drum mics

Gestart door Jenslathouwers, jun 13, 2012, 22:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

harmen 18

Ik heb zelf geen ervaring met de hele pg serie, maar:


Er wordt vaak over gezegt dat het een slap aftreksel is van de Shure Sm serie. En dat het dus eigenlijk net niet wat is.


Of het waar is weet ik niet, maar ik heb er zelf weinig vertrouwen in eerlijk gezegt.

Fibesman

#51
jun 25, 2012, 11:05 Last Edit: jun 25, 2012, 15:32 by Fibesman
Bezig in de oefenruimte te experimenteren met drum microfoons. We hebben een dikke oude 25 kanaals analoge tafel geinstaleerd en nu lekker klooien met opstellingen voor drums. Gister kwam er een bevriende geluidtechnicus langs en toevallig heeft ie tussen de microfoons die hij ons in bruikleen geeft twee Audio technica at2020 :-) Heeel mooi voor overhead en dan zaten we te vergelijken met een KM54 Neuman microfoon! Wordt vervolgd!

Hammar

Mooie experimenten! Ben benieuwd of die AT2020 ook zo mooi klinken in een oefenruimte, waar het over het algemeen door de vele isolatie vooral klinkt naar 'doos'.

Fibesman

Ja, akoestiek is heel belangrijk. Gelukkig klinkt onze ruimte erg goed, punchy maar niet TE galmig. We hebben de drums in een hoek gezet zodat het mooi projecteert. Heel fijn allemaal. Nu al 3 lange dagdelen zitten pielen met mics en opstellingen. Mics neerzetten, stukje opnemen, luisteren, mics verplaatsen, stukje opnemen. Andere mics enz enz. Kost heel veel tijd maar wel fijn om steeds beter te begrijpen wat werk en wat niet.
We willen nog een aantal microfoons proberen en ook wat andere drums en bekkens en dan gaan we verder kijken hoe we de gitaren en bas gaan aanpakken. Een slimme meid is op z'n toekomst voorbereid :-)

Hammar

Lastig is dat hè, wanneer ben je nou tevreden. Ronduit lullig als je de eerste setup het beste vond, alleen niet meer weet hoe de mics toen stonden.....

animal

#55
jun 25, 2012, 22:15 Last Edit: jun 25, 2012, 22:17 by animal
Simpel, van elke opstellng even een foto'tje schieten. :)

Leuke activiteit Fibesman, we horen vast wel een keer het resultaat van al die noeste arbeid.

Fibesman


Lastig is dat hè, wanneer ben je nou tevreden. Ronduit lullig als je de eerste setup het beste vond, alleen niet meer weet hoe de mics toen stonden.....


Ja, het kost heel veel tijd maar dat is wel de moeite waard om te doen zodat je niet later met een wachtende band eindeloos zit te pielen. We maken inderdaad foto's van geslaagde opstellingen :-)

Jenslathouwers

Ik ben van plan om een audix D6 te kopen voor in mijn kick, deze lijkt mij volgens dingen die ik hier en daar heb gelezen de meest neutrale kick mic, klopt dit?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Anserini

D6 is volgens mij verre van neutraal.
EV RE20 dat is meer waar je het moet zoeken dan denk ik, maar daar betaal je dan ook voor.
Kijk ook eens hier: http://recordinghacks.com/2012/06/08/kick-drum-mic-shootout/

harmen 18

Neutraal........tja,..........

Als het goed klinkt is het goed toch? Waarom zou je een compleet neutrale microfoon (als die al bestaat) willen hebben als er vervolgens op de mixer nog extra moet eq'en.

In de meeste gevallen is een bd microfoon zelfs een normaal microfoon element met een grotere behuizing en gepre'eq'ed.........

En de keuze is reuze................

Jenslathouwers

Ja ok ik heb mij mss verkeerd uitgedrukt, ik heb hier ergens op het forum eens gelezen dat de audix D6  minder vervormd(?) dan bvb de Akg d112... Zoiets was het dacht ik. Zal nog eens zoeken of ik het terugvind.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

animal

#61
jul 14, 2012, 21:48 Last Edit: jul 14, 2012, 21:56 by animal
De D6 is idd verre van neutraal.
En sjezus wat een reactie:"Als het goed klinkt is het goed toch?"  8)7
Wanneer klinkt iets goed of niet goed?? Als iets subjectief is, is het wel geluid. Wat de één mooi vind klinken, bijv. goedkope lowfi speakers, vindt de ander helemaal niks, dat kan overigens ook gelden voor dure speakers.

Het grote voordeel van neutrale mics is, is dat jezelf kunt bepalen wat je mooi vindt klinken en de mic ook in allerlei stijlen (jazz, rock, pop, funk etc.) is toe kunt passen, breder inzetbaar dus.
Een kick die wordt uitversterkt met een Audix D6 zal best lekker kunnen klinken, maar wat voor kick je ook gebruikt, het zal voornamelijk eenheidsworst zijn.
Als je een mixer gebruikt met weinig eq mogelijkheden of een niet al te beste eq, dan is een pre-eq'd mic wel aan te bevelen.

Jenslathouwers

heb het bericht waar ik het over had gevonden, ging zelfs niet over de D6, het ging over de shure 52A en de akg d112. (er stond dat de shure helderder was in het mid en hoog). over de D6 was daar idd beweerd dat deze 'neutraler' was, er was daarna direct op gereageerd dat dit niet zo was. (dat was blijkbaar uit men geheugen verdwenen)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Nou ja, als iets goed klinkt, dan klinkt het niet slecht............

Ik snap wat je bedoeld, maarja. smaken verschillen nu eenmaal. Maar waarom zou je een microfoon die jij voor rock goed vind niet voor jazz kunnen gebruiken? Dit ligt toch grotendeels aan de stemming van de kit en de eq, de pre'eq' is er alleen om het je wat makkelijker te maken.


Wil je een neutraal microfoon geluid, neem dan een hoofdvormig microfoon ding (akg harry  :) ) zet die op de gewenste plek neer. Klaar. Neutraler ga je het niet krijgen.

Maar dat kost geld. meer dan je wil. en is live onbruikbaar.


Zo! Je wil neutraal, je krijgt neutraal. Het lijkt de eerste wereldoorlog wel.................

Fibesman

De afgelopen weken bezig geweest met het testen van verschillende microfoons bij m'n drums.  Voor de bassdrum hebben we een Shure B52 en een Audix D6. De D6 klinkt wat strakker/moderner. Iets meer klik met strak laag. De Shure, is meer boomy, een langere toon met een iets modderigere attack maar klinkt ook best wel groot. Samen werken ze ook erg goed. De D6 is wel lekker klein, is toch wel dat typische metal/punk geluid wat je met de shure alleen krijgt door te eq-en. Wij hebben uiteindelijk gekozen om ze allebei in de bassdrum te leggen, zo konden we ze ook goed vergelijken. In het gat of er voor bleek toch wat te slap te klinken. Voor dat meer open ambient geluid hebben we weer een extra room mike achter mn hoofd staan.

harmen 18

Maar wat is er nu precies mis met eqen volgens jou dan?

Dribbel

ligt eraan hoe je eq-ed "pushen"moet je liever niet doen...
Als het er niet in zit kun je het er niet uit halen.
Het liefst heb je een beeld wat zo breed mogelijk is daar kun je alles mee (beste van beide werelden) *O*
Yamaha recording & sabian

vandeflosch

#67
aug 18, 2012, 18:26 Last Edit: aug 18, 2012, 18:30 by vandeflosch
ik zou graag de AT2020's als overheads kopen. Ik wil er ook mijn toms mee gaan oppakken, ik ga met 4 micro's werken.

Naast mijn eigen drumwerk wil ik er ook repetities en jams mee opnemen. Het blijft echter alleen voor thuis te gebruiken.

Kunnen de AT2020's ook dienen voor repetities/jams op te nemen? Wat zijn jullie ervaringen ermee?


Voor de snare ben ik nog op zoek naar een micro:

-Wat vinden jullie van de Shure SM57

-Samson Q snare is belachelijk goedkoop, wat vinden jullie van dat dingetje?

-Wat zijn nog snare-mic-aanraders?

musiqman

Snares eigenlijk altijd een sm57 voor mij, een md421 of 441 werkt ook altijd erg goed.

Hans

Neem een sm57 voor je snare, kun je hem daarna voor het speakercabinetje van de gitarist zetten... Erg veelzijdige mic, die je, indien gewenst gemakkelijk verkoopt.

Jenslathouwers

volledig mee eens, ik heb een paar weken geleden 2 sm 57's aangeschaft en ben er zeer tevreden van. maar had er ook niets anders van verwacht...
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

musiqman

Je hebt trouwens handige haakse converters/complete haakse sm57's. Wel handig als je weinig ruimte hebt:

http://www.barryrudolph.com/newtoys/toys6/granellig5790.html

harmen 18

Maar......... Waarom koop je dan voor een paar tientjes meer niet gewoon een beta 56............

Ik vind hem mooier dan zon kromme rioolbuis en het staat ook niet echt professioneel lijkt mij.

En ik denk dat je er een langer draadje aan moet solderen. Ik vind het nooit zon succes, solderen in microfoons. pruts werk.

musiqman

Is een 56 niet heel anders dan een 57? Vind het wel mooi, handig en het solderen word professioneel gedaan.

Maar ieder zn ding.

harmen 18

In principe is het gewoon een beta 57 met geïntergreerde klem. Dus, prima geschikt als snare microfoon (eigenlijk wel voor bijna alles........)

deze dus:




Ik zou het zelf nooit kopen. Heb je zelf zoiets? Wat zijn je bevindingen?





Omhoog