen gaan (maar dat lijkt me niet)..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

groovemaker

#31
dec 01, 2015, 19:08 Last Edit: dec 01, 2015, 19:13 by groovemaker
Ik wil de koortjes inderdaad liever niet in lagere bitrate.

De opera bestaat uit 3 delen waarbij elk deel onderling ook weer uit verschillende delen zijn opgebouwd. In die verschillende kleine stukjes zitten dan verschillende delen de koortjes maar die zijn dus niet zo lang. De langste frase met koortjes duurt denk ik max 4 maten. Elk stukje zou ik dan dus als "aparte sample" in de TM-2 zetten...

Dus 4 maten Wav in 16 bit worden geen abnormaal grote bestanden hoop ik?

Ik moet dan alleen redelijk vaak op die TM-2 een nieuwe sample selecteren maar ik denk dat dat geen probleem moet zijn aangezien er in de filmpjes op youtube zo lovend wordt gsproken over de snelheid en gemak waarmee je nieuwe samples kunt kiezen.

De reden dat ik oppeens aan mijn module moest denken is dat ik dan dus hoge kwaliteit koortjes in de zaal heb in stereo...

Thx drfill!!
If it's too Loud you're too old!

drfill

#32
dec 01, 2015, 19:25 Last Edit: dec 01, 2015, 19:58 by drfill
aha..   als je nu de zang opneemt, kun je precies zien hoeveel het is, in een pc..  of seconden tellen..
kan zelfs tijdens een song 'kit' (sample-set) wisselen..  denk ik..    weet niet hoeveel user-kits een tm2 module heeft..
en 'oude' kits kun je waarschijnlijk ook saven op een sd card ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

NathanR

Ik heb een schematisch overzicht gemaakt voor het gebruik van backingtrack + clicktrack dmv een laptop.

Kunnen jullie hem zo zien?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14184803/Backingtrack%20voor%20drummers.pdf

Heb hem vanavond toch gemaakt, dus mocht je er iets mee kunnen: doe er je voordeel mee!
Uiteraard zijn er zat andere opties hoe je gebruik kan maken van backingtracks. Deze gebruik ik zelf, werkt perfect en is simpel!

dunDaan

Ziet er prima uit.
Ik heb ongeveer hetzelfde, alleen maak ik gebruik van een Behringer U-Phoria UMC404 als USB interface. Deze heeft reeds gebalanceerde uitgangen dus daardoor komt een DI te vervallen. Scheelt weer een mogelijke error-bron.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

groovemaker

Handig schemaatje!

If it's too Loud you're too old!

Fred

Hallo, ik weet niet of ik in het goede topic zit..

Ik ga dit weekend opnemen aan de hand van een backing/guidetrack.
Mijn drum skills zijn niet zo fantastisch, dus ik verwacht niet in één keer de tracks in te spelen.
Punch in/out zijn hier natuurlijk een uitkomst.. maar hoe doen jullie dit?

-Punch-in op dezelfde sporen over het verprutste stuk heen?
-Of nieuwe tracks aanmaken en daarop verder recorden en later met crossfades in elkaar editen?
-Of?

Ik heb het eerste wel eens geprobeerd, de punch-in kon ik niet horen maar als je net even harder of zachter speelt kun je minder makkelijk crossfades maken denk ik??..

We werken met:
Cubase 5
ZOOM R16 interface (8 sporen drums in één keer).

Hopelijk hebben jullie een aantal tips!!

Groet Alfred

RAM

Ik heb een schematisch overzicht gemaakt voor het gebruik van backingtrack + clicktrack dmv een laptop.

Kunnen jullie hem zo zien?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14184803/Backingtrack%20voor%20drummers.pdf

Heb hem vanavond toch gemaakt, dus mocht je er iets mee kunnen: doe er je voordeel mee!
Uiteraard zijn er zat andere opties hoe je gebruik kan maken van backingtracks. Deze gebruik ik zelf, werkt perfect en is simpel!
Helaas werkt deze link niet meer. Is er nog een andere mogelijkheid om deze te bekijken? Alvast bedankt!

Joris

Dezelfde info staat wel in geschreven vorm in dit topic, even doorlezen dan kom je er waarschijnlijk wel uit.

RAM

Dezelfde info staat wel in geschreven vorm in dit topic, even doorlezen dan kom je er waarschijnlijk wel uit.
Tja waarschijnlijk wel, maar het schema was juist zo handig vandaar mijn vraag.

jochendecraene

Cockos reaper. Veel voor weinig. Volledig flexibel in routing. Ik doe het zelf met een roland spd-sx. Click via 'sub mix uit' in mijn oor en niet naar de zaal.
Ik zit met dezelfde vragen.
Deze optie lijkt meest aangewezen voor mij.

Een paar vragen:

1) bedoel je de opgenomen click of de interne click van de sampler
2) als je de interne click gebruikt, wat doe je dan met tempowissels

grt Jochen

jochendecraene

Opgelost met de roland spd sx:

- externe click
- backing track

=>toewijzen aan een aparte pad, in mijn geval footswitches
- de click routen naar sub-out
- de backing track main en sub
=> pads/switches aan elkaar linken
=> start en stop

 :Y

Thnx!!!!








Omhoog