drum mics

Gestart door Jenslathouwers, jun 13, 2012, 22:58

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

zildjianboy


Maar 2 goede overheads vallen in een heel ander budget. Daarnaast vraagt het veel meer van je ruimte, kit en ....last but not least .... Je drumkwaliteiten.

Die 2 overheads die die jongen in het filmpje gebruikt kosten nieuw al 400 euris.

Volgens mij zoekt Martijn geen professionele oplossing, maar gewoon een eenvoudig setje voor thuis, lekker pielen, beetje opnemen.


ik heb ze ook en zijn geen 400,- hoor, maar goed ook dan moet je idd kijken naar wat anders! *O*

Raymond

Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier.
Ik ben geluidstechnicus en heb een verleden als drummer.
Heb deze post gelezen en wil hier toch op reageren.
De keuze van een microfoon is afhankelijk van verschillende factoren:
- muzieksoort
- budget
- live of studio
- technicus
- locatie
Zelf beschik ik over een aantal drum mics die ik naar believen in kan zetten afhankelijk van de muzieksoort. Iedere microfoon kleurt het geluid, iedere mengtafel kleurt het geluid, ieder PA kleurt het geluid. Een gate is vaak onmisbaar, reden zie hieronder.
Wat een heel belangrijke factor is en waar ik als technicus geen invloed op heb (behalve bij bands die ik vast mix) is het drumstel. Met name de vellen en de stemming. Die is vaak slecht tot belabberd!
Heel vaak sta ik tijdens de soundcheck nog een drumstel te stemmen. Veel drummers besteden daar helaas weinig aandacht aan. Een tom die nog seconden lang naklinkt is een ramp. Vandaar de gate.
Heerlijk die stilte

Nijlpaard

#127
mrt 06, 2013, 09:54 Last Edit: mrt 06, 2013, 09:56 by Nijlpaard
Tja, dat heeft dan niet zozeer met slechte stemming te maken. Sommige drummers houden nu eenmaal van een lange sustain. Dat jij dat als geluidtechnicus een probleem vind maakt de stemming niet per definitie slecht. Hooguit minder geschikt voor een live/studio situatie.

Ik zie zelf bij ons in de kerk ook dat geluidstechnici en drummers qua voorkeuren haaks op elkaar staan. Kwestie van het vinden van een balans.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Raymond

Nee echt, het verbaast me. En ik ben drummer geweest dus ik weet waar ik over praat.
Heerlijk die stilte

Joris

Ik weet wel zeker dat er echt heel veel drummers zijn die niet fatsoenlijk kunnen stemmen. Ik heb zo vaak backstage snares van andere drummers staan stemmen omdat het werkelijk echt helemaal nergens naar klonk.

Hammar


Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier.
Ik ben geluidstechnicus en heb een verleden als drummer.
Heb deze post gelezen en wil hier toch op reageren.
De keuze van een microfoon is afhankelijk van verschillende factoren:
- muzieksoort
- budget
- live of studio
- technicus
- locatie
Zelf beschik ik over een aantal drum mics die ik naar believen in kan zetten afhankelijk van de muzieksoort. Iedere microfoon kleurt het geluid, iedere mengtafel kleurt het geluid, ieder PA kleurt het geluid. Een gate is vaak onmisbaar, reden zie hieronder.
Wat een heel belangrijke factor is en waar ik als technicus geen invloed op heb (behalve bij bands die ik vast mix) is het drumstel. Met name de vellen en de stemming. Die is vaak slecht tot belabberd!
Heel vaak sta ik tijdens de soundcheck nog een drumstel te stemmen. Veel drummers besteden daar helaas weinig aandacht aan. Een tom die nog seconden lang naklinkt is een ramp. Vandaar de gate.


Vreemd, een geluidstechnicus die de drums ff gaat stemmen.
Goedbedoeld uiteraard, maar dat zal ook niet iedere drummer je in dank afnemen.
De nono's die van niets weten wellicht wel. Maar ook die vinden hun drums vaak 'lekker zo' klinken.
Ik ken ook een drummer wiens snare klinkt als slappe was, maar hij vind het lekker.
Ik zou daar gauw klaar mee zijn, als die drums kut moeten klinken, nou dan krijg je het zo.
Er is toch een periode geweest dat drums helemaal niet mochten klinken? Tape, dempringen, kussens in de bass, noem maar op.

Nlz


Nee echt, het verbaast me. En ik ben drummer geweest dus ik weet waar ik over praat.


Met alle respect, maar dat is in dit geval een non-argument. Je stapt hiermee namelijk wel héél gemakkelijk over het fenomeen "smaak" heen. Dat jíj iets niet lekker vind klinken, wil niet per definitie dat iedereen dat vindt.

Als ik mijn set als een natgeregende kartonnen doos laat klinken, omdat ik, en mijn band, van mening zijn dat dat 'ons geluid' is, wie ben jij dan wel niet om daarvan te zeggen dat het ruk klinkt?
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Nijlpaard


wie ben jij dan wel niet om daarvan te zeggen dat het ruk klinkt?



de geluidstechnicus :P
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Joris

Als een band slecht klinkt word er toch altijd naar de geluidstechnicus gekeken terwijl het voor een heel groot gedeelte aan de band ligt. Als je als band goed klinkt is het voor een geluidsman gewoon een stuk makkelijker om een goed geluid neer te zetten.

Vooral in het hobby/beginnende bandjes wereldje zijn ze alleen maar blij als je even een kit stemt lijkt me.

Harre


Vooral in het hobby/beginnende bandjes wereldje zijn ze alleen maar blij als je even een kit stemt lijkt me.

Ik denk dat je hiermee de spijker op z'n kop slaat. Een tech die m'n kit wil gaan stemmen omdat die naar zijn idee niet klinkt moet toch echt een andere hobby zoeken. Tips en dergelijke zijn altijd van harte welkom en ik sta er echt wel open voor, maar uiteindelijk is het mijn kit die het geluid maakt wat ik zoek.

Bij een optreden van een kennis van me werd verteld dat ze maar een gat in de bassdrum moest knippen, want als de mic niet in de bassdrum kon dan was het afregelen van de drums toch écht onmogelijk. Dan ben je naar mijn idee een tech die z'n vak niet verstaat...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

Een drummer helpen met stemmen/tips geven lijkt me niet zo gek. Uiterraad begin je niet zomaar aan zijn drumstel te prutsen en doe je dat in overleg.

Als een drumstel acoustisch voor geen meter klinkt, kan het uitversterkt natuurlijk niet ongelofelijk klinken. (shit in shit out principe) Maar ik vind het niet de taak van de geluidsman alles op te lopen poesten. Je wil toch het "karakter" van de kit kunnen weergeven en niet alles plat gaten en compressen. Want dan zo kan iedere kit hetzelfde klinken.

Raymond

Ik ben verantwoordelijk voor het zaalgeluid. De band verwacht dat ik dit zo goed mogelijk doe.
Maar ik ben afhankelijk van de band, als zij slecht klinken is het in de zaal ook slecht.
Dus probeer je in overleg om het zo optimaal mogelijk te doen. Als dat inhoud dat er een tom gestemd moet worden dan ga ik dat zeker proberen. Het zelfde geldt voor een gitaaramp. Ik vind dat je als geluidstechnicus een muzikant hierop mag wijzen. En mijn ervaring is dat de meeste drummers het waarderen als je dit aangeeft en waarom. Uiteindelijk moet je het met zijn allen doen.

En ik zal nooit zeggen dat iets 'ruk'klinkt.
Heerlijk die stilte

Robert-Jan




Als ik mijn set als een natgeregende kartonnen doos laat klinken, omdat ik, en mijn band, van mening zijn dat dat 'ons geluid' is, wie ben jij dan wel niet om daarvan te zeggen dat het ruk klinkt?


Ja maar dan heb je het wel over drummers die nagedacht hebben over de sound..en de natte kranten sound een bewuste keuze is..die kunnen de geluidsman dan vast uitelggen over het hoe en waarom.
Laten we wel wezen, we zien allemaal wel een drummers live of op youtube waarvan we denken..dude, stem gewoon eens beetje..toch?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

#138
mrt 07, 2013, 12:29 Last Edit: mrt 07, 2013, 13:47 by Paul
Je opmerking "Een tom die nog seconden lang naklinkt is een ramp." vind ik vanuit drummersperspectief vreemd. Sustain is juist wat veel drummers hier willen, want mits goed gestemd (geen rare pitchbends) houdt dat je overeind.
Wat maakt het voor jou vervelend om met toms met veel sustain te werken?
(Dit is een oprechte vraag, want ik vind het interessant om de invalshoek van een geluidstechnicus hier te belichten!).

Het zal ook te maken hebben met de muziek denk ik. Zo kan ik me voorstellen dat je in snelle muziek veel attack en minder sustain wilt, waar de toms in een kleine, rustige bezetting meer sustain en toon kunnen hebben. Misschien kan je daar ook iets over zeggen?

Robert-Jan

Nou ..4 seconden op tempo 120 ben je al 2 maten verder..dat is best lang.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Raymond

Daarmee bedoel ik dat de 'galm' binnen de ketel een eigen leven gaat leiden. Je krijgt een soort van loop want er hangt een microfoon boven. Het kan gebeuren dat je dan een laagfrequent op het podium krijgt die vervolgens weer door de diverse microfoons opgepikt wordt. Daarom gebruiken we vaak een gate die de tom na enkele milliseconden sluit. Een klein beetje galm blijft dan nog hoorbaar want de tom moet wel een beetje 'natuurlijk' blijven klinken.
Als geluidstechnicus maak je bijna continue compromissen, het één heeft gevolg voor het ander. Alle kleine beetjes die kunnen helpen om ongewenste geluiden te elimineren zijn welkom. Een goed gestemd drumstel is een belangrijke factor.
Het is vaak niet eens afhankelijk van de muzieksoort, ik kom ze in alle soorten tegen. Even voor de duidelijkheid, het is vaak ook goed!

Iemand had het over een dicht voorvel op een kick. Ik word daar idd niet blij van maar ik doe het ermee. De klank zal dan niet zo mooi worden als een kick met een gat erin. Ik kies dan ook voor een andere microfoon.
Heerlijk die stilte

Jenslathouwers




Iemand had het over een dicht voorvel op een kick. Ik word daar idd niet blij van maar ik doe het ermee. De klank zal dan niet zo mooi worden als een kick met een gat erin. Ik kies dan ook voor een andere microfoon.


Welk gebruik je dan in welk geval ?  :)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

mangoie

Tijdens een optreden afgelopen zaterdag op een drumstel van iemand anders gespeeld. Hadden ze voor "de sound" dempringen op de toms gezet terwijl er al laag gestemde pinstripes op zaten. Op de snare zat een evans HD dry die zo slap stond als een theedoek.

Tot overmaat van ramp wordt er nog eens net voor ons optreden (het was een open podium avond met 7 andere acts) besloten alleen de kick drum te versterken vanwege het geluidsniveau. Resultaat was een kit met best wat attack, maar totaal geen volheid in de sound van de kit. Zo zonde als je een €1000+ kit koopt. Bij zo'n optreden wens ik dan een geluidsman die meedenkt op het drumgeluid en weet waarover hij praat... :'(

Paul

#143
mrt 07, 2013, 13:47 Last Edit: mrt 07, 2013, 13:50 by Paul

Nou ..4 seconden op tempo 120 ben je al 2 maten verder..dat is best lang.

Het geluidsniveau neemt natuurlijk af gedurende de sustain. Tot waar is het hoorbaar? Een "doods" gestemde tom geeft een korte piek en sterft snel weg, bij een open gestemde tom neemt het geluidsniveau geleidelijker af (en is de initiële klap ook anders vermoedelijk).
Ik denk dat een hoorbare sustain van 1 tot 2 seconden, als je de tom individueel aanslaat, niet vreemd is voor de meeste drummers hier. Mijn floortom klinkt nu, niet zo goed gestemd, al ruim een seconde. Zo had ik 'm ook mee naar de repetitie en dan wordt het echt niet ongedefinieerd, zowel solo als met de band en ook op hogere tempo's. En ondanks dat maar een 14" floor is bleef die prima overeind tussen het geweld van een flinke baskast, 2 gitaren en toetsen.

Vandaar mijn vraag aan Raymond waarom het voor hem live juist lastiger is.


Misschien heeft Willem nog iets interessants toe te voegen hierover, aangezien hij zijn Noble & Cooley naar mijn weten heel open stemt en er regelmatig mee optreedt?

Raymond


Welk gebruik je dan in welk geval ?  :)


Meestal de good old D112.
Heerlijk die stilte

Jenslathouwers

D112 , als er wel een gat in zit ? of als er geen gat in zit ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Robert-Jan


Het geluidsniveau neemt natuurlijk af gedurende de sustain. Tot waar is het hoorbaar?


De vraag is tot waar is het "oppikbaar" voor de mic. Wat Raymond duidelijk probeert te maken is dat het niet gaat om wat jij hoort afsterven op een gegeven moment, maar wat die mic die er vlak boven hangt dan nog op pikt.
En als je het dan hebt over seconden lang ( ik denk dan aan 3+ als we die term gebruiken) dan is dat voor een geluidsman heel irritant..zeker als het om boventonen en bends gaat die onstaan door trommels die....tatarata..niet goed gestemd zijn.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Dribbel

Een te korte tom in de mix is echt irritant om naar te luisteren, maar nog tenenkromender is een slecht gestemde kit. :F
Ik vind het echt oke dat tech gates gebruiken om het beheersbaar te houden, maar heel veel techs schieten door en houden op het eind van de mix een natte krant over op mijn mooie toms :(

Ik heb voor jaren terug bij een festival Lenny Kravitz gezien de die tech had ook helemaal geen gate's op de toms alles los en alles behoorlijk stevig en open, volle sustain.... ( vond ik ook niet helemaal mooi )

Toms lekker laten klinken is voor drummer en tech een uitdaging en een strijd punt. Dat daar wrijving is is wel duidelijk...

Laatst bij een optreden kreeg ik van de tech een compliment dat hij ook z'n gate's had willen gebruiken maar na horen van de kit ze niet had gebruikt..... *O*
Lekker stemmen en echt luisteren is meer dan de helft van het werk.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je als drummer een kit ala natte doos tof vind klinken.....

Tenzij je een kit hebt die niet tof te krijgen is en je standaard tape en oude vellen hebt, en je met je vaste tech hebt afgesproken dat hij jou werk mag doen met gates, compressie, en galm :X :F
Yamaha recording & sabian

Paul


De vraag is tot waar is het "oppikbaar" voor de mic. Wat Raymond duidelijk probeert te maken is dat het niet gaat om wat jij hoort afsterven op een gegeven moment, maar wat die mic die er vlak boven hangt dan nog op pikt.
En als je het dan hebt over seconden lang ( ik denk dan aan 3+ als we die term gebruiken) dan is dat voor een geluidsman heel irritant..zeker als het om boventonen en bends gaat die onstaan door trommels die....tatarata..niet goed gestemd zijn.. ;)

Vandaar mijn specifieke toevoeging "mits goed gestemd (geen rare pitchbends)".
Ik kan me voorstellen dat 3+ seconden sustain te lang is, maar de gate slechst enkele milliseconden openen lijkt mij dan weer te kort om de karakteristiek van de set overeind te houden. Daarom mijn vraag aan Raymond of dat met een goedgestemde kit wel langer kan?

druMees

Ik ben opzoek naar overheads en een hihat mic. Ik heb nu de e604 voor de toms en snare, en de e602 II voor bassdrum. Ik gebruik nu 2 zangmicrofoons als overheads. Maar ben aan het kijken voor echte overheads en een échte microfoon voor de hihat. Nu dacht ik de e614 voor de hihat en als overheads te gebruiken. Is dit wat? En is dit ook een goede mic om de hihat goed uit te versterken?

alvast bedankt!

Omhoog