drum mics

Gestart door Jenslathouwers, jun 13, 2012, 22:58

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Dribbel

Ik heb wel vaker deze Beta 91 ingezet met de Beta 51a voor het front dit is idd erg kicken ( om zo te spreken 8) )
En ik zit ook met het probleem dat er op onze tafel geen ruimte meer is.... is in het gemiddelde cafe ook wel een beetje overbodig.
En als we uit gaan huren, of er staat iets gehuurd, is het afwachten wat er staat aan mic's
Ik heb afgelopen week in ieder geval mijn D112 ingebouwde mic verruild voor een Beta 51a *O*
En de plug/kabel via het venthole eruit.... inbouwen van de XLR in de ketel vind ik voorals nog zonde
Da's al wel behoorlijk vooruitgang  :Y
Yamaha recording & sabian

Machiel

Ik zit er ook aan te denken om dit in m'n drums in te bouwen. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ingebouwde mics bedoel ik dan heh
Neem mij vooral niet te serieus.

bosuil

hallo beste mensen op het drumforum  *D

Ik ben nog niet zo'n heel ervaren drummer dus misschien rare vraag maar;
wat heb je nou precies wel echt nodig om te beginnen, daarmee bedoel ik,1 overhead of 2? op elke tom een eigen mic? etc.
het gaat mij vooral om live performance
en wat raden jullie aan voor een klein prijsje? heb er rond de €300 voor , (of is dat te weinig).

alvast bedankt
bosuil

Paul

Lees hier eens doorheen:
http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,727.0.html
http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,232.0.html

Gaat voornamelijk over opnemen maar er staat ook e.e.a. geschreven over microfoons. 300 euro is in ieder geval niet veel. Moet je voor dat bedrag bijvoorbeeld ook een mixer kopen?

Luc


hallo beste mensen op het drumforum  *D

Ik ben nog niet zo'n heel ervaren drummer dus misschien rare vraag maar;
wat heb je nou precies wel echt nodig om te beginnen, daarmee bedoel ik,1 overhead of 2? op elke tom een eigen mic? etc.
het gaat mij vooral om live performance
en wat raden jullie aan voor een klein prijsje? heb er rond de €300 voor , (of is dat te weinig).

alvast bedankt
bosuil


Voor dat budget sowieso even tweede hands kijken. Puur voor live zou ik 2 overheads doen en daarnaast de kick en snare voorzien van een mic. Als je daarnaast nog wil recorden zou ik iedere tom miccen en daarnaast nog een 2e mic op de snare(zowel top als bottom miccen). Echter is dit laatste niet echt een optie gezien je budget.

Voor de snare zou ik een Shure SM57 of Audix I5 2e hands proberen te vinden.
Voor de kick zijn er meerdere opties. Shure Beta52A, Audix D6, AKG D112. Zijn alle 3 goede mics.
Overheads zou je goed voor moeten kijken. De meeste overheads kosten al snel 400 euro voor 2...
Meinl Byzance or Zildjian K Custom...

Paul

AT2020 is een mooie optie als overhead omdat ze de toms mooi meepakken. Alleen op een klein podium niet altijd handig i.v.m. overspraak.

bosuil

ik kan dus beter me geld uitgeven aan een voor kick, 1 snare en 2 overheads, dan voor de toms,
is zoiets niks?
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Drums/Drum-Microphones/Samson-8-Kit-3-QTom-1-QSnare-1-QKick-/art-PAH0010213-000

en over de mixer, ik denk dat dat niet nodig is bij de meeste geluidsmannen, of wel?
*D

Luc


ik kan dus beter me geld uitgeven aan een voor kick, 1 snare en 2 overheads, dan voor de toms,
is zoiets niks?
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Drums/Drum-Microphones/Samson-8-Kit-3-QTom-1-QSnare-1-QKick-/art-PAH0010213-000

en over de mixer, ik denk dat dat niet nodig is bij de meeste geluidsmannen, of wel?
*D


Ik heb de Qtoms gehad, maar vond ze niet echt geweldig. Met een hoop EQ zal er best wat van te maken zijn, maar denk niet dat geluidsmannen je graag met die set zien aankomen.
Meinl Byzance or Zildjian K Custom...

Paul


ik kan dus beter me geld uitgeven aan een voor kick, 1 snare en 2 overheads, dan voor de toms,
is zoiets niks?
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Drums/Drum-Microphones/Samson-8-Kit-3-QTom-1-QSnare-1-QKick-/art-PAH0010213-000

en over de mixer, ik denk dat dat niet nodig is bij de meeste geluidsmannen, of wel?
*D

Zo'n AT2020 kost al 100 euro nieuw. Koop je er 2, ben je bijna door je budget heen.

Maar als je het live wilt gebruiken en je gaat er vanuit dat de geluidsman een mixer heeft, heeft hij ook microfoons. Hij ziet je aankomen met een setje van 300 euro terwijl hij mics van 300 euro per stuk bij heeft, bij wijze van.

bosuil


Zo'n AT2020 kost al 100 euro nieuw. Koop je er 2, ben je bijna door je budget heen.

Maar als je het live wilt gebruiken en je gaat er vanuit dat de geluidsman een mixer heeft, heeft hij ook microfoons. Hij ziet je aankomen met een setje van 300 euro terwijl hij mics van 300 euro per stuk bij heeft, bij wijze van.



dus eigenlijk heeft zo n set kopen bijna geen zin! ik kan beter wachten tot een groter budget? word er eigenlijk verwacht dat je met je eigen mics aankomt?

bosuil

maar hoeveel zou ik dan moeten rekenen voor een set waarmee je aan komt en dat mannetje wel blij gaat kijken ?

Machiel

1000 euro is zo gespendeerd voor een 5 delige kit.
Neem mij vooral niet te serieus.

Luc

#187
mei 14, 2013, 18:58 Last Edit: mei 14, 2013, 19:00 by Luc

maar hoeveel zou ik dan moeten rekenen voor een set waarmee je aan komt en dat mannetje wel blij gaat kijken ?


Ligt aan je setup. Als je naar gemiddelde nieuwprijs kijkt:
Toms 125 each
Snare 100
Kick 150-175
Overhead 200 each

Dan heb je gewoon goede mics. Je kan natuurlijk altijd beter, maar dat is denk ik niet nodig.

En vergeet daarnaast niet dat je ook stands moet hebben. Ik zou persoonlijke wel goede kopen, die zitten ook op een 40 euro per stuk. Voor live optredens kan je de tom en snare mics er wel op vastklikken, maar de overhead en kick zal je met een stand moeten doen.
Meinl Byzance or Zildjian K Custom...

Paul



dus eigenlijk heeft zo n set kopen bijna geen zin! ik kan beter wachten tot een groter budget? word er eigenlijk verwacht dat je met je eigen mics aankomt?

Nee, juist niet over het algemeen. Tenzij je een vaste geluidsman hebt waarmee je dit hebt afgestemd gebruikt de geluidsman het liefst zijn eigen microfoons. Die kent hij door en door en hij weet hoe hij daarmee je kit goed moet laten klinken. (of zij natuurlijk)
Zij verdienen hun geld ook ermee dus meestal hebben ze ook wel wat duurder spul. 1000 euro zit je zo aan. De vaste geluidsman op mijn werk gebruikt tegenwoordig vaak de AT4040 (de "grote broer" van de AT2020) als overheads, à 450 euro per stuk. Doe daar voor een minimale setup nog een SM57 en een bassdrummic bij en dan is het al ruim 1200 euro.
Als drummer kan je dat geld beter aan goede trommels en bekkens spenderen.

Luc


Nee, juist niet over het algemeen. Tenzij je een vaste geluidsman hebt waarmee je dit hebt afgestemd gebruikt de geluidsman het liefst zijn eigen microfoons. Die kent hij door en door en hij weet hoe hij daarmee je kit goed moet laten klinken. (of zij natuurlijk)
Zij verdienen hun geld ook ermee dus meestal hebben ze ook wel wat duurder spul. 1000 euro zit je zo aan. De vaste geluidsman op mijn werk gebruikt tegenwoordig vaak de AT4040 (de "grote broer" van de AT2020) als overheads, à 450 euro per stuk. Doe daar voor een minimale setup nog een SM57 en een bassdrummic bij en dan is het al ruim 1200 euro.
Als drummer kan je dat geld beter aan goede trommels en bekkens spenderen.


Als het ervoor gaat om zijn eigen gigs te miccen hoeft hij geen mics van 450 per stuk denk ik.
Meinl Byzance or Zildjian K Custom...

bosuil

 oké, dank voor jullie reacties, ik denk dat ik dan maar me geld uit ga geven aam andere dingen(zoals een nieuwe snare)! 8)
En dan laat ik te microfoons nog ff aan de geluidsman over.. ;)

druMees

Ik ben aan het zoeken voor overheads en ik kwam zojuist deze mic tegen: Power Dynamics PDS-M01

Die is vrij goedkoop en ze zeggen dat het een goede studiomic is. Heeft iemand er ervaring mee?

BasV


Ik ben aan het zoeken voor overheads en ik kwam zojuist deze mic tegen: Power Dynamics PDS-M01

Die is vrij goedkoop en ze zeggen dat het een goede studiomic is. Heeft iemand er ervaring mee?


Wie is 'ze'?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in die prijsklasse vind je ook de Audio Technica AT2020 (88 euro bij Thomann). Die microfoon wordt hier op het forum door een aantal mensen gebruikt als overhead, omdat de prijs/kwaliteitverhouding erg goed is, en hij ook de toms redelijk goed oppakt (in tegenstelling tot veel andere overheads). In het "Iets opgenomen? Post het hier!"-topic heb ik laatst een opname gepost waar ik de AT2020's als overhead gebruik, om een idee te krijgen van de mics.

Hammar


Ik ben aan het zoeken voor overheads en ik kwam zojuist deze mic tegen: Power Dynamics PDS-M01

Die is vrij goedkoop en ze zeggen dat het een goede studiomic is. Heeft iemand er ervaring mee?
overheads die hoofdzakelijk je bekkens oppikken of ook alle drums?

druMees


Wie is 'ze'?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in die prijsklasse vind je ook de Audio Technica AT2020 (88 euro bij Thomann). Die microfoon wordt hier op het forum door een aantal mensen gebruikt als overhead, omdat de prijs/kwaliteitverhouding erg goed is, en hij ook de toms redelijk goed oppakt (in tegenstelling tot veel andere overheads). In het "Iets opgenomen? Post het hier!"-topic heb ik laatst een opname gepost waar ik de AT2020's als overhead gebruik, om een idee te krijgen van de mics.


ze = advertenties, reviews en productomschrijvingen.

ik zal eens kijken naar je opname. Ben benieuwd. Wat is voor mic's gebruik je? En hoeveel gebruik je er? En hoe zijn ze geplaatst?



overheads die hoofdzakelijk je bekkens oppikken of ook alle drums?


Met name de cymbals en cowbells. Ik gebruik voor elke ketel aparte mic's. En voor de hihat een sm57. (is dit trouwens een goede voor de hihat?)

BasV


ze = advertenties, reviews en productomschrijvingen.

ik zal eens kijken naar je opname. Ben benieuwd. Wat is voor mic's gebruik je? En hoeveel gebruik je er? En hoe zijn ze geplaatst?


Met name de cymbals en cowbells. Ik gebruik voor elke ketel aparte mic's. En voor de hihat een sm57. (is dit trouwens een goede voor de hihat?)


Ik stel m'n AT2020's vrij breed op: eentje boven mijn hihat en eentje boven mijn rechter crash en ride. De D112 staat een paar cm voor het gat in m'n voorvel, de SM57 +/- 5 cm boven de rand van m'n snare, gericht op het midden.

Als je alles closemiked zou je misschien beter kunnen kijken voor een setje kleinmembraan condensators (pijpjes). Goede mics zijn daar bijv. Rode NT-5 of Oktava 012. Ze zijn iets duurder dan een setje AT2020's, maar vooral de Oktava's worden overal de hemel in geprezen. De 012 is geloof ik een kopie van een bekende (Neumann?) mic.

druMees

Ik heb even gezocht en bij thomann staat een kleinmembraan te koop, van sennheiser. De e614. Weer wat duurder dan ik eerst op het oog had, maar deze e614 is wel weer wat goedkoper dan de oktava. Maar sennheiser is goed spul en het past bij de rest van mijn drummicrofoons  :Y

Is de e614 ook geschikt als overhead?

Robert-Jan

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

druMees

oke, bedankt iedereen!
Ik heb voor nu genoeg info, en ga binnenkort maar eens wat mic's aanschaffen.  *O*

Jenslathouwers

#199
jun 10, 2013, 12:30 Last Edit: jun 10, 2013, 12:37 by Jenslathouwers
nu drumees geholpen is ben ik aan de beurt  :')

Ik ben op zoek naar een systeem waarbij ik mijn mic's op mijn rack kan bevestigen, ik heb al wat gezocht maar kan zo direct niet echt iets vinden, mocht iemand weet hebben van zo'n systeem hoor ik het graag :)

EDIT:

Heb intussen dit gevonden :

http://www.steveweissmusic.com/product/1108249/mic-stands

i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Omhoog