Anyways... voor- nadelen van gewicht, lengte, dikte, houtsoort, etc...?
Ja, en nee...
Lange of dikke stokken zijn nu eenmaal zwaarder dan korte of dunne, echter lengte en dikte bepalen ook weer je spelgevoel. En, waar ligt het zwaartepunt van de stok? Promark heeft hem in midden/beetje naar de hand toe liggen, Vic Firth al weer meer naar voren (voor mijn gevoel). Dat laatste vind ik prettig omdat je met een zelfde zwaai van de stok meer effect lijkt te hebben. Een combinatie van al die factoren bepaalt voor jou of je er lekker mee speelt. Zo'n chart (of dat Thomann programma) is leuk, maar ik weet echt niet of mijn stokken lang of kort zijn en als ik een beetje gemiddeld kies krijg ik zoveel resultaten (waaronder alle signature series) dat ik door de stokken het bos niet meer zie.
Houtsoort heeft best veel invloed op spelgevoel en op slijtagegedrag. Hornbeam sla ik binnen no-time helemaal aan gruzelementen. Hickory gaat een aardig stuk langer mee. Daarnaast vind ik hickory meer attack geven.
Ik denk dat het verstandig is om in een winkel eens uitgebreid te gaan proberen. Pak naast je reguliere stok ook een aantal extremen (extra lang of kort) en een hele andere stok. Je kan niet op basis van plaatjes en schema's je nieuwe stok uitzoeken, hoogstens van te voren bedenken welke interessant zouden kunnen zijn.
Laatst een paar Silverfox stokken gekregen om te testen. Degene die ze aan me gaf was er erg enthousiast over, konden bijna niet kapot, veel grip, etc. etc. 2 nummers met erg zweterige handen later vloog een halve stok de zaal in, kapoet...
Enneh, ik speel zelf met IceStix